فیلم «پرویز» در گروه هنر و تجربه، اکران و با استقبال بالای مخاطبان مواجه شده است

کارخانه هیولاسازی

10 کلانشهر کشور تا پایان سال به گروه هنر و تجربه می‌پیوندند

استقبال از فیلم‌های هنر و تجربه

در حالی که استقبال مردم از فیلم‌های گروه هنر و تجربه ادامه دارد، مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری این گروه از پیوستن ده کلانشهر کشور به این حرکت خوب و ارزشمند سینمایی تا پایان سال خبر داد.
کد خبر: ۷۳۶۰۸۵
استقبال از فیلم‌های هنر و تجربه

به گزارش جام‌جم، گروه سینمایی «هنر و تجربه» بیست و پنجم شهریور با اکران فیلم «یک اتفاق ساده» اثر تحسین شده زنده‌یاد سهراب شهید ثالث در موزه سینما به‌طور رسمی آغاز به کار کرد تا نوید گشودن فصل تازه و متفاوتی را در سینمای ایران بدهد. مدت‌ها بود که سینمای تجاری و موسوم به بدنه سینمای ایران مجال نمایش فیلم‌های خاص‌تر و متفاوت‌تر را نمی‌داد و فیلمسازانی که نگاه دیگری به مسائل پیرامونی اجتماعشان داشتند و نوع متفاوتی از هنر را در آثارشان بروز می‌دادند، بجز جشنواره‌ها و اکران‌های خصوصی فرصت بیشتر دیده شدن را پیدا نمی‌کردند.

از سوی دیگر عمده تماشاگران سینما هم هرگز موقعیت تماشای چنین فیلم‌هایی را به‌دست نمی‌آوردند و بجز سینمای عامه‌پسند و سرگرم‌کننده کمتر امکانی برای دیدن آثاری با نگاه متفاوت‌تر داشتند. در صورتی که تزریق فضای جدید و اندیشمندانه‌تر به سینمایی که اساس شکل‌گیری آن بر پایه مفاهیمی ارزشمند و متعالی بود و قرار بود در تقابل با سینمای مبتذل پیش از انقلاب باشد، نیاز و ضرورتی بود که باید زودتر از اینها به آن توجه می‌شد.

زمزمه‌های تشکیل گروه هنر و تجربه سرانجام با انتصاب امیرحسین علم‌الهدی، یکی از مدیران خوشنام سینمایی کشور به عنوان مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری رنگ واقعیت به خود گرفت و از میانه‌های تیر نیز این گروه قدم محکم‌تری هم برداشت و با انتشار فراخوانی از سازندگان فیلم‌‌های هنری و تجربی که امکان اکران پیدا نکرده‌اند، دعوت کرد تا آثار خود را به دبیرخانه این گروه ارائه کنند.

از همان زمان آغاز اکران فیلم‌های این گروه، تماشاگران پیگیرتر و نخبه‌تر سینما اشتیاق فراوانی به این دسته از آثار نشان دادند و حتی در هفته‌های اولیه بسیاری از بلیت‌های سئانس‌ها به صورت اینترنتی پیش خرید و حتی نایاب شد. روندی که حتی هنوز هم در سینماهای نمایش دهنده ادامه دارد و بعضی فیلم‌ها به دلیل استقبال بسیار بالای تماشاگران به سئانس‌های فوق‌العاده‌ای رسیده‌اند.

نکته قابل اشاره و تامل دیگر در این میان استقبال تماشاگران عمومی‌تر سینما از این فیلم‌هاست که باعث شده آنها علاوه بر فیلم‌های عامه‌پسندی که سال‌ها به دیدن آن عادت کرده‌اند، با فضای متفاوت‌تر و گونه‌های دیگری از سینما هم آشنا شوند. مساله‌ای که می‌تواند در درازمدت و با تکرار این اتفاق خجسته باعث ارتقای سطح فرهنگی آنها و فاصله گرفتن از نگاه سهل‌پسند رایج شود. هر چند برخی به‌خاطر اختلاف طبیعی دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها گاهی تماشاگرانی که با تصور فیلم‌های دیگر و صرفا سرگرم‌کننده به دیدن این فیلم‌ها می‌روند، با خشم و نارضایتی و حتی واکنش‌های عجیب و غریب سالن‌های سینما را ترک می‌کنند.

اما یکی از نقاط ضعف این طرح، انحصار اکران این فیلم‌ها در چند مجموعه سینمایی تهران است و مردم دیگر شهرهای کشور از دیدن این آثار خوب و متفاوت و ارزشمند سینمایی محروم هستند. فعلا تنها مجموعه سینمایی شهرستانی که بجز تهران فیلم‌های گروه هنر و تجربه را نمایش می‌دهد، پردیس سینمایی هویزه مشهد است.

ده کلانشهر کشور میزبان فیلم‌های هنر و تجربه

نکته‌ای که باعث شد به سراغ مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه برویم و چند و چون امکان برنامه اکران شهرستان‌ها را از او جویا شویم.

امیرحسین علم‌الهدی، اما در پاسخ به پرسش ما درباره افزایش گستره اکران فیلم‌های هنر و تجربه، حامل پیام خوشی بود و از پیوستن ده کلانشهر کشور به این طرح تا پایان سال خبر داد.

مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه ضمن اظهار خشنودی از آغاز موفق این گروه سینمایی و استقبال خوب مردم، موفقیت این طرح را نیازمند استمرار دانست و گفت: اکران ادامه‌دار فیلم‌های هنر و تجربه می‌تواند در طولانی‌مدت در بدنه سینمای کشور فرهنگ‌سازی کند و نقش بسزایی در جذب و پرورش مخاطبان جدید داشته باشد.علم‌الهدی در ادامه به عزم جدی دولت یازدهم و حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در حمایت از اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و افزود: همکاری و همدلی سازمان سینمایی، اعضای شورای سیاستگذاری، فیلمسازان، مدیران و سینماداران باعث مثبت بودن این طرح در ابتدای راه شده است. خوشحالیم که این نیاز سال‌ها مطالبه شده سینمای ایران سرانجام به واقعیت پیوسته است.

دبیر شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه همچنین درباره اکران گسترده‌تر فیلم‌های این گروه در کلانشهرهای کشور گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال دست‌کم در ده شهر بزرگ فیلم‌های گروه هنر و تجربه را اکران کنیم تا تماشاگران بیشتری از سراسر کشور بتوانند به تماشای این فیلم‌ها بنشینند. الان درحال مذاکره با مسئولان شهرهای اصفهان و اهواز هستیم و در صورت همکاری آنها تا ماه آینده این دو شهر نیز به اکران فیلم‌های گروه هنر و تجربه می‌پردازند. پس از آن هم سراغ فراهم کردن شرایط اکران این فیلم‌ها در شهرهایی چون رشت، تبریز، ساری و شیراز خواهیم رفت.صحبت‌های مدیر اجرایی گروه سینمایی هنر و تجربه در حالی مطرح شد که چند مجموعه سینمایی که به اکران فیلم‌های این گروه اختصاص دارند، روزها و شب‌های خوبی را به لحاظ استقبال طیف‌های مختلف تماشاگران سپری می‌کنند.

اکران فیلم‌های متنوع؛دادن حق انتخاب به مردم

مدیر پردیس سینمایی آزادی به عنوان یکی از مجموعه‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های هنر و تجربه کارنامه این گروه را به دلیل برنامه‌ریزی دقیق و منظم، بسیار خوب و موفق ارزیابی کرد و گفت: این مساله با توجه به سینماها و سالن‌های انگشت‌شماری که این دسته از فیلم‌ها در اختیار دارند، قابل توجه است.

رضا سعیدی‌پور به سئانس‌های فوق‌العاده نمایش برخی از فیلم‌های هنر و تجربه هم اشاره و تصریح کرد: فیلم‌های «پرویز» ساخته مجید برزگر و «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری از جمله آثاری هستند که به دلیل استقبال بسیار بالای مردم در چند وقت اخیر به سئانس‌های فوق‌العاده 8 و 9 صبح و 11 و یک شب کشیده شده است که تاکنون چنین استقبالی از فیلم‌های خاص و متفاوت صورت نگرفته بود.

مدیر سینما آزادی در کنار این استقبال و رضایت عمومی به برخی نظرات مخالف تماشاگران نسبت به این فیلم‌ها هم اشاره کرد و افزود: ما در همین گروه هنر و تجربه فیلمی را هم داشتیم که مردم بلیت آن را خریده‌ و با حضور خود سالن را پرکرده‌اند، اما با گذشت 15 دقیقه از فیلم، سالن را ترک کردند؛ چون تصور نمی‌کردند با فیلم مستندی روبه‌رو شوند. به نظرم این اشتباه و ناآگاهی خود تماشاگر در انتخاب این اثر برای تماشاست و ایرادی به آن فیلم و سازنده‌اش وارد نیست؛ چون همه توضیحات لازم را درخصوص فضای این فیلم و فیلم‌های این گروه هم در سایت آورده‌ایم و هم در نمودارها و تابلوهای داخل سینما ذکر و اعلام کرده‌ایم که تماشاگر چه گونه فیلمی را خواهد دید؛ البته تعداد چنین تماشاگرانی واقعا انگشت‌شمار است و بیشتر مردم با آگاهی به دیدن این آثار می‌آیند و با رضایت سالن نمایش این فیلم‌ها را ترک می‌کنند.

نظرات مردمی

فیلم‌های «ماهی و گربه»، «پرویز»، «یک شب»، «از تهران تا بهشت»، «بیداری برای سه روز»، «یک اتفاق ساده»، «اون شب که بارون اومد»، «مردی با دوربین فیلمبرداری»، «شش قرن و شش سال» و «سزار باید بمیرد» آثاری هستند که این روزها و شب‌ها در پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی کوروش، موزه سینما، خانه هنرمندان و پردیس سینمایی هویزه مشهد برای علاقه‌مندان اکران می‌شود.

جمعه شب برای اطلاع از وضع استقبال مردم از فیلم‌های هنر و تجربه به مجمتع سینمایی کوروش رفتیم و نظر چند تماشاگر را در این خصوص جویا شدیم.نکته قابل اشاره در این ارتباط، پر بودن بیشتر سالن‌های نمایش فیلم‌های این گروه از سئانس‌های ساعت 18 تا 10 شب بود.

آتنا کوچکی، بیست و هفت ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد معماری پس از تماشای «پرویز» ساخته مجید برزگر، ایجاد گروه هنر و تجربه را فرصت خوبی برای تماشای فیلم‌های ارزشمند و هنری سینمای ایران دانست و گفت: بسیاری از ما علاقه‌مندان به فیلم و سینما فقط در اکران‌های محدود خصوصی یا روی دی.وی.دی است که می‌توانیم این فیلم‌ها را ببینیم، اما اکران گسترده‌تر این فیلم‌ها در سینماهایی مجهز موقعیت واقعا خوب و دلپذیری است که امیدوارم ادامه پیدا کند و همیشگی باشد.سیدمجید باکی، جوانی سی ساله و مدیر داروخانه است که بعد از تماشای «ماهی و گربه» از این اثر شهرام مکری تعریف کرد. او گفت: فیلم نکته‌های بسیار خوب و قابل تاملی داشت و تاکنون چنین فیلمی ندیده بودم؛ هرچند زمان فیلم می‌توانست خیلی کوتاه‌تر باشد، الان دیگر هیچ‌کس تحمل دیدن 130 دقیقه فیلم را ندارد.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها