سازمان پزشکی قانونی کشور:

منوکسید کربن ۳۳۷ نفر را کشت

در اولین روزهای فصل سرما در شهر سردسیری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد رعایت نکردن نکات ایمنی با بخاری گازی و منواکسید کربن مرگ چهار عضو یک خانواده را به همراه داشت.
کد خبر: ۷۳۷۶۷۶
کلاهک «H» بگذارید تا قاتل خاموش سراغتان نیاید

زوج جوانی که تا پاسی از شب سرگرم صحبت و همکاری نوشتن تکالیف دو فرزند خود بودند و هزار امید به آینده داشتند، هرگز فکر نمی کردند که باکمی غفلت از وسایل گرمایشی به خواب آخر خواهند رفت.

قاتل خاموش هنوز زمستان از راه نرسیده قتل عام را شروع کرده است، خفه می کند، می کشد و جسد های سیاه شده را در محل جنایت باقی می گذارد.

برای ماموران اورژانس کهگیلویه و بویراحمد روز 16 آبان بسیار ناخوشایند، بود آنگاه که روانه خانه ای شدند که پدر، مادر و دو فرزندشان را گاز منوکسیدکربن به کام مرگ فرستاده بود.

رییس مرکز فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این حادثه واقعا برای همه رنج آور بود و حادثه ای که در سایه یک بی توجهی به مقوله ایمنی رخ داده است.

جلال پورانفرد افزود: متاسفانه در این حادثه چهار عضو این خانواده شامل پدر 38 ساله، مادر 35 ساله و یک دختر 12 ساله و پسر هفت ساله در اثر استنشاق گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

وی گفت: انسداد لوله بخاری در کنار نبود کلاهک و نبود روزنه برای تهویه هوا منجر به مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و بروز حوادث تلخ برای شهروندان خواهد شد.

رییس مرکز فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در روزهای اخیر چهار مورد گازگرفتگی در کهگیلویه و بویراحمد رخ داد که چهار نفر مسموم این حوادث از سوی امدادگران نجات یافتند.

پورانفرد گفت: هر وسیله گرمایشی در خانه شما که با سوخت فسیلی کار کند یک قاتل بالقوه است و باید مراقب آن باشید.

وی افزود: این وسایل گرمایشی گازی بسیار سمی به نام مونواکسید کربن تولید می کنند که در مدتی کوتاه می تواند باعث مرگ انسان شود.

این گاز سمی بی رنگ و بی بو، از طریق دودکش بیرون می رود و بر همین اساس، استفاده از دستگاه ها گازسوزی که بدون دودکش کار می کنند در فضای کوچک و با تهویه محدود، همیشه یک خطر بزرگ است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به بررسی های به عمل آمده علت مرگ اعضای این خانواده خفگی با گاز منوکسید کربن بوده است.

کامروز امینی افزود: بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور استان کهگیلویه و بویراحمد سال 92 رتبه سوم کشوری در زمینه مرگ بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به ازای هر صد هزار نفر جمعیت را داراست.

وی گفت: پارسال 12 نفر در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

هر چند در سال های اخیر اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی رسانه ها و سازمان های مرتبط باعث کاهش آمار قربانیان شده است اما باز هم به دلیل سهل انگاری برخی هموطنان شاهد حوادثی تلخ هستیم که با رعایت کردن چند نکته ساده می توان سالانه از مرگ صدها نفر به علت گاز گرفتگی جلوگیری کرد.

در خرید وسایل استاندارد دقت کنید

نخستین نکته در این باره دقت به علامت استاندارد وسایل گرمایشی گاز سوز هنگام خرید است و دومین مساله، چک کردن باز بودن راه دودکش بخاری و تمیز کردن آن است،سوم پرهیز از استفاده از لوله های خرطومی آلومینیومی نازک به عنوان رابط دودکش و بخاری است.

این نوع لوله ها، هم به آسانی خراش بر می دارند و هم کامل به هم متصل نمی شوند و گاز را در خانه منتشر می کنند.

در دودکش شریک نشوید

گاهی دود از داخل دودکش به داخل خانه بر می گردد و سبب مرگ اعضای خانواده می شود، برای جلوگیری از این حادثه، دودکش حتما باید کلاهکی به شکل «H» داشته باشد و کلاهک آن هم باید حداقل 60 سانتی متر از لوله بالاتر باشد، انتهای همه دودکش ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد.

لوله های حامل گاز را با پاک کننده نشویید

لوله پلاستیکی حامل گاز بخاری هم باید از نوع مخصوص و مقاوم باشد، طول آن را بیشتر از 1.5 متر نگیرید و در محل های گرم یا در مجاورت اشیای داغ، تیز یا برنده قرارش ندهید. این لوله را به هیچ وجه با مواد پاک کننده تمیز نکنید چون باعث فرسایش و سوراخ شدگی آن می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، روزهای سرد سال در راه است و بی توجهی برخی هموطنان در استفاده از وسایل گرمایشی می تواند خواب آرام آنها را به خواب ابدی گره بزند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها