درباره تماشاخانه‌های متعدد پایتخت

تئاتر ایران فقط تئاترشهر نیست

با نواخته شدن زنگ آیین گشایش سه نمایش «صدای آهسته برف»، «بالاخره این زندگی مال کیه؟» و «خانواده» از سوی علیرضا نادری، نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر، فصل جوان هنر نمایش کشور آغاز شد تا حضور پررنگ و برجسته جوانان، نوید ایجاد فضای تازه و پرنشاطی را در تئاتر ایران دهد.
کد خبر: ۷۳۰۱۱۰
آغاز فصل جوان تئاتر

به گزارش جام‌جم، مراسم آیین افتتاح این سه نمایش شامگاه دوشنبه با حضور جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد و دو نمایش نخست به طور رسمی اجراهای خود را در سالن استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی این مجموعه تئاتری پایتخت آغاز کرد. نمایش «خانواده» نیز قرار است اجراهای خود را از میانه‌های ماه آینده در همین سالن شروع کند و ادامه‌دهنده فصل جوان تماشاخانه ایرانشهر و تئاتر کشور باشد.

اهالی تئاتر بخوبی این واقعیت تلخ را می‌دانند که تالار مولوی به عنوان اصلی‌ترین و معتبرترین قطب تئاتر جوان و دانشگاهی کشور که طی سال‌ها شاهد نمایش‌هایی درخشان از سوی جوانان عرصه تئاتر بوده و چهره‌های مستعد و نورسیده زیادی را به هنر نمایش این سرزمین معرفی کرده، مدت‌هاست که به دلیل ضعف مدیریت نابسامان در حوزه تئاتر تعطیل است و هیچ‌گونه فعالیت نمایشی در آن صورت نمی‌گیرد.

فقدان چنین محل ارزشمندی باعث سرگردانی بسیاری از گروه‌های جوان تئاتری و دانشگاهی شده و پس از سلب شدن این امکان و موقعیت مناسب آنها جای چندان شناخته شده‌ای برای عرضه و ارائه توانایی‌ها و آثار خلاقانه‌شان ندارند، ضمن این‌که این موضوع هم از مهم‌ترین معضلات تئاتر کشور است که با بسته شدن تالار مولوی به عنوان مهم‌ترین پاتوق تئاتری جوانان و احتمالا تنهاترین‌شان بسیاری از جوانان این عرصه جای دیگری برای عرضه محصولات نمایشی خود نداشته باشند و جای تاسف است که ما چند سالن خوب و مناسب برای روی صحنه بردن آثار جوانان و دانشجویان در پایتخت نداریم؛ البته صحبت از فقدان سالن مناسب درخصوص اجرای نمایش‌های جوانان و دانشجویان آن هم در شرایطی که ما حتی سالن‌های کافی و مناسبی برای اجرای آثار حرفه‌ای هم وجود ندارد، سخن شاید بیهوده‌ای در نظر آید.

با این حال در چنین وضعی همچنان جوانان تئاتر راه خود را پیدا می‌کنند و از کوچک‌ترین فرصت و موقعیتی برای ارائه توانایی‌هایشان و تزریق هوای تازه به هنر نمایش کشور بهره می‌برند. بجز این افرادی چون مدیریت خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر در کنار توجه به تئاتر خصوصی و مستقل از جوانان تئاتر نیز حمایت کرده و امکان اجرای هرچند محدود نمایش‌ها را به آنان می‌دهد تا چهره‌های جوان در کنار ستاره‌های تئاتر امکان حضور در فضای حرفه‌ای را تجربه کنند. مسئولان تئاتری کشور باید بیش از پیش به حمایت از استعدادهای جوان بپردازند و بستر را برای فعالیت آنان فراهم کنند، زیرا بزرگانی چون جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی، مهدی هاشمی، رضا کیانیان، پرویز پرستویی و بسیاری دیگر از چهره‌های حرفه‌ای کهنه‌کار امروز زمانی جوانان دیروز تئاتر، تلویزیون و سینمای این مملکت بوده‌اند.

علیرضا نادری، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه که نمایش‌های موفقی چون «کوکوی کبوتران حرم» و «پچپچه‌های پشت خط نبرد» را در کارنامه دارد، پیش از نواختن زنگ افتتاح دو نمایش «صدای آهسته برف» و «بالاخره این زندگی مال کیه؟» خواستار توجه جوانان به موضوع تم و تایم برای رشد در تئاتر و زندگی شد و گفت: هرکسی تمی دارد که باید آن ‌را در زندگی پیدا کند، با یافتن تم می‌توان محدودیت‌ها را برداشت. باید علت حضور خود را در دنیا بیابیم. همچنین به موضوع تایم و زمان دقت کنیم، نه در گذشته بمانیم و آنتیک‌باز شویم و نه رویاپرداز شویم؛ زمان حال را درک کنیم.

نادری پس از تشکر از مدیریت مجموعه تماشاخانه ایرانشهر که امکان و موقعیت اجرای تئاتر را به جوانان می‌دهد، زنگ افتتاح سه نمایش «فصل جوان تئاتر» را سه بار به صدا درآورد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر هم در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از اجرای جوانان خلاق در تئاتر گفت: فاصله هنرمندان تئاتر در گذشته 20 سال یا بیشتر بود، یعنی دو دهه طول می‌کشید تا کارگردان جدیدی در عرصه تئاتر قد علم کند، اما در چند سال گذشته ما شاهد فاصله کم ظهور کارگردان جدید، پرشور و خوش‌قریحه در تئاتر هستیم. امیدوارم در سالن‌های دیگر تئاتری کشور هم روی جوانان خوش ذوق باز شود.

دکتر مجید سرسنگی، کارگردانان جوان حاضر و فعال در تئاتر را دارای اخلاق حرفه‌ای برشمرد و افزود: به عنوان مدرس دانشگاه قبل از اجرای فصل جوان، نگران اخلاق حرفه‌ای کسانی بودم که قرار بود از بدنه تئاتر دانشگاهی به سالنی حرفه‌ای قدم بگذارند، اما پس از ملاقات و آشنایی بیشتر متوجه شدم این سه کارگردان علاوه بر اثر حرفه‌ای، دارای فهم بالایی در کار هستند. جالب است بدانید آنها نگران کیفیت نمایش یکدیگر هستند و به یکدیگر کمک زیادی کردند.

او ادامه داد: نسل جوان بیشتر از سنش می‌فهمد و حرف‌هایی دارد که باید اجازه داد روی صحنه آنها را بزند.

سرسنگی با تاکید بر ادامه اجراهای جوانان عرصه تئاتر بیان کرد: با اجرای جوانان خلاق اتفاقی در تئاتر کشور رخ داده که قبلا وجود نداشت. قطعا چنین روندی ادامه و گسترش پیدا خواهد کرد.

سه کارگردان جوان این نمایش‌ها یعنی جابر رمضانی، اشکان خیل‌نژاد و محمد مساوات هم در این مراسم توضیحاتی درباره نمایش‌های خود ارائه کردند.

نمایش «صدای آهسته برف» به کارگردانی جابر رمضانی است که پیام سعیدی و جابر رمضانی آن را با نگاهی به نمایشنامه «بهمن» نوشته تونجر جوجن اوغلو نوشته‌اند. این نمایش با بازی افسانه ماهیان، فربد فرهنگ، محمدصادق ملک و مریم نورمحمدی ساعت 18 و 30 دقیقه هر شب در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» نوشته برایان کلارک و کارگردانی اشکان خیل نژاد هم هر شب پس از اجرای این نمایش در همین سالن و در ساعت 20 اجرا می‌شود.

نکته جالب توجه درباره اجرای این گروه جوان تئاتری حضور آزاده صمدی به عنوان یکی از بازیگران اصلی کار است که به واسطه بازی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی چهره شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود. او که بتازگی با بازی در سریال «انقلاب زیبا» مهمان خانه‌ها بود، در این نمایش نقش دکتر اسکات را بازی می‌کند.

نوید محمدزاده، هومن کیایی، محمدهادی عطایی، الهه شه‌پرست، ندا گلرنگی، کیوان ساکت‌اف، مینا کریمی جبلی، حمید رحیمی، شهاب‌الدین حسین‌پور، سینا بالاهنگ و محمد اشکان‌فر دیگر بازیگران این نمایش هستند.

اجرای نمایش‌های این جوانان در حالی صورت می‌گیرد که دو کارگردان حرفه‌ای و قدیمی‌تر تئاتر یعنی رضا حداد و آتیلا پسیانی نیز با اجرای نمایش‌هایشان (به ترتیب «کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد» و «گنگ خواب‌دیده») در تماشاخانه ایرانشهر رقیبی جدی برای این نسل جوان به حساب می‌آیند؛ رقابتی که برنده اصلی آن مردمی هستند که به تماشای این آثار متنوع از کارگردانان سن‌های مختلف خواهند رفت.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها