حجت‌الاسلام مظلومی گفت: سلمان در جنگ بلنجر به زهیر بن قین یادآوری کرد روزی که در جنگ با سید شباب خاندان پیامبر(ص) همراه و یاور ایشان بودی از پیروزی که امروز به دست آوردی خوشحال تر باش‎
کد خبر: ۷۳۴۳۳۳
عرفان عاشورا نمونه‌های بدل عرفانی را رسوا می کند

به گزارش جام جم آنلاین سید جواد مظلومی در برنامه مرثیه خورشید شبکه قرآن و معارف سیما گفت: واژه عرفان متعارف است که در 2 نوع بیان می‌شود یک بخش نظری و دیگری بخش عرفان عملی. در عرفان نظری افراد آن چیزی را فرا می گیرند که دیگران به آن رسیده و دیده‌اند اما در عرفان عملی شخص باید مسیر سلوک را بپیماید تا به مقصد برسد.

وی ادامه داد: گاهی در مسیر هر دو مسیر دچار خرمهره‌هایی شده‌ایم که به جای در و گوهر عرضه کرده‌اند اما در این میان آن چیزی که گره‌گشا بوده عاشوراست. عاشورا با عرضه نمونه اصل عرفان، نمونه‌های بدل را به ما شناسانده است.

حجت‌الاسلام مظلومی تأکید کرد: در حوزه عرفان عملی بسیاری از بزرگان اولین منزل را یقظه می دانند که به معنای بیداری است، بسیاری بیان می‌کنند که قیام همان مرحله اول بیداری است. به طور مثال اگر کسی در خواب باشد هرگز قدمی برنمی دارد و به مقصد نمی‌رسد بنابراین برای راه پیمودن باید در مرحله اول او را بیدار کرد.

وی تصریح کرد: کسی که خواب است و خواب می بیند خواب خود را واقعیت می داند و این یعنی همان غفلت و بیدار شدن از این خواب همان بیداری و رهایی از غفلت است. بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی به آن توجه داریم مانند موقعیت اجتماعی، وضعیت زندگی و .....چون در خواب هستیم آن ها را حقیقت می‌پنداریم.

این کارشناس دینی بیان داشت: وجود امام حسین(ع) با واقعه عاشورا تلاش کرد تا کسانی را که خواب هستند بیدار کند همین می شود که فردی مثل زهیر بن قین که تلاش می کند با امام حسین(ع) هم منزل نشود وقتی با وجود نازنین امام حسین(ع) رو به رو می شود بیدار می شود، او ابتدا حتی نسبت به این که به دعوت پسر پیامبر(ص) که پیکی نزد او فرستاده بود پاسخ دهد تردید داشت.

وی ادامه داد: زهیر بن قین وقتی به چادر امام(ع) می رود و با امام صحبت می کند و به چادر خود بازمی‌گردد آن چنان بشاش است و تغییر کرده که نه تنها خودش به نزد امام حسین(ع) راهی می‌شود بلکه دوستانش را نیز برای پیوستن به حسین(ع) تشویق می‌کند وقتی دلیلش را از او می‌پرسند که بر سر تو چه آمده است؟ جواب می دهد که برایم داستانی تداعی شد.

مظلومی اظهار داشت: وی این ماجرا را بازگو می کند که در جنگ بلنجر پیروز شدیم و غنایم بسیاری به دست آوردیم و از این پیروزی خوشحال بودیم که سلمان مرا دید و از من پرسید خوشحال هستید؟ گفتیم بله. سلمان گفت روزی که با سید شباب خاندان پیامبر(ص) همراه شدید و با او در جنگ شرکت کردید از پیروزی و غنایمی که امروز به دست آوردید خوشحال تر باشید.

وی اضافه کرد: زهیر به نزد امام حسین(ع) رفته بود و حالا بیدار شده بود وجود نازنین حسین بن علی(ع) او را بیدار کرد در صورتی که زهیر بن قین عثمانی بود نه علوی. همیشه این طور نیست که همه دعوت‌ها به بیداری ختم شود به طوری که عبدالله بن حر جحفی هم در مسیر امام حسین(ع) قرار گرفته بود و این در حالی بود که او از کوفه بیرون آمده بود که امام(ع) را نبیند.

مظلومی گفت: وقتی امام حسین(ع) پیکی نزد او فرستاد او حاضر نشد به نزد امام برود امام خود به چادر او رفت اما عبدالله بن حر دعوت امام را نپذیرفت و گفت من اسبم را به شما می دهم که امام(ع) نیز در جواب او گفت ما از گمراهان یاوری نمی خواهیم. یعنی عبدالله بن حر در خواب و غفلت و گمراهی خود ماند.

وی خاطرنشان کرد: امام(ع) در ایام عاشورا بارها تلاش کرد تا مردم را بیدار کند حتی از عوامل بصری مانند عمامه پیامبر(ص) که برای مردم آشنا بود استفاده کرد تا رسول خدا(ص) را به یاد آنان بیاورد اما حتی گاهی آنان میان سخنان امام حسین(ع) هلهله می کردند که امام می فرمودند شما را چه شده که نمی گذارید من حرف بزنم و بعد خودشان دلیل این کور و کر بودن را پر شدن شکم‌های آنان از مال حرام عنوان کردند.

مظلومی گفت:واقعیت این است که حادثه عاشورا حادثه‌ای بود که باعث شد بسیاری از افراد یک شب به درجه‌ای ازعرفان دست یابند که چه بسا صدها سال هم می‌گذشت نمی توانستند به این درجه برسند اما از آن جهت که واقعه کربلا مختص یک دوره و یک افراد نبوده بسیاری از افراد در طول تاریخ را نیز به این مقام رسانده است به طوری که شاهدیم نوجوانانی در دفاع مقدس به مقام شهادت رسیدند که بیشتر از 13، 14 سال نداشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها