دختری ۱۴ ساله‌ام. خواهری دارم که ۲ سال از من کوچک‌تر است. احساس می‌کنم پدر و مادرم به او بیشتر توجه می‌کنند، طوری که شرایط برایم بسیار آزاردهنده شده است.
کد خبر: ۷۳۹۲۳۷
نگرانی‌های مادر و حسادت‌های خواهر

جام جم سرا به نقل از خراسان: باید بدانید که نوجوانان در شرایطی هستند که تمایل زیادی به استقلال و همچنین نشان دادن قابلیت‌ها و استعدادهای خود به خانواده و همچنین دوستان و آشنایان دارند. از طرف دیگر از مقایسه شدن با دیگران، هرچند خواهر یا برادر یا دوست صمیمیشان باشد، فراری و بیزارند و گاهی نیز این احساس رقابت با احساسات منفی همچون تنفر همراه می‌شود و شما نیز از این امر مستثنا نیستید.


یادگیری مهارت ارتباط موثر

اگرچه گاهی بین خواهر و برادر‌ها اختلافاتی ایجاد می‌شود ولی رابطه خواهر و برادری ارتباطی است که همیشه با ما همراه خواهد بود و ما نمی‌توانیم از آن بگریزیم. با این حال آنچه از ما بر می‌آید یادگیری برقراری ارتباطی موثر با آنان خواهد بود. بالاخره زمانی فرا می‌رسد که ما به منحصر به فرد بودن این ارتباط شگفت انگیز پی ببریم.


برخی مزیت‌های رابطه خواهر و برادری

البته از نقش والدین در ارتباط بین فرزندان نمی‌شود چشم پوشی کرد. این والدین هستند که می‌توانند با ایجاد ارتباطی مناسب بین خواهر و برادر‌ها باعث شکل گیری ارتباط دوستانه و محترمانه بین آن‌ها شوند. در رابطه خواهر و برادری است که ما یاد می‌گیریم چه طور با دیگران ارتباط برقرار کنیم، شخصیت خود و دیگران را بشناسیم، الگو‌های رفتاری متفاوت را ببینیم و گاهی بتوانیم مسائلی را پیش از اینکه خودمان تجربه کنیم به نتایج احتمالی آن به خاطر حضور خواهر و برادر‌هایمان پی ببریم؛ به طور مثال، مسائلی چون تصمیم گیری برای انتخاب رشته در کنکور و ازدواج. بنابراین داشتن یک رقیب همیشه بد و ناراحت کننده نخواهد بود بلکه می‌تواند تمایل ما را نیز به تلاش مضاعف و موفقیت بیشتر کند.


خواهرتان را رقیب خودتان نبینید

از شما می‌خواهم این بار به حضور خواهرتان به عنوان یک اتفاق مثبت با توجه به آنچه به آن اشاره شد، نگاه کنید. از طرفی نیز سعی کنید به جای ایجاد فاصله و تقویت این رقابت‌های بی‌جا به او نزدیک شوید و دنیای یکدیگر را بیشتر بشناسید. والدین فرزندان خود را به یک میزان و البته به طور متفاوتی دوست دارند و اگر در زمان‌های مختلف به طور متفاوتی به هر یک از فرزندانشان توجه خود را نشان می‌دهند، دلیلی بر انتخاب یکی و کنار گذاشتن دیگری نیست.

به خانواده‌تان عشق بورزید و مطمئن باشید که این عشق، زندگیتان را زیبا‌تر خواهد کرد. (سیمین قربانی - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها