در شیوه حکومت امام علی(ع)، آبادانی مملکت و حقوق مردم بر حقوق حاکمیت مقدم است

جایگاه مردم در عهدنامه مالک‌اشتر

کوفه مقرّ حکومت عدل امیرمؤمنان، حضرت علی(علیه‌السلام) بوده است. احتمال می‌رود انتخاب کوفه به این جهت است که عدالت مهدوی ادامۀ حکومت عدل علوی است.
کد خبر: ۷۲۹۹۴۱
چرا کوفه پایتخت حکومت مهدوی است؟

معارف عمیق مهدویت ضامن سلامت و سعادت جامعه و فرد فرد انسان‌هاست. اعتقاد به بشارت‌های پیامبران گذشته و ائمۀ دین، افراد باانگیزه و پرتوانی را در جامعه می‌تواند پرورش دهد.

باور به حضور امامی ناظر بر اعمال، از جنبۀ فردی موجب پاک نگاه داشتن روح و پیراستن اعمال از زشتی‌هاست و از جنبۀ اجتماعی باعث هم‌دلی مؤمنان و ایستادگی در برابر ظالمان می‌شود. کارکرد وسیع و عمیق آموزه‌های مهدوی، جذابیت خاص این موضوع را می‌نماید. به همین دلیل، قشرهای مختلف جامعه پرسش‌های بسیاری در این موضوع دارند که لزوم پاسخ‌گویی صحیح به آن‌ها از راهی مطمئن بر کسی پوشیده نیست.

چرا امام زمان(عج) کوفه را مرکز حکومت خود قرار می‌دهند؟

در چندین روایت بیان شده است که مقرّ جهانی امام مهدی(ع) شهر کوفه و محل زندگانی شخص ایشان نیز در این شهر و مسجد سهله است. امام باقر(ع) در این‌باره می‌فرماید:مهدی(ع) قیام می‌کند و به سوی کوفه می‌رود و منزلش را آن‌جا قرار می‌دهد.

ابوبصیر می‌گوید: امام صادق(ع) فرمود:ای ابامحمد! گویا می‌بینم که قائم آل‌محمد(ع) با خانواده‌اش در مسجد سهله فرود آمده است... .

در روایت دیگری امام صادق(ع) از مسجد سهله یاد نمود و فرمود:آن خانۀ صاحب ما حضرت مهدی(عج) است؛ زمانی که با خاندانش در آن‌جا سکونت گزیند.

کوفه مقر حکومت عدل امیرمؤمنان، حضرت علی(ع) بوده است. احتمال می‌رود انتخاب کوفه به این جهت باشد که عدالت مهدوی ادامۀ حکومت عدل علوی است.

برخی از محققان هم احتمال دیگری داده‌اند و می‌گویند:کوفه پایگاه مشترک حسین(ع) و مهدی (عج) است. امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه رفت و حضرت مهدی(عج) هم از مکه به سوی کوفه خواهد رفت و مقرّ حکومت خود را در کوفه قرار خواهد داد، یعنی راه نیمه‌تمام سیدالشهدا(عج) را به پایان می رساند.(شبستان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها