رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه نورانی و الهی است اما در اجرای آن باید شرایط و حدود کاملاً رعایت شود، در غیر این صورت ممکن است این عمل ارتکاب منکر دیگری محسوب شود.
کد خبر: ۷۳۱۷۰۴
امربه معروف و نهی ازمنکر بایدبا رعایت شرایط اجرا شود

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله آملی لاریجانی امروز یکشنبه در همایش امر به معروف و نهی از منکر که همزمان با آغاز ماه محرم الحرام و ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و شهدای کربلا در راه این فریضه مهم برگزار شده است ، مرتبط کردن جنایت اسیدپاشی با فریضه نورانی و حکم الهی امر به معروف و نهی از منکر را جفا و ظلمی بزرگ دانست و از عملکرد برخی رسانه‌های داخلی در این زمینه انتقاد کرد.

وی افزود: بر اساس تذکر بزرگان، امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد که مهم‌ترین اصل این است که باید حرمت اشخاص حفظ شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر حتی تذکر زبانی در مرحله دوم است، یعنی ابتدا شخص با نشان دادن چهره و رفتار خود امر به معروف کند و در مرحله دوم زبانی تذکر دهد، آن هم با زبانی ملایم، آرام و دوستانه امر به معروف کند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر را بحثی قانونی می دانیم، افزود: اصل 8 قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده حکومت قرار داده است .

وی ادامه داد: در اصل 8 اینگونه آمده است که در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر بر عهده مردم نسبت به یکدیگر است و شرایط و کیفیت آن را قانون باید تعیین کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: در اینکه حکومت و نظام وظیفه ای دارد تردیدی نیست و الحمدالله مجلس شورای اسلامی تلاش کرده است در کمیسیون ها و صحن علنی طرحی برای حمایت از ناهیان منکر مطرح کند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : اصل اینکه تلاش شود ما یک قانون درست ، معین و مصوب در باب امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم یکی از ضروریات و اهمیت آن نیز در اسلام و ادیان امری روشن است و در آیات متعددی به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد : در اصول کافی جلد 5 در باب 16 روایاتی در این زمینه ذکر شده است و در خود آیات قرآن سوره آل عمران دو آیه در این خصوص وجود دارد که امر به معروف و نهی از منکر را تصریح می کند .

آیت الله املی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه امر به معروف بر اساس آیات وظیفه الهی است، گفت : در یک روایت از امام باقر(ع) ذکر شده که امر به معروف و نهی از منکر سبیل و حریم انبیا و فریضه عظیمی است که اگراین فریضه انجام پذیرد بقیه فریضه دین اقامه می شود .

وی افزود : اصل اینکه امر به معروف نهی از منکر از فرایض الهی و یکی از مباحث روشن در دین ماست کسی نمی تواند آن را انکار کند .

رئیس قوه قضائیه ادامه داد : البته برخی از فقها فراتر رفته و گفته اند که بحث امر به معروف از ضروریات دین است . آیت الله آملی لاریجانی گفت : بر اساس حکم شرعی یا عقلی این مسئله را قبول داریم اما در فرهنگ لیبرالی، امر به معروف و نهی از منکر را بر نمی تابند و معتقدند که هر انسانی مسیر زندگی خود را خودش خلق و ارزش ها را خودش انتخاب می کند .

وی افزود : در این نحوه نگاه به رابطه انسانها به یکدیگر یکی از ایرادات مهم جامع گرایان این است که این نوع تفکر که هر کسی راه خودش را برود، موجب پاشیدگی جامعه می شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت : ما بر حسب آیات قرانی و روایات یک فریضه نورانی داریم؛ چرا از آن غفلت می کنیم و آن را زمین گذاشتیم در حالی که هشدار دهنده است اما در مغرب زمین با تفکرات لیبرالی این مسئله را بر نمی تابند و اقتضای آنها این است که آن را بر نتابند.

وی افزود: در همین مسئله اسید پاشی که در اصفهان رخ داد یک سری از کشورهای غربی تلاش کردند این مسئله را به امر به معروف و نهی از منکر نسبت بدهند که واقعا جریان و ظلم عجیبی است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد : متاسفانه از این بدتر اینکه برخی از رسانه های داخلی نیز همین کار را کردند در حالی که امر به معروف و نهی از منکر، یک فریضه نورانی الهی است و با جنایتی که اینطور شنیع است و کسی که بوی از انسانیت و ایمان نبرده و ذره ای وجدان ندارد چه نسبتی دارد ؟

آیت الله آملی لاریجانی گفت: طرحی نیز در این خصوص در مجلس مطرح است و در آنجا نمایندگان زحمت کشیدند و طرحی را براساس وظیفه آماده می کنند.

وی افزود : اقتضای ذات غربی ها این است که علیه جمهوری اسلامی سمپاشی کنند و نظام اسلامی را که بر اساس آیات قرآنی و روایات به دنبال احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است ، به جنایتی وصل کنند در حالی که هیچ فرد با وجدانی حاضر نیست کمترین همراهی با این جنایت کند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد : خود این کار از نظر من یک جنایت است که امر مهم الهی را این طور زیر سوال ببریم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: متاسفم برای برخی از رسانه های درون کشور که این کار را می کنند و این طوری بحث می کنند و این ظلم به نظام و متدینین به نظام است که دو مسئله‌ کاملا بیگانه را به هم ربط می دهند.

وی افزود : البته جنایات‌ رخ داده باید پیگیری شود و ما از همان ابتدا حادثه دستورات لازم را به رئیس دادگستری اصفهان داده ‌ایم تا تلاش ‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: تا آخر وقت دیروز نیز من گزارش گرفتم که تمام قوای امنیتی و غیره با تمام توان تلاش می کنند تا آن فرد را پیدا کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: همه نظام باید پای این قضیه بایستند تا شهروندان امنیت داشته باشند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت : نباید اینطوری فضا را آلوده کرد و یک فضای تبلیغاتی را دامن بزنیم؛ امیدواریم همه به هوش باشند و خط و ربط‌ها را تشخیص دهند و راه صحیح را در پیش بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها