با حضور عزاداران حسینی (ع)

علم‌بندی ماسوله برگزار شد

با حضور عزاداران و عاشقان امام حسین (ع) مراسم سنتی علم‌بندی ماسوله برگزار شد.
کد خبر: ۷۳۳۷۳۸
علم‌بندی ماسوله برگزار شد

در سال 1261 هجری قمری اهالی چهار روستای ماسوله به منظور اتخاذ شیوه‌ای یکسان برای برگزاری مراسم عزاداری دهه محرم در مسجد امامزاده عون بن علی (ع) جمع شدند و از آن زمان تاکنون این مراسم به صورت هماهنگ اجرا می‌شود.

در بعد از ظهر نخستین روز محرم به پاس احترام عون بن علی (ع) ماسوله مراسم عزاداری از این بقعه متبرکه آغاز می‌شود و روزهای دوم، سوم و چهارم به نوبت سه محله دیگر این مراسم را برگزار می‌کنند.

در شب نهم «تاسوعا» مردم چهار محله از غروب جلوی مسجد محله «مسجدبر» تجمع کرده و چهار علم را به آنجا آورده و مراسم سوگواری الوداع خود را جلوی مسجد آغاز و پس از طی مدت زمان کوتاهی از محله خانه‌بر و بازار ماسوله به سوی بقعه عون بن علی (ع) حرکت می‌کنند و در آنجا مراسم را پایان می‌دهند که این مراسم به نام دسته جوانان معروف است.

شب دهم در تمام تکایا و مساجد ماسوله طعام طبخ می‌کنند و مسافران، هیئت‌ها و دستجات عزاداری اطعام می‌شوند.

صبح روز دهم دستجات مراسم عزاداری را از محلات خود آغاز کرده و به طرف بقعه می‌روند و در آنجا مراسم را پایان می‌دهند و بعد ازظهر همان روز نیز با مشارکت اهالی چهار محل مراسم شبیه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیر زنی و ... اجرا می‌شود.

شهرک تاریخی ماسوله با وسعت 16 هکتار در فاصله 60 کیلومتری غرب شهرستان رشت قرار دارد، این شهرک تاریخی از شرق به فومن، از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم علیا محدود است. مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) و علم‌بندی در ماسوله طرفداران خاص خود را از اقصی نقاط کشور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها