آَشپزخانه مکانی پرتردد و پرکاربرد است و اگر نامرتب و به‌هم‌ریخته باشد، در احساس کلی اعضای خانواده بخصوص خانم‌های خانه‌دار اثر نامناسبی می‌گذارد و باعث نارضایتی می‌شود. تغییر دکوراسیون یکی از راههای تأمین این احساس خوب به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۳۶۶۹۵
دکوراسیون: ۷ گام تا زیبایی آشپزخانه

جام جم سرا به نقل از خراسان: یکی از رازهای مهمِ داشتن دکوراسیونی مطلوب در تمامی محیط خانه، توجه به آشپزخانه و رسیدگی مداوم به مرتب بودن آن است. در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه سر و سامان دادن به دکوراسیون آشپزخانه را در هفت مرحله شرح دهیم.


گام اول: نظافت و سازماندهی تجهیزات آشپزخانه

در مرحله اول بدون توجه به سطوح و کابینت‌ها تنها به رسیدگی و نظافت تجهیزاتی از قبیل یخچال، اجاق گاز، مایکروفر و... بپردازید. برای نظافت یخچال و فریزر، طبقه به طبقه مواد غذایی را بیرون بیاورید و آن‌ها را بررسی کنید. موادی که تاریخ مصرفشان گذشته است، را دور بریزید. پس از جدا کردن و ساماندهی موادی که باید به یخچال و فریزر برگردند، فضای داخلی آن‌ها را طبقه به طبقه تمیز کنید و سپس مواد را کاملا منظم و مرتب سر جای خود بچینید.


گام دوم: بررسی و سازماندهی فضای داخلی کابینت‌ها

این مرحله یکی از مهم‌ترین اقدامات برای داشتن آشپزخانه‌ای مرتب محسوب می‌شود. وضعیت اشیا و عناصر داخل کابینت‌ها و کشو‌ها را دقیقا بررسی و اجناس مورد نیاز را دسته بندی و سازماندهی کنید. اشیا و لوازم بدون استفاده را که می‌دانید در آینده نزدیک از آن‌ها استفاده نمی‌کنید از آشپزخانه خارج کنید. در غیر این صورت، حداقل اشیا و لوازمی را که حداکثر سالی یک یا ۲ بار از آن‌ها استفاده می‌کنید، در قسمت‌های عقب آشپزخانه قرار دهید تا دست و پاگیر نشوند.


گام سوم: نظافت دیوار، پنجره و کف آشپزخانه

پرده و قالیچه‌های موجود در آشپزخانه را خارج کنید. نظافت دیوار‌ها را از بالا به سمت پایین شروع کنید. کنج‌های سقف، شیشه و فریم پنجره‌ها را تمیز و درخشان کنید. دیوار پوش و کف آشپزخانه را به خوبی تمیز کنید. سپس پرده‌ها و قالیچه‌ها را بشویید و بعد از خشک شدن به جای اصلیشان در آشپزخانه برگردانید.


گام چهارم: نظافت سینک دستشویی و سطل زباله

اگر راه آب سینکتان تا حدودی گرفته شده است، سرکه سفید داخل و دور تا دور آن بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس مقداری آب جوش روی سینک و راه خروج آب بریزید. ریختن آب جوش باعث می‌شود علاوه بر تمیز و درخشنده‌تر شدن سینک، چربی‌های احتمالی هم زدوده شود. در ضمن دور تا دور سینک و جدارهای شیر آب را با شوینده‌های مناسب، جرم گیری کنید و شست‌و شو دهید تا کاملا براق و درخشان شود. همچنین سطل زباله را با محلول جوش شیرین و سرکه بشویید و ضد عفونی کنید. سپس بگذارید در فضای باز تا حد امکان در جریان هوای آزاد خشک شود.


گام پنجم: دوست داشتنی کردن فضای آشپزخانه

حقیقت این است که محیط آشپزخانه نباید صرفا یک محیط کاری و خشک باشد، بلکه باید از بودن در فضای آن لذت برد؛ بنابراین بهتر است به توصیه‌هایی که در ادامه گفته می‌شود، توجه داشته باشید. اگر به اندازه کافی جا دارید، نیمکت یا نشیمن کوسن دار و نرمی تدارک ببینید تا گاهی بتوانید روی آن بنشینید و یک چای دلچسب بنوشید و البته همزمان از غذای روی اجاق گاز غفلت نکنید. همچنین با قرار دادن یک وسیله مورد علاقه و دوست داشتنی، به طور مثال یک قاب عکس خاطره انگیز، می‌توانید فضای محیط را تحت تاثیر قرار دهید و آن را لطیف و جذاب سازید.


گام ششم: نظافت سطوح و طبقات کابینت‌ها

اشیا و لوازم روی سطوح کابینت‌ها را بردارید و طبقات کابینت‌ها را از وسایل خالی کنید. صرفا زمانی که این سطوح و طبقات خالی است، به نظافت اساسی آن‌ها بپردازید. سپس اشیا و لوازم ذکر شده را بررسی و در صورت نیاز بشویید و تمیز کنید. بعد از این کار، سطوح و داخل طبقات کابینت‌ها را با دستمال و شوینده مناسب تمیز کنید. در پایان و بعد از حذف وسایل غیر کاربردی، دوباره وسایل را در طبقات مختلف کابینت و روی کابینت‌ها بچینید.


گام هفتم: مراقبت برای حفظ شرایط ایده آل حاصل شده

با انجام مراحل ذکر شده، در حال حاضر شما یک آشپزخانه ایده آل و مرتب دارید پس مهم‌ترین مسئولیت شما حفظ شرایط به وجود آمده است. برای دستیابی به این امر از این پس به صورت روزانه یک سری اقدامات ساده انجام دهید تا شرایط مناسب حاصل شده را برای چندین ماه حفظ کنید و از داشتن یک آشپزخانه مرتب و تمیز لذت ببرید. به یاد داشته باشید از این منظم بودن آشپزخانه‌تان احساس خوبی را درک خواهید کرد، به شرط اینکه هر چیزی را بعد از استفاده در صورت نیاز تمیز کنید و سر جایش قرار دهید. همچنین هر لکه‌ای را به محض به وجود آمدن پاک کنید و در پایان هر روز یک جمع و جور مختصری انجام دهید و مرتب کرد‌‌نهایتان را به روزهای بعد موکول نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها