کمبود ویتامین عوارض بسیار زیادی برای پوست ایجاد می‌کند که درمورد کمبود هر نوع ویتامین متفاوت است. در این نوشتار، یک متخصص پوست درباره ویتامین‌های مورد نیاز پوست و اثراتشان اطلاعات بیشتری ارائه داده است.
کد خبر: ۷۳۱۲۹۹
غذاها و ویتامین‌های مؤثر بر شادابی پوست

جام جم سرا: ویتامین‌های موثر در سلامت پوست شامل ویتامین‌های A، B، C، D، E و K می‌شود.
ویتامین A برای رشد طبیعی، تکثیر و بازسازی سلول‌های پوست لازم است و در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی دارد و آنتی‌اکسیدان نیز هست. ویتامین B برای ساخت هورمون لازم است و عملکرد سیستم وریدی را بهبود می‌بخشد.
ویتامین C برای تولید کلاژن لازم است. همچنین برای خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد به این ویتامین نیاز است.

ویتامینD نیز برای تکثیر سلول‌های پوست و جذب کلسیم لازم است.

ویتامین E برای رشد پوست و ضمائم و دیگر بافت‌های سالم در بدن لازم است و یک آنتی‌اکسیدان پایدار است.
ویتامین K در پروسه انعقاد خون موثر است.


کمبود ویتامین عوارض بسیار زیادی برای پوست ایجاد می‌کند که درمورد کمبود هر نوع ویتامین متفاوت است. خشکی‌پوست، ایجاد چروک و پیری زودرس، عدم ترمیم زخم‌ها، اختلال در ساخت کلاژن، خونریزی زیرپوست و لثه ازجمله عوارض کمبود ویتامین‌های موردنیاز پوست است.
جهت جذب بیشتر، بهتر است ویتامین‌ها همراه غذا مصرف شود. ویتامین C تنها چند ساعت در گردش‌خون باقی می‌ماند و برای کسب نتیجه بهتر ویتامین C باید در ٣ وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.
فرم طبیعی«رتینول» و «بتاکاروتن»، ویتامین A است و کمبود این ویتامین موجب خشکی پوست، تأثیر منفی بر رشد مو و علاوه بر آن کم‌شدن بینایی در شب و افزایش خطر عفونت می‌شود. منابع رتینول در گوشت، جگر، روغن ماهی، زرده‌ تخم‌مرغ و پنیر وجود دارد. در شکل بتاکاروتن نیز در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و هویج وجود دارد.
ویتامین B١ برای عملکرد سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها دخالت دارد و کمک می‌کند تا بیماری‌های پوست درمان شوند. منابع این ویتامین در جگر، آجیل، نان گندم، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و نخود سبز وجود دارد.
ویتامینB٢ نیز برای پوست و مو مفید است. ایجاد ترک در گوشه و کنار دهان و لب‌ها به دلیل کمبود ویتامینB٢ است و همچنین کمبود این ویتامین موجب ریزش مو و شوره‌ سر می‌شود. منابع این ویتامین در جگر، شیر و جوانه‌‌مخمر وجود دارد.

ویتامین B٥ نیز نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد و منابع این ویتامین جلبک پهن، حبوبات و پنیر است.
ویتامین B٦ نقش اصلی در حفظ سلامت پوست دارد. منابع این ویتامین در گوشت، مرغ، آجیل، نان (آرد گندم)، موز و اسفناج است.
ویتامین B٩ برای رشد و توسعه‌ سیستم‌ گردش خون و ایمنی بدن لازم است. علاوه بر این، برای تولید سلول‌های جدید پوست، مو و ایمنی مفید و منابع این ویتامین در سبزیجات با برگ سبز، لوبیا، نان (آرد گندم) و مخمر است.
ویتامین B١٢ برای سلول‌های سیستم عصبی و سلول‌های مغزاستخوان لازم است. کمبود ویتامین B١٢ باعث ایجاد کم‌خونی شدید می‌شود و منابع این ویتامین در گوشت و ماهی است.
ویتامین C از مواد اصلی ساخت کلاژن برای پوست است. کلاژن باعث ایجاد حالت ارتجاعی پوست و موجب جلوگیری از تشکیل چین و چروک در پوست می‌شود. فقدان ویتامین C منجر به خونریزی و کاهش مقاومت بدن در مقابل برخی از بیماری‌های عفونی می‌شود.
منابع این ویتامین در انگورسیاه و سفید، گریپ‌فروت، پرتقال، فلفل‌سبز، جعفری، ترشک و اسفناج و انواع مرکبات و دیگر میوه‌ها وجود دارد.
پوست بدن قادر به تولید ویتامین D تحت‌تاثیر نور خورشید است.
ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث مصرف نرمال اکسیژن و جلوگیری از اکسیداسیون در بدن می‌شود. منابع این ویتامین شامل غلات، سبزیجات، زیتون، ذرت، روغن آفتابگردان و بادام‌زمینی است.
ویتامین K برای انعقاد طبیعی خون ضروری است. منابع این ویتامین در روغن سویا، جگر، گردو، فندق، اسفناج و کاهو است.
موادغذایی کنسرو شده و فست‌فودها مانند انواع ساندویچ‌های سوسیس، کالباس و پیتزا، موادغذایی حاوی قندهای ساده، موادغذایی حاوی چربی‌های اشباع، برخی از نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های گازدار و قهوه ازجمله موادغذایی مضر برای پوست هستند. کافیین موجود در قهوه ادرارآور است و نوشیدن مقادیر زیاد قهوه به صورت منظم، باعث کم‌آبی می‌شود که تظاهرات آن روی پوست، به صورت خشکی و عدم انعطاف‌پذیری آن است. (دکتر رضا قادری - متخصص پوست)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شاپرك
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
۰
۰
سلامی چو بوی خوش آشنایی.بسیار سپاس گذارم از اطلاعات مفید و بی نظیر شما.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها