کمیته مطالبه حق مسکن مردم با انتشار بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد.
کد خبر: ۷۳۹۷۲۱
کمیته مطالبه حق مسکن مردم آغاز به کار کرد

در بخشی از بیانیه کمیته مطالبه حق مسکن مردم آمده است؛ بی شک در کنار نیازهایی چون خوراک، پوشاک و ازدواج نیاز به سرپناهی جهت سکنی گزیدن و زیستن در آن جزو اساسی ترین نیازهای بشری از ابتدا تاکنون است. همیشه یکی از دغدغه‌های جدی مردم جهان داشتن مسکنی متناسب با نیازش بوده است. به طوری که مسئله مسکن مناسب و تهیه سرپناه برای اقشار مختلف مردم دغدغه همه حکومت‌ها و دولت‌ها بوده است و حتی دولت‌های نئولیبرال هم از آن فارغ نبوده و نیستند.

در دین مبین اسلام بر تامین حقوق اولیه مردم توسط حکومت اسلامی تاکیدات جدی شده است تا جائیکه امام علی (ع) فرموده‌اند: «...همه مردم کوفه از رفاه برخوردار گردیدند؛ چون پایین‌ترین آنها (یعنی فقیرترین افراد جامعه) نان گندم می‌خورد و سرپناه مناسب دارد و از آب سالم فرات می‌نوشد»

در این کلام سه موضوع مطرح شده: نان گندم (خوراک)، سرپناه (منزل مسکونی)، آب سالم.

با برپایی جمهوری اسلامی ایران نیز دسترسی به مسکن متناسب با نیاز مردم به ‌عنوان یک حق قانونی در اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته است. بخش زمین و مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که علاوه بر اهمیت در اقتصاد خرد و کلان تاثیرگذاری بسیار زیادی بر مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. به‌طور مثال عدم توانایی در تامین یا حتی اجاره مسکن بدون تردید یکی از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج به موقع است.

اهمیت موضوع به قدری است که اولین پیام اقتصادی اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مسائله مسکن اختصاص یافت. ایشان در این پیام در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ نوشته‌اند با اذعان به حساس بودن مقطع مورد نظر ایجاد نظام عدل اسلامی را در سرلوحه برنامه‌ها قرار داده و ریشه کن کردن فقر و استضعاف و مبارزه علیه فقر و محرومیت را از اولویت‌های انقلاب اسلامی برشمردند.

... در شرایطی که قشر خاصی از جامعه یک یا چندین خانه مجلل و اشرافی دارند قشر عظیمی از مستضعفان جامعه به کلی از داشتن خانه محروم هستند و چه بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای اجاره آن بپردازند. ...هنوز دسترسی به مسکن و مسکن مناسب به آرزوی تحقق نیافتنی بسیاری از مردم کشورمان تبدیل شده است و قطعا نظام اسلامی چنین ظلمی و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد. این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند هیچکس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

به این ترتیب کمیته مطالبه حق مسکن مردم ضمن اعلام موجودیت پیگیری و مطالبه حق قانونی و انسانی مردم برای داشتم مسکن متناسب با نیاز مردم را رسالت شرعی خود می‌داند و در این راستا مطالبات و پیگیری‌های خود را برای احیای پیام تاریخی امام خمینی (ره) جهت حل مشکل مسکن محرومان از وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب، مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی و بانک مسکن، بنیاد مستضعفان،‌ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)و... ادامه خواهد داد.

ارتباط با مسئولان به صورت خصوصی، ارتباط با مردم زیاندیده در زمینه مسکن، ارتباط و هماهنگی با شهرستان‌ها، برگزاری جلسات با معاونان وزیر و استفاده از ظرفیت‌های دیگر مانند نماز جمعه و ... از جمله برنامه‌های کمیته مطالبه حق مسکن مردم اعلام شده است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها