رسانه‌ها در پوشش اخبار و وقایعی که در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهد از تاکتیک‌های مختلف خبری بهره می‌گیرند که در اغلب موارد و بویژه در رسانه‌های حرفه‌ای، تاکتیک خبری به کار گرفته شده، ارتباط مستقیمی با خط مشی رسانه و موضع آن در خصوص رویدادی که به‌وقوع پیوسته است، دارد.
کد خبر: ۷۳۴۹۶۷
اصول حرفه‌ای؛ فدای منافع سیاسی

از معروف‌ترین این تاکتیک‌ها، تاکتیک بزرگنمایی است که در قالب آن، خبر و رویدادی که از نگاه رسانه، مهم تلقی می‌شود، به صورت بسیار برجسته و گاهی در ابعادی بزرگ‌تر از واقعیت نمایش داده می‌شود و در مقابل نیز، تاکتیک سکوت خبری که موارد استفاده آن زمان‌هایی است که یک رویداد با خط مشی یک رسانه در تضاد است.

البته طبیعی است که رسانه‌ها در به‌کارگیری این تاکتیک‌ها نمی‌توانند پا را فراتر از حد بگذارند؛ چرا که در صورت بزرگنمایی بیش از حد یک اتفاق، به دروغگویی متهم می‌شوند و از آن سو نیز در صورت سکوت بیش از حد در قبال یک رویداد که در سطحی گسترده از رسانه‌ها در سراسر جهان منتشر می‌شود و مقابل دیدگان مردم دنیا قرار دارد، یک رسانه می‌تواند مرجعیت خود را در میان مخاطبان از دست بدهد.

با وجود این ملاحظات، در برخی مقاطع، شاهد حرکت خلاف قاعده شبکه بی.بی.سی فارسی بوده‌ایم و این در حالی است که ادعای حرفه‌ای‌گری این شبکه، گوش فلک را کر کرده است.

این شبکه فارسی‌زبان که به صورتی مستمر تلاش می‌کند نظام جمهوری اسلامی ایران را در تمامی رویدادهای بین‌المللی مرتبط، به نوعی مقصر جلوه دهد و در رویدادهای داخلی نیز نظام را در مقابل مردم نشان دهد؛ در حوادث سال 88، نقش زیادی در شعله‌ور شدن آتش اغتشاشات داشت و در محرم که عده‌ای آشوبگر با بهره‌گیری از حضور مردم در عزاداری‌ها، سعی در ایجاد آشوب و بلوا داشتند، بخش زیادی از برنامه‌های خبری و غیرخبری شبکه بی.بی.سی فارسی به پوشش حضور عده‌ای آشوبگر در خیابان به بهانه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اختصاص داشت.

اما امسال که اتفاقا دوباره مراسم عزاداری امام حسین (ع) با رویدادی سیاسی گره خورده بود و سوگواری مردم ایران با توجه به مصادف شدن عاشورای حسینی با 13 آبان، رنگ و بویی ضداستکباری داشت، هیچ اثری از حضور باشکوه مردم در تاسوعا و عاشورا در بی بی سی به چشم نمی‌خورد.

شبکه بی.بی.سی فارسی در حالی برنامه‌های عادی خود را بدون کوچک‌ترین تغییری پی گرفت و به سانسور کامل عزاداری‌های ماه محرم پرداخت که در سراسر جهان مسلمانان با حضور در دسته‌ ها و هیات‌ها به عزاداری پرداختند و حتی برخی شبکه‌های ماهوارهای نیز که مخاطب خود را مردم ایران تعریف کرده‌اند با وجود مخالفت‌ها با نظام جمهوری اسلامی ایران، حداقل ردپایی از مراسم عزاداری حسینی را در برنامه‌های خود باقی گذاشته بودند.

البته قاعدتا در ایران کسی از شبکه بی.بی.سی فارسی انتظار ندارد به پوشش اخبار و رویدادهایی بپردازد که به زیان منافع استکبار جهانی باشد، اما حداقل مسئولان این شبکه خوب است به این نکته توجه داشته باشند که استفاده زیاد از یک تاکتیک خبری، با اصول حرفه‌ای فعالیت رسانه‌ای در تضاد است.

محمود هرندی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها