بدهی حدود 600 میلیون دلاری شرکت ملی نفت ایران به شرکت استات اویل هیدروی نروژ بابت بازپرداخت هزینه‌های انجام گرفته در طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی به طور کامل تسویه شده است.
کد خبر: ۷۳۲۷۲۰
تسویه بدهی ایران به استات اویل

شرکت استات اویل هیدروی نروژ در این مگا پروژه گازی مسئولیت طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی تاسیسات فراساحلی طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی را به‌عهده داشت؛ به طوری که در این فاز سه سکوی دریایی، خطوط لوله و تاسیسات فراساحلی با استفاده از منابع مالی این شرکت نصب شد و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

براساس قرارداد بیع متقابلی که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی امضا شده بود، قرار بود هزینه حدود ۶۰۰ میلیون دلاری انجام گرفته در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی با فروش گاز مایع و میعانات گازی پرداخت شود.

از این رو با صدور ماهانه دو تا چهار محموله گاز مایع و در برخی مواقع میعانات گازی به شرکت استات اویل هیدروی نروژ در دوران پیش از تحریم‌های نفتی بخش عمده‌ای از این بدهی پرداخت شد.

با وجود این اعمال تحریم‌های جدید نفت و گاز ایران از سوی اتحادیه اروپا وقفه‌ای در ارسال محموله‌های گاز مایع شرکت ملی نفت ایران به این غول نفتی نروژی‌ها به وجود آورد، اما با اخذ مجوزهایی، این شرکت نروژی از تحریم‌های اتحادیه اروپا معاف شد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها