کارشناس دینی گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا همه انسان‌ها را به یاری طلبید و این طلب کمک برای حفظ و بقای دین راستین بوده است. داشتن صبر و تحمل از بزرگترین درس‌های عاشوراست.
کد خبر: ۷۳۳۹۰۱
خوشا به حال کسی که دریافت‌های عاشورا را نگه می‌دارد

به گزارش جام جم آنلاین سید مهدی طباطبایی در برنامه مرثیه خورشید شبکه قرآن و معارف سیما به موضوع تربیت حسینی پرداخت و گفت: تاریخ کربلا و واقعه عاشورا چیزی نیست که بگوییم تنها مربوط به شیعه است، امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا همه عالم را مخاطب قرار می‌دهد و کمک می‌خواهد این کمک هم برای شخص خودشان نبوده بلکه برای حفظ دین و بقای دین و انسانیت بوده است.

وی ادامه داد: مسئله تربیت مسئله‌ای زمانبر است نمی‌توان یک دفعه و ناگهانی تربیت شد و به تلقین و تمرین و ممارست نیاز دارد اما از ویژگی‌های عاشورا این است که تربیتش هم جهشی است مثلاً حر نمونه بارز این مطلب است او در عاشورا از مخالف به موافق، از موافق به جان نثار و از جان نثار به شرمنده تبدیل شد.

این عالم دینی با تأکید بر این که هرگز منبعی تربیتی و جایگاهی مثل عاشورا یافت نمی‌شود بیان داشت:این تربیت هم مختص زمان خود امام حسین(ع) نبوده بلکه همه ساله آدم‌هایی به دلیل عاشورا تغییر کرده‌اند که کسی هرگز فکرش را هم نمی‌کرده است، البته دشمنان اسلام نیز آرام ننشته‌اند.

حجت‌الاسلام طباطبایی اضافه کرد: همیشه عده‌ای در صدد ضایع کردن عاشورا بودند و حتی در زمان امام (ره) نیز انقلاب که پیروز شد خیلی‌ها تلاش کردند تا شکل عزاداری‌ها را عوض کنند اما امام(ره) گفتند باید عزاداری‌ها به همان نحو گذشته باشد و از کوثری خواستند بیاید و روضه بخواند.

وی ادامه داد: اشک و گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) یک نوع تربیت است تا به حال دیده‌اید کسی برای از دست دادن عزیزترین کسی هم که داشته چند سال به همان شدت سال اول گریه کند هرگز این چنین نیست تنها برای امام حسین(ع) است که این چنین اشک‌ها ریخته می‌شود. تربیت مکتب امام حسین(ع) گیراست.

این کارشناس دینی تأکید کرد: امام حسین(ع) مجموع النورین هستند یعنی مجموع انوار پیغمبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) در ایشان وجود دارد. عمداً هم خداوند به 5 تن تشبیه می کند زیرا اگر دقت کنید 5 انگشت وجود تک تکشان ضروری است اما آن انگشتی که 4 تای دیگر را راه می اندازد انگشت شست است. امام زمان(عج) هم که تشریف می‌آورند با همین راه امام حسین(ع) انسان‌ها را عوض می‌کنند.

وی بیان داشت: بهترین چیزی که امام حسین(ع) به همه آموختند درس تحمل است، تحمل چیزی است که امروزه ما به آن بسیار نیاز داریم، کم صبری، کم حوصلگی، زودخواستن و زود رنج بودن خطرناک است، ما باید از مکتب امام حسین(ع) درک حوصله، تحمل و صبر را یاد بگیریم.

طباطبایی تأکید کرد: جاذبه‌ای که امام حسین(ع) در دل ایجاد می کنند باعث می‌شود تا افراد آثار تربیتی عاشورا را دریافت کنند منتهی خوشا به حال کسی که این دریافت‌ها را نگه می‌دارد. من توصیه می‌کنم اگر برای امام حسین(ع) اشک ریختید سریع اشک هایتان را پاک نکنید بلکه آن را بر صورت خود بمالید زیرا این اشک ها آبرو می‌دهند.

وی در پایان گفت: آن چه که امروز ما می‌شنویم گوشه‌ای از حقیقت است اگر مصیبت کامل و خالص بیان شود بیشتر انسان‌ها از غصه می‌میرند لذا به گونه‌ای مطالب گفته می‌شود که افراد بتوانند تحمل کنند و از طرفی درس‌های این مکتب را نیز دریافت کنند. وفا و گذشت و یاری کردن و از دشمن رعب در دل نداشتن بلکه رعب به دل آن ها انداختن از بزرگترین درس‌های عاشوراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها