درباره «درخت گردو» تنها روایت سینمای ایران از بمباران سردشت كه فاصله مستند تا داستان را از عكس‌های جنگ تا عكس‌های فیلم طی كرده است

مرهم بر جراحت سردشت

هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی پایان یافت

واکنش فیلمسازان به اسیدپاشی‌ها

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در حالی برگزار شد که اعتراض به فاجعه اسیدپاشی در اصفهان از سوی فیلمسازان جوان و برخی از مهمان های حاضر در این مراسم مورد توجه قرار گرفت که در نهایت محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضاییه درباره این ماجرا اظهار نظر کرد.
کد خبر: ۷۳۱۲۴۸
واکنش فیلمسازان به اسیدپاشی‌ها

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی به دبیری مازیار رضاخانی و با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضاییه و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و با مدیریت فرزاد حسنی جمعه 2 آبان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مازیار رضاخانی دبیر هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی، ضمن خوش آمدگویی به حاضران، گزارشی درباره روند جشنواره ارائه کرد و گفت: با افتخار می گویم که جشنواره فیلم پروین در هشت دوره از برگزاری خود در تکریم جایگاه زن ایرانی پیش قدم بوده است و با نمایش آثاری در این زمینه، حمایت خود از جایگاه زن در ایران را به درستی نشان داده است. در این دوره از جشنواره 1170 فیلم به دبیرخانه رسید که از این تعداد بیش از 80 درصد از این آثار متعلق به زنان ایرانی بوده اند و طبق آمار بیش از دو هزار بانو در سینمای ایران فعالیت می کنند. تلاش ما این است برگزیدگان این جشنواره به بیرون از مرزها نیز معرفی شوند.

دبیر هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در ادامه خطاب به احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران گفت: از جناب مسجد جامعی که در جمع ما حضور دارند درخواست می کنم یک بار برای همیشه مسئله مالی این جشنواره را حل کنند چون ارزش معنوی این جشنواره هم از جهت عنوانی که دارد و هم از جهت آثاری که ساخته می شود بیش از این است که هرساله دنبال تامین منابع مالی آن باشیم.

رضاخانی همچنین در پایان صحبت های خود از محمد اصلانی، مجید مجیدی و هادی منبی که از بنیانگذاران این جشنواره بوده اند، تشکر کرد.

زن و خانواده، محور برگزاری این جشنواره

در ادامه محسن حاجی بابائیان، معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: محور برگزاری این جشنواره بحث زن و خانواده است و من بسیار خوشحالم که جشنواره ای با این محتوا در ایران برگزار می شود و به نوبه خودم از سوی قوه قضاییه به فعالان در این عرصه ادب و احترام می گذارم.

وی افزود: جایگاه زن در اسلام رفیع و ارجمند است تا جائیکه حضرت محمد(ص) می فرماید فاطمه پاره تن من است. تفاوت های قائل شده برای زنان و مردان بنا بر دلایل فیزیکی، استعدادها و قابلیت ها است بنابراین خاستگاه اختلاف مرد و زن براساس مسئولیت هایی است که بر عهده آنها گذاشته شده است. بنابراین فضیلتی بر مردان به خاطر مرد بودن و تنزلی بر زنان به خاظر زن بودنشان جود ندارد. کرامتی که دین اسلام برای زن قائل است در هیچیک از مکاتب پیدا نمی شود.

حاجی بابائیان گفت: از همین جشنواره اعلام می کنم که قوه قضاییه این آمادگی را دارد که براساس واقعیت های موجود در پرونده های قضایی معضلاتی چون طلاق، سن بالای ازدواج و... منابعی را در اختیار فیلمسازان بگذارد تا به واسطه هنر سینما گوشه ای از این مسائل را بیان کنند.

بیش از دو هزار کارگردان زن در ایران

رییس سازمان سینمایی نیز از دیگر سخنران های این مراسم بود. این مدیر سینمایی با ابراز خوشحالی از وجود بیش از دو هزار فیلمساز زن ایرانی گفت: وقتی شنیدم بیش از دو هزار کارگردان زن وجود دارد خوشحال شدم چون این عدد بسیار عجیب و غریب است چراکه در برخی از کشورها حتی آمار فیلمسازان مرد و زن شان تا این اندازه نیست. این آمار نشان دهنده جایگاه رفیع زن در فرهنگ و تمدی ایرانی و البته عرصه فرهنگ و هنر است و من امیدوارم بهترین های این جشنواره فرصت حضور در خارج از کشور را پیدا کنند.

حجت الله ایوبی افزود: با وجود چنین عدد و رقمی که برای بانوان فیلمساز اعلام شد من فکر می کنم ریاست سازمان سینمایی حق خانم ها است. اگر قرار است نشان دهیم که تعریف اسلام در ایران تعریف و قرائت متفاوتی از سایر کشورهای عربی است باید در جهت تقویت جشنواره هایی از این دست قدم برداریم.

پس از پایان صحبت های ایوبی، مراسم اهدای جوایز برگزیدگان هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی برگزار شد. یکی از نکات این مراسم گوشزد کردن و ابراز ناراحتی هنرمندان از ماجرای اسید پاشی در اصفهان بود.

بر همین اساس، پیمان نعیمی یکی از کارگردان های فیلم «حذف اضطراری» پس از دریافت جایزه خود گفت: در شرایطی قرار داریم که دختران جامعه به خصوص دختران اصفهانی را ترسی عمومی فرا گرفته است. فکر می کنم مهم نیست ریشه این جنایت کجاست بلکه مهم این است که این داستان غم انگیز یک جنایت است و سکوت در برابر این جنایت همدستی است. امیدوارم با عاملان این معضل برخورد شود تا امنیت به جامعه بازگردد.

آزاده بی زارگیتی که برای فیلم «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» با موضوع کودکان شیمیایی شده در سردشت جایزه گرفت نیز در واکنش به ماجرای اسیدپاشی در اصفهان گفت: می خواستم این فیلم را به شیمیایی شده های سردشت تقدیم کنم اما ناگزیرم این جایزه را به صورت های سوخته خواهرانم در اصفهان تقدیم کنم. دنیایی بدون جنگ و خشونت همراه با صلح را آرزو می کنم.

نیکی کریمی که با عنوان فیلمساز برگزیده تندیس جشنواره را دریافت کرد نیز با اشاره به جشنواره فیلم پروین اعتصامی گفت: تشکر می کنم از خانم های فیلمساز که با ایمان به کار خود ادامه دادند و امروز شاهد فعالیت بانوانی چون پوران درخشنده و رخشان بنی اعتماد هستیم که متعهدانه فعالیت می کنند.

این کارگردان و بازیگر سینمای ایران افزود: واقعیت این است که نمی توانم از ماجرای اصفهان بگذرم. امروزه جهان به ما نگاه می کند و نمی دانم با وجود حساسیت هایی که وجود دارد و رخ دادن حوادثی از این دست چگونه باید پاسخگوی دنیا باشیم. نمی دانم چه اتفاقی در جامعه می افتد که زنان ما باید اینگونه در معرض آسیب قرار بگیرند.

پس از پایان صحبت های نیکی کریمی و واکنش های متعددی که نسبت به ماجرای اخیر اسید پاشی در اصفهان ابراز شد، محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضاییه بار دیگر روی صحنه آمد و درباره روند بررسی این ماجرا نکاتی را متذکر شد.

وی در این زمینه توضیح داد: رییس قوه قضاییه دستور رسیدگی خارج از نوبت به این ماجرا را داده است و دادستان کل کشور و همچنین دادستان اصفهان به عنوان مدعی العموم در حال بررسی این موضوع هستند. ابعاد مختلف این فاجعه انسانی در دست پیگیری است و قوه قضائیه هم به سرنخ هایی دست یافته است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: تامین امنیت مردم از اهداف همیشگی است و امید است با به نتیجه رسیدن هرچه سریعتر این موضوع بار دیگر آرامش و امنیت به جامعه برگردد.

برترین های جشنواره پروین اعتصامی

هیات داوران هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی شب گذشته دوم آبانماه برگزیدگان خود را در بخش های مختلفی چون «زنان شاخص ایرانی و فیلمنامه»، «نگارش فیلمنامه براساس اشعار و اندیشه های بانو پروین اعتصامی»، بهترین فیلم بخش «نقش زن در بنیاد خانواده»، اهدای جوایز ویژه معاونت فرهنگی قوه قضاییه و معرفی برترین های بخش بین الملل اعلام کردند.

برگزیدگان جشنواره به این شرح اعلام شدند:

بخش نیلوفر زرین

بهترین فیلم داستانی:

هیات داوران تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی را به فیلم «حذف اضطراری» به کارگردانی فهیمه آقاحسنی و پیمان نعیمی اهدا کرد.

بهترین فیلم مستند:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «سه چنک حاک» به کارگردانی یاسر خیر تعلق گرفت.

بهترین فیلم پویانمایی:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی تقدیم می شود به فیلم «درخت» ساخته خانم ساره شفیعی پور

جایزه ویژه هیات داوران:

هیات داوران تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به سه فیلم «خدیجه نی زن و رمه هایش»، «درمیان شاخه ها و مروارید» به کارگردانی امیر شکرگزارناوی و دیپلم افتخار هیات داوران در این بخش به فیلم «موقت» به کارگردانی بهزاد آزادی تقدیم کردند.

بخش جوایز تخصصی نیلوفر زرین، زنان شاخص ایرانی و فیلمنامه

بهترین کارگردان زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال جایزه نقدی به مریم رزاقی برای کارگردانی فیلم «اویا» تقدیم شد.

بهترین فیلمنامه نویس زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال جایزه نقدی به محبوبه محمد زکی برای فیلمنامه «جوجه ماشینی» اهدا شد.

بهترین تدوینگر زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال جایزه نقدی به مهتا نیلفروشان برای تدوین فیلم «دوسوی خط باریک» تعلق گرفت

بهترین بازیگر زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال جایزه نقدی به زهرا و زینب ابراهیمی برای بازیگری در فیلم «ژیلا» همچنین دیپلم افتخار هیات داوران در این بخش به مهسا علافر برای بازیگری در فیلم «حذف اضطراری» اهدا شد.

بهترین پژوهشگر زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال جایزه نقدی به آزاده بی زار گیتی برای پژوهش فیلم «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» اهدا شد.

بهترین انیماتور زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال جایزه نقدی به محبوبه محمدزکی برای انیماتوری فیلم «جوجه ماشینی» تقدیم شد.

بهترین صداگذار زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال به زهره علی اکبری برای صداگذاری مجموعه فیلم هایش در بخش مسابقه جشنواره اهدا شد.

بهترین تصویربردار زن:

تندیس نیلوفر زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال به باران جعفری برای تصویربرداری فیلم «ماهی شکم پر» اهدا شد.

بهترین نام فیلم :

دیپلم افتخار هیات داوران در این بخش به فهیمه آقا حسنی و پیمان نعیمی برای نام فیلم «حذف اضطراری» اهدا شد.

بخش «زنان شاخص ایرانی»

هیات داوران تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی را به فیلم «بانو» به کارگردانی محمد صفا تقدیم کردند.

فیلمنامه هایی که براساس اشعار و اندیشه های پروین اعتصامی نوشته شده اند

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال به نسیم سیفی پور، نسیم محمدی و مجید شیدا برای فیلمنامه «نارین» تعلق گرفت.

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار به همراه 10 میلیون ریال به سهیلا علوی زاده برای فیلمنامه پویانمایی «پیراهن صورتی» اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار هیات داوران در این بخش به راضیه بهرامی راد و مهدی بوستانی شهربابکی برای فیلمنامه «عروس زمستان» و «زخم» اهدا شد.

بخش نقش زن در بنیاد خانواده

تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار به عالم وزیری پرستار دوران دفاع مقدس اهدا شد.

تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار به نرگس آبیار تقدیم شد.

تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار به مه بانو صحت اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس پروین زرین به پریسا ساسانی به عنوان فعال در عرصه رسانه اهدا شد.

تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار نیز به نادر طریقت اهدا شد.

بهترین فیلم بخش نقش زن در بنیاد خانواده

هیات داوران تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی را به فیلم «چند شاخه گل مریم» به کارگردانی محمد قاسم پور اهدا کردند. همچنین دیپلم افتخار هیات داوران به سعید روستایی برای کارگردانی فیلم «از طرف آنها» و سیدمهدی موسوی برای کارگردانی فیلم «زندگی شاید همین باشد» تقدیم شد.

جایزه بهترین فیلمساز زن سال

9 فیلم بلند سینمایی زنان فیلمساز سینمای ایران که دارای پروانه ساخت و نمایش سینمایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و از فروردین 1390 تا مرداد 1393 در سینماها اکران شده اند در این بخش رقابت کردند.

این 9 فیلم عبارتند از : «آیینه های روبرو» نگار آذربایجانی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده، «حیران» شالیزه عارف پور، «زیباتر از زندگی» انسیه شاه حسینی، «سوت پایان» نیکی کریمی، «عصر جمعه» مونا زندی حقیقی، «میگرن» مانلی شجاعی فر، «هیس!دخترها فریاد نمی زنند» پوران درخشنده، «یکی از ما دونفر» تهمینه میلانی

تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار به نیکی کریمی به پاس کارگردانی تحسین برانگیز فیلم «سوت پایان» اهدا شد.

جوایز ویژه دبیر جشنواره به سید هادی منبتی به پاس یک عمر فعالیت رسانه ای تعلق گرفت.

دیپلم افتخار دبیر جشنواره به محمدتقی فهیم برای فیلم «قوچ ها خیالبافی» اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار دبیر جشنواره به حمیدرضا رکن الدینی قلعه دژ برای کارگردانی فیلم «من در محدوده ادراک» به عنوان بهترین فیلم پیشرو اهدا شد.

بخش معاونت فرهنگی قوه قضاییه و بین الملل

بهترین فیلم داستانی:

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «از طرف آنها» به کارگردانی سعید روستایی اهدا شد.

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «مسافر» به کارگردانی رقیه توکلی تعلق گفت. همچنین دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «یه روز خوب» به کارگردانی سوسن سلامت اهدا شد.

بهترین فیلم مستند:

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «خواهرم محدثه» به کارگردانی خانم عاطفه محرابی تقدیم شد.

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» به کارگردانی آزاده بی زار گیتی اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «خدا اشتباه نمی کند» به کارگردانی بهروز نورانی پور اهدا شد.

بخش بین الملل

بهترین فیلم داستانی:

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 1000 دلار جایزه نقدی به فیلم «سوپرمن، اسپایدرمن یا بتمن» به کارگردانی تودور گیور گیو از کشور رومانی اهدا شد.

بهترین فیلم مستند:

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 1000 دلار جایزه نقدی به فیلم «18 کیلوگرم» به کارگردانی کاسپر چوباک از کشور لهستان تعلق گرفت.

بهترین فیلم پویانمایی:

تندیس پروین زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 1000 دلار جایزه نقدی به فیلم «مامان بزرگ» به کارگردانی کارلوس ادوارد و اسمیت روبیرا از کشور کلمبیا اهدا شد.

آیین اختتامیه هشتیمن جشنواره فیلم پروین اعتصامی با اجرای موسیقی گروه موسیقی«شرنگ» به کارگردانی مهرداد بهزاد اول و گروه اش با اجرای قطعاتی از ترانه های خوانندگانی چون فرهاد مهراد و فریدون فروغی به پایان رسید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها