مردی ۴۰ ساله‌ام. مدتی است دچار خستگی و بی‌حوصلگی شدید شده‌ام. از هیچ چیز لذت نمی‌برم. حافظه‌ام ضعیف شده است. چه کنم؟
کد خبر: ۷۳۲۰۹۷
خسته‌ام و از هیچ چیز زندگی لذت نمی‌برم

جام جم سرا به نقل از خراسان: تغییر در شرایط زندگی و بخصوص مراقبت نکردن از سلامت روانی و جسمانی یکی از دلایل اصلی احساس بی‌حوصلگی و خستگی در انسانهاست. با این حال، توجه به این نکات می‌تواند شما را از زندگی در چنین وضعیتی رهایی بخشد.


عوامل اصلی احساس بی‌حوصلگی

عوامل اصلی که افت آن‌ها در سلامت روانی و جسمانی انسان تاثیر گذار است، عبارت است از: خواب راحت و به اندازه، تفریحات سالم، شرایط مناسب شغلی، تغذیه مناسب و ورزش. تغییر یافتن و کم شدن هریک از این اتفاقات در زندگی می‌تواند باعث خستگی و بی‌حوصلگی شود. بنابراین شما باید تلاش کنید تا شرایطتان را به حالت طبیعی و اولیه برگردانید. به طور مثال، برنامه ریزی برای داشتن خواب کافی، تغذیه سالم و فعالیت در شغلی مناسب می‌تواند تا حدود زیادی بی‌حوصلگی و خستگی شما را کاهش دهد.


توصیه‌هایی برای بهتر شدن روحیه

اما در صورتی که هیچ کدام از موارد ذکر شده، دچار نوسان و تغییر نشده، ممکن است تکرار شرایط یکنواخت زندگی به وضعیت فعلی شما منجر شده باشد.

در این حالت به شما توصیه می‌شود مواردی را که ذکر می‌شود در برنامه زندگی و کاری خود مورد توجه ویژه قرار دهید تا شرایطتان بهتر شود؛ به طور مثال، حضور در گروه‌های جمعی برای ایجاد هم حسی و گفت‌و‌گو برای انبساط خاطر، دوری از تنهایی، تغییر در نوع ورزش و تفریحات سالم، ایجاد سرگرمی با دیدن فیلم‌های مناسب و مفرح، مطالعه کتاب و مجلات مورد علاقه که باعث تقویت حافظه نیز می‌شود، می‌تواند کمک زیادی به تغییر و بهبود روحیه شما برای ادامه زندگی بکند.


تجدید قوا کنید

همچنین در صورتی که شاغل هستید و شیفت کاری چرخشی دارید، بهتر است در یک شیفت ثابت به کار ادامه دهید؛ چرا که با توجه به سن شما، کار کردن در شغل‌هایی با شیفت‌های چرخشی مانع احساس آرامش برای شما می‌شود. علاوه بر آن در فرصت مناسب و با استفاده از مرخصی‌هایتان به یک مسافرت دلخواه بروید تا تجدید قوا کنید و با شادابی بیشتر به کار و زندگی ادامه دهید.


با یک همدم خوب درد دل کنید

در صورتی که احساس می‌کنید مشکل شما مربوط به نرسیدن به یک هدف خاص در زندگیتان است یا ارتباط به مسائل خانوادگی دارد، می‌توانید با یک همدم خوب مانند همسرتان درد دل کنید. در ضمن بهتر است از نظر کار‌شناسان متخصص در این زمینه هم کمک بگیرید. (عباسعلی براتی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها