رئیس دومای دولتی روسیه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را در زمینه توافقنامه ژنو به طور پیگیرانه انجام داده است و این موضوع پایه خوبی برای حل کامل مسئله هسته‌ای ایران محسوب می شود.
کد خبر: ۷۳۸۴۲۶
ایران به توافقنامه ژنو متعهد بوده است

«سرگئی ناریشکین» که قرار است فردا 25 آبان به تهران سفر کند، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر در مسکو با اشاره به این که به طور کلی موضع ما از سوی آقای پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام شده است ، افزود: بر این اساس روسیه بدون هیچ قید و شرطی حق ایران را برای توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز خود تحت پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی به رسمیت می شناسد و این موضع همیشگی روسیه خواهد بود.

ناریشکین گفت: سفر کاری من به ایران که به دعوت آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران انجام می شود فرصت جدیدی برای تعمیق و توسعه گفتگوی سیاسی با همکاران ایرانی ام می باشد.

وی افزود: ما مطمئن هستیم تبادل نظرهای ما در این سفر مثل همیشه بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل و به نفع هر دو کشور خواهد بود.

رئیس دومای دولتی روسیه با بیان این که روسیه و ایران چشم انداز و ظرفیت بزرگی برای همکاری در زمینه اقتصادی دارند که از آن جمله می توان به همکاریهای صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل اشاره کرد افزود: ایران و روسیه در دو سر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب قرار دارند و فقط برای به فعلیت رساندن این کریدور حجم بزرگی از کار مشترک بین این دو کشور قرار دارد.

ناریشکین با اشاره به اینکه البته حوزه کلیدی همکاری دو کشور ایران و روسیه در زمینه سوخت و انرژی است یادآور شد:چند روز پیش هم چند سند مهم در زمینه همکاریهای دو کشور در زمینه انرژی هسته ای امضا شد که ما همچنان مایلیم در گفتگو با رئیس مجلس و دیگر مقامات بلندپایه ایران توسعه همکاریهای صلح آمیز هسته ای را مورد تبادل نظر قرار دهیم چرا که همکاری در زمینه ساخت نیروگاه هسته ای خود می تواند پایه خوبی برای گسترش دیگر همکاریهای تجاری و صنعتی باشد.

این مقام ارشد روس با بیان اینکه ما همچنین در تهران درباره موضوعات بین المللی و منطقه ای تبادل نظر قرار خواهیم کرد،افزود:روسیه و ایران درباره بسیاری از مسایل، اشتراک نظر دارند، ما در مسایل عراق، سوریه، افغانستان، قفقازجنوبی و خزر در بسیاری موارد موضع مشترک داریم.

ناریشکین تصریح کرد: هم ایران و هم روسیه طرفدار نظام جهانی عادلانه و مخالف یکجانبه گرایی غربی هستند که امروز حتی از موازین حقوق بین الملل هم چشم پوشی می کنند.

ناریشکین در خصوص امکان دعوت از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر در مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی نیز خاطرنشان کرد : من چند علت را در نظر داشتم نخست آنکه هم ایران هم روسیه و هم چند کشور دیگر با چالش هایی همچون قاچاق موادمخدر، تروریسم و جنایات بین المللی رو به رو هستند و این موضوع هم از لحاظ امنیت ملی و هم از نظر امنیت اجتماعی برای کشورهای عضو این پیمان اهمیت دارد.

رئیس دومای روسیه با بیان اینکه بدون شک ما زمینه های مشترک دیگری هم برای همکاری در این زمینه داریم؛ هم ایران و هم روسیه در قالبهای مختلفی از جمله در چارچوب سازمان همکاری شانگهای می توانند در زمینه های امنیت مشترک خود همکاری می کنند.

وی گفت: قطعاً همکاری در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی سایر همکاریهای موجود بین روسیه و ایران را تکمیل خواهد کرد و به نفع مردم همه کشورهای عضو است و البته عضویت کشورهای جدید در این پیمان موجب افزایش اعتبار و نفوذ این سازمان و نیز مجمع پارلمانی آن خواهد شد.

ناریشکین افزود: سال گذشته هم پارلمانهای صربستان و افغانستان به عنوان عضو ناظر در مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی پذیرفته شدند که فعالیت آنها برای این سازمان بسیار مفید و موثر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها