ستارخان آرزو داست هفت دولت زیر پرچم ابوالفضل (ع) و ایران باشد
کد خبر: ۷۳۷۷۵۴
هفت دولت زیر پرچم ایران

دکتر اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی پیام خود را به نشست بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت ستارخان سردار ملی ایران ارائه داد.

در متن پیام استاندار آذربایجان شرقی آمده است: بسیار مسرورم که این نشست علمی تخصصی یکصدمین سال درگذشت ستارخان در پاسداشت مقام و معرفی یکی از سرداران ملی ایران زمین، در ام‌القرای اسلام ایران اسلامی با همراهی و همگامی کتابخانه مجلس شورای اسلامی و با حضور شخصیت‌های برجسته علمی برگزار می‌شود و متأسفم که به علت مشغله‌های فراوان اجرایی توفیق را از این بنده سلب نموده تا بتوانم در آن محفل باشکوه خدمت شما حضار محترم عرض ارادت کنم.

نام ستار قره‌داغی با مفهوم مقاومت، شجاعت، مبارزه با اختناق و استبداد و آزادی‌خواهی در خاطره‌ی تاریخ ایران اسلامی نقش بسته است. هنوز محله امیرخیز تبریز بانگ افتخار آمیز سرداران جان بر کف خود را در یازده ماه مقاومت در برابر یورش قوای دولتی محمدعلی شاه قاجار برای سرکوب مشروطه خواهان و آزادی طلبان تبریز پس از حمله سربازان قزاق به رهبری لیاخوف روسی در به توپ بستن مجلس مشروطه در دوم تیر ماه 1286 شمسی را از فرای سوی تاریخ پر افتخار ایران می‌شنود.

آری ستارخان و یار همسنگرش باقرخان و دیگر آزادی خواهان تبریز قهرمان خیز با مقاومت خود امید را به دیگر مبارزان در تهران و سایر شهرها که در اثر دستگیری و اعدام آزادی خواهان مستأصل بودند بازگردانیده و بی تردید این قیام تاریخ ساز مردم تبریز معلول چند علت اساسی بود که به اختصار بر می‌شمارم: 1- تبریز به جهت موقعیت استراتژیک خود از دیرباز یعنی از دوره پادشاهی فتحعلی شاه در واقع پایتخت دوم کشور و مقر حکومت و سکونت ولیعهد بود. به این مناسبت بین تهران و تبریز همواره ارتباط وثیق و دائمی از طریق پست و تلگراف و رفت و آمد مأمورین دولتی به علت وجود کنسولگری و نزدیکی با کشورهای همسایه از جمله قفقاز و عثمانی وجود داشت. از این رو در حوادث مهم ایران و تبریز نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

2- موقعیت جغرافیایی و تجاری تبریز و وجود بازارهای مهم داد و ستد در آنجا زمینه حضور تجار و شخصیت‌های برجسته را در این شهر فراهم آورده بود که غالباً‌ در تنویر افکار عمومی نقش مهمی را ایفا می‌کردندد.

3- رفتار ستمگرانه محمدعلی‌ میرزای ولیعهد در تبریز و شناخت عمیق مردم از اعمال فاسد و رشوه‌خواری‌های وی موجب گردید که مردم تبریز با آگاهی تمام علیه این شاه مستبد قیام کنند.

ستارخان به رغم بی بهره بودن از نعمت سواد، انسانی آگاه، روشن‌بین و وطن دوست و از ارادتمندان خاندان ائمه (ع) بود. او در برابر پیشنهاد کنسول روس جهت برافراشتن پرچم بیگانه در سرِ خانه‌اش می‌گوید: ژنرال کنسول، من می‌خواهم که هفت دولت به زیر بیرق حضرت ابوالفضل (ع) و دولت ایران بیایند. من زیر بیرق بیگانه نمی‌روم.

در پایان وظیفه خود می‌دانم از تلاش ارزشمند دست اندرکاران این همایش تشکر کنم و امیدوارم این اقدام بایسته در مورد معرفی سایر شخصیت‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نیز صورت پذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها