مذاکرات مسقط ورای همه اهمیتی که در مسیر به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 دارد، یک پیام مهم نیز برای کشورهای عرب منطقه در برداشته و آن این‌که مذاکرات ایران با قدرت‌های فرامنطقه‌ای غربی و شرقی الزاما به معنی نادیده گرفتن همسایگان نیست.
کد خبر: ۷۳۶۶۹۴
پیام میزبانی مسقط در مذاکرات هسته‌ای برای اعراب

نقشی که عمان طی سال‌های اخیر برای رفع برخی سوءتفاهم‌ها درباره برنامه هسته‌ای کشورمان و دیگر مسائل مورد اختلاف با آمریکا ایفا کرده، بر کسی پوشیده نیست و این تلاش‌ها نشان می‌دهد، برخلاف برخی دولت‌های منطقه‌ای که رفع اختلافات تهران و غرب را به زیان منافع خود می‌بینند، کاهش چالش‌های تهران با دیگر کشورها می‌تواند منتهی به ثبات بیشتر منطقه و نیز تامین منافع سایر دولت‌ها شود.

این همان نکته‌ای است که وزیر امور خارجه عمان نیز در گفت‌وگو با الشرق الاوسط آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: «توافق هسته‌ای ایران و 1+5 برای کشورهای عربی نیز مفید خواهد بود.»

لابی‌های جنگ‌طلب در راستای راهبرد ایران‌هراسی، سال‌هاست تلاش دارند تا موفقیت‌های ایران در عرصه فناوری هسته‌ای را به زیان امنیت خاورمیانه نشان داده و برخی کشورهای عربی را در مخالفت با توانمندی هسته‌ای کشورمان با خود همراه کنند.

با وجود این‌که مخالفان برنامه هسته‌ای تهران از جمله رژیم صهیونیستی، خود مسلح به سلاح هسته‌ای بوده و سابقه نبرد نظامی با کشورهای عربی منطقه را هم دارند، اما روشن نیست چرا بعضی دولت‌های مسلمان خاورمیانه به ایرانی بدگمان هستند که در تاریخ معاصر خود هیچ عملیات نظامی تهاجمی علیه دیگر کشورها نداشته است.

تلاش‌های بغداد و مسقط برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر بخوبی نشان می‌دهد که کشورهای عربی منطقه در بدگمانی نسبت به برنامه هسته‌ای کشورمان متحد نیستند و اکنون که دولت‌های غربی و شرقی پیگیر پرونده هسته‌ای ایران نیز رفته رفته خود را آماده پذیرش توانمندی هسته‌ای کشورمان می‌کنند، بهتر است که کشورهای منطقه نیز این واقعیت را بپذیرند که قرار گرفتن در کنار ایران قدرتمند با حجم تنش کمتر با قدرت‌های فرامنطقه‌ای، نه تنها موقعیت آنها را متزلزل نمی‌کند، بلکه می‌تواند منافع کوتاه مدت و بلندمدت آنان را نیز تامین کند.

دانش بومی ایران در زمینه فناوری هسته‌ای در منطقه‌ای که بسیاری از دولت‌ها در آن وابسته به نفت هستند، می‌تواند یک ظرفیت استراتژیک برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

همچنین ارتقای قدرت چانه‌زنی ایران در سطح جهانی برای دفاع از ثبات و امنیت منطقه باعث کاهش تنش میان بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای می‌شود.

تهران تاکنون بارها تاکید کرده که گسترش روابط با همسایگان را در اولویت خود دارد، بنابراین به‌نظر می‌رسد که در جریان مذاکرات حساس هسته‌ای، اگر همسایگان تهران بتوانند به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 کمک کنند، آنگاه نتیجه این اعتماد متقابل، خاورمیانه‌ای امن‌تر و باثبات‌تر خواهد بود.

نقشی که عمان ـ به‌عنوان کشوری که تلاش می‌کند تا «سوئیس خاورمیانه» لقب گیرد ـ این روزها برای نزدیکی دیدگاه ایران و شش قدرت فرامنطقه‌ای در زمینه پرونده هسته‌ای کشورمان ایفا می‌کند، الگویی برای دیگر کشورهای عربی است تا با کنار گذاشتن تبلیغات ضدایرانی، اتحادی منطقه‌ای را در کنار ایران برای توسعه خاورمیانه تشکیل دهند. اتحادی راهبردی که می‌تواند مدل بازی برد ـ برد را در سطح خاورمیانه عملیاتی کند.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها