رحلت فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری، جامعه مسلمانان را داغدار و غمگین کرد. او مجتهدی بزرگ و صاحب‌نظر بود.
کد خبر: ۷۳۰۲۶۷
مهدوی‌کنی؛ مجتهد و سیاستمدار ثابت‌قدم

حضرت‌ امام خمینی(ره) که آثار علامه شهید مرتضی مطهری را بدون استثنا آموزنده می‌دانست، هنگام ایجاد سوالات و شبهات پیرامون یکی از آثار شهید مطهری در حوزه اقتصاد، انتشار آن را منوط به تائید آیت‌الله مهدوی‌کنی نمودند.

مهدوی‌کنی در مبارزه با رژیم پهلوی مجاهدی نستوه، و در تمام فراز و فرودهای دوران مبارزه ثابت‌قدم و برگفتمان امام خمینی(ره) استوار بود و همین ثبات را در دوران پس از انقلاب و در همه ادوار انقلاب شاهد بودیم.

ایشان منشأ خدمات بزرگ در دوران پس از انقلاب بود: کمیته‌های انقلاب اسلامی، وزارت کشور، شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری تنها بخشی از مسئولیت‌های مهم ‌آن فقیه مبارز در طی این طریق بود.

آموزش، تربیت و پرورش کادر با سواد، متعهد و متخصص برای کشور از دغدغه‌های بزرگ ایشان بود. تاسیس دانشگاه امام صادق (ع) گامی برای پاسخ به این دغدغه بود که امیدوارم دانش‌آموختگان آن به شایستگی خود را نماینده صدیق این مهم بدانند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی کار تشکیلاتی را ضروری می‌دانست. تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران توسط ایشان و جمعی از بزرگان انقلاب و نظام برای هماهنگی و وحدت بخشی به روحانیون همفکر و هم جهت پاسخی به این ضرورت بود.

ایشان تا پایان عمر اعتقاد داشت که اگرچه جامعه روحانیت کار تشکیلاتی می‌کند اما هرگز یک حزب سیاسی نیست، چرا که تشکیلات برای نظم، برنامه‌ریزی و هدایت امور ضروری است اما روحانیت همواره نقش پدری در جامعه دارند که در قامت یک حزب سیاسی نمی‌گنجد.

ایشان اصرار داشت که روحانیت متعهد، مبارز، اصیل و مردمی نمی‌تواند نسبت به سرنوشت جامعه و تحولات سیاسی آن بی‌تفاوت باشد و باید در کنار مردم، حامی انقلاب و نظام و مواضع حقوق آنان باشد.

اما آنچه در فعالیت‌ها و خط‌مشی جامعه روحانیت مبارز تحت مدیریت عالیه این فقیه عالیقدر در طول بیش از سه دهه شاهد بودیم، مشی اعتدالی، اخلاقی، مبارزه با افراطی‌گری، حمایت از حقوق مردم، دفاع از انقلاب و نظام و وفادار به ولایت فقیه و رهبری بود.

رفتار و گفتار آیت‌الله مهدوی‌کنی مبتنی بر گفتمان ولایت و رهبری بود.کارنامه جامعه روحانیت مبارز و شخص ایشان در دوران امام خمینی(ره) و رهبری، تائیدی براین ادعاست.

آیت‌الله مهدوی‌کنی صادق، شجاع، صریح و قاطع بود. جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت داشت. با افراطی گری از نوع راست یا چپ آن چه اصولگرا باشد چه اصلاح‌طلب بشدت مخالف بود.

دین، اخلاق و عدالت را معیار و نسخه عمل در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برمی‌شمرد. او اخلاق را سرلوحه خود قرار داد و آن‌گاه «اخلاق عملی» را نوشت.

خدایش بیامرزد و با استاد و مرادش حضرت امام(ره) محشور فرماید.

دکتر علی دارابی - معاون سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها