متخصصان سوئدی می‌گویند پروتئینی در چغندرقند وجود دارد که می‌تواند به عنوان جایگزین خون برای مقابله با کم‌خونی استفاده شود.
کد خبر: ۷۳۷۱۱۰
روش جدید برای مقابله با کم‌خونی

جام جم سرا به نقل از ایسنا: هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را در خون جابه‌جا می‌کند و به اعتقاد متخصصان سوئدی پروتئین موجود در چغندرقند به نوع انسانی این پروتئین بسیار شباهت دارد. این تیم تخصصی به دنبال آن هستند که بتوانند این پروتئین گیاهی را طوری سازماندهی کنند که بافت‌های بدن انسان آن را بپذیرند.

تزریق خون در مواقع اضطراری برای افرادی که خون بسیاری را از دست داده‌اند یا همچون بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های خونی به درمان‌های طولانی‌مدت همراه با دریافت خون نیازمند هستند ضروری است.

«نلیدا لیوا» متخصص ارشد این مطالعه گفت: هموگلوبین گیاهی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد با نوع موجود در خون انسان شباهت دارد. همچنین در این بررسی با دو احتمال روبه‌رو شدیم. احتمال اول سازگار کردن هموگلوبین گیاهی برای استفاده در بدن انسان و احتمال استفاده از این گیاه به عنوان روش تولید کننده هموگلوبین انسانی است.

پروفسور «لیف بولو» یکی دیگر از متخصصان این مطالعه اظهار کرد: در حال حاضر کمبود قابل توجه ذخیره خون وجود دارد و لازم است به دنبال روش‌های جایگزین باشیم.

به گزارش جام جم سرا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، به گفته این متخصص هموگلوبین گیاهی رفتاری مشابه با نوع مشاهده شده در مغز انسان داشته و ساختار برابری با آن دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها