وزیر امور خارجه ایران که به چین سفر کرده است گفت: مردم ایران به آمریکا اعتمادی ندارند زیرا آمریکا سابقه خوبی در پایبندی به تعهداتش ندارد و این یکی از موانع دستیابی به توافق است.
کد خبر: ۷۳۴۳۰۹
پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش مانع توافق هسته‌ای است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در مصاحبه با شبکه سی‌ سی‌ تی ‌وی چین درباره مسائل مورد مذاکره در دیدارهایی که با مقامات چینی داشت گفت:ایران و چین دارای روابط دو جانبه عالی هستند، نگاه ما به روابط بلند مدت و استراتژیک بین دو کشور است بنابراین مسائل زیادی برای گفتگو داریم هم در حوزه دو جانبه و هم منطقه‌ای و بین‌المللی. چین میزبان نشست فرآیند استانبول درباره افغانستان بود و این یکی از مسائلی بود که ما همیشه درباره آن گفتگو می‌کنیم، مسأله تروریسم و افراطی‌گرایی در منطقه و اینکه چگونه می‌توانیم با این مسائل و بی‌ثباتی ناشی از آن مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود:ما همچنین، درباره مسائل دو جانبه گفتگو کردیم. ما دارای روابط گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و تمام بخش‌های دیگر هستیم، درباره چگونگی بهبود و افزایش این روابط با یکدیگر صحبت کردیم.

ظریف در ادامه افزود که درباره مسأله هسته‌ای نیز رایزنی‌هایی انجام گرفته است؛ چین یکی از اعضای گروه 1+5 است و معتقدیم که نقشی تأثیرگذار در فرآیند دستیابی به یک راه‌حل قابل پذیرش برای طرفین دارد و ما امیدوار هستیم که دوستان چینی ما به ایفای نقش فعالانه خود ادامه دهند. بنابراین نظرات‌مان را درباره اینکه چگونه در یک ماهه باقیمانده تا ضرب‌الاجل می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم تا وضعیت را بهبود بخشیده و به نتیجه برسیم.

وی در پاسخ به سؤال گزارشگر چینی درباره موانع پیش روی دستیابی به توافق از جمله اعتماد دو جانبه گفت:مردم ایران به آمریکا اعتمادی ندارند زیرا آمریکا سابقه خوبی در پایبندی به تعهداتش ندارد. این یکی از موانع است. امکانات و روش‌های متنوعی وجود دارند تا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و از طرف دیگر همه محدودیت‌هایی که به نظر ما به صورت غیرقابل توجیهی تجارت ایران با سایر کشورها را محدود کرده‌اند، برداشته شوند، معتقدم دستیابی به این امر بسیار سخت نیست. ما معتقدیم که چین می‌تواند نقش مهمی در قادر ساختن طرف‌های مذاکره به دستیابی به توافق ایفاء کند."

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
Mehdi
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
۰
۰
همه مردم رو بیچاره كردی ظریف
y
Germany
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
۰
۰
آقای ظریف مواظب باش با ظرافت كلاه سرت نگذارن . در تاریخ دیگه عهدنامه گلستان و تركمنچاییها نمیشه تكرار بشه ، مردم نمیگذارن
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
۰
۰
مگه یكی از مشكلها میزان اورانیوم غنی شده نیست؟ خوب اینا اگه اینقدر نگرانن بیان مازاد اورانیوم غنی شده رو كه كشور نیاز نداره با قیمتهای جهانی از ایران بخرن یا زمینه فروشش رو مهیا كنن.این میشه برد-برد!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها