وزیر بهداشت ضمن اعلام تعیین فهرست فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی آسیب رسان سلامت در عین حال گفت: بحث غذا و هوا باید به صورتی علمی و جدی پیگیری شود و نباید اجازه داد که این مبحث به نگاه‌های سیاسی آلوده شود.
کد خبر: ۷۲۷۸۱۰
وزیر بهداشت: غذا  و  هوا  را سیاسی نکنید

جام جم سرابه نقل از ایسنا:دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا ضمن اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت، تولی‌گری امر سلامت با وزارت بهداشت است. بر این اساس تامین امنیت غذایی، اولویت پیشگیری بر درمان و همچنین اصلاح سبک زندگی و ... مورد تاکید قرار دارد.

وی افزود: بحث غذا و هوا را باید به صورتی علمی و جدی پیگیری کنیم و اجازه ندهیم به نگاه‌های سیاسی آلوده شود. از جریانات و گروه‌های سیاسی و همچنین همکاران خود در وزارت بهداشت و مجلس خواهش می‌کنم که اجازه دهند اظهار نظر در حوزه غذا و سلامت مردم از سوی مراکز اصلی آن یعنی مراکز تحقیقاتی و دستگاه متولی آن یعنی وزارت بهداشت اعلام شود که صرفا نگاه علمی به مبحث دارند و از منظر علمی قضاوت می‌کنند.

هاشمی ضمن اشاره به اقدامات دولت در حوزه محیط زیست و همچنین سلامت افزود: اگر دولت قدم‌های موثری در حوزه هوا برداشته و بنزین را به بنزین مرغوب‌تری تبدیل کرده باید از آن تشکر کرد. این چنین اقدامات در شرایطی که دولت به شدت نیازمند منابع مالی‌ست در خور تقدیر است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در حوزه غذا نیز اگر سخنی گفته یا اقدامی انجام می‌شود همه موظفند که رعایت حقوق مردم را داشته باشند، از حاشیه‌پردازی پرهیز کنند و اجازه دهند امور در مسیری منطقی و علمی پیش رود.

هاشمی ضمن تشکر از دولت به دلیل در اولویت گذاشتن مبحث سلامت افزود: صنعت غذای کشور یکی از صنایع پیشرو بوده و مدیران این صنعت همواره به نقش موثر خود در پیشگیری و رعایت بهداشت واقف بوده‌اند.

به گفته وزیر بهداشت در حال حاضر بیش از 12 هزار واحد به تولید مواد غذایی و آشامیدنی مشغولند و 45 هزار پروانه نیز برای تولید مواد غذایی و آشامیدنی صادر شده است. 25 درصد درآمد خانوارها صرف تامین مواد غذایی می‌شود. بنابراین نقش این صنعت در کشور بسیار مهم است؛ اگرچه که اغلب تولیدات این صنعت در داخل کشور است. صادرات 1.3 میلیارد تومانی صنعت غذا باید ارتقا یابد. حضور در بازارهای بین‌المللی بی‌تردید در ارتقای کیفیت محصولات داخلی نیز تاثیرگذار است. همچنان که در حوزه دارو علاقمند به حضور شرکت‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی هستیم از حضور صنعت غذا نیز در این بازارها استقبال می‌کنیم و هر کمکی از دستمان برآید مضایقه نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در حوزه غذا در وزارت بهداشت نکته‌ای وجود ندارد که از مردم پنهان کنیم . در عین حال نباید مردم را ترساند؛ چرا که هر نوع اطلاع رسانی نابجا در این حوزه می‌تواند آسیب‌های روانی به دنبال داشته باشد و بی‌تردید این امر خلاف بهداشت و پیشگیری است. باید با متانت، دقت و وظیفه شناسی به ارتقای فرهنگ عمومی و پیشگیری از خلاف‌های گروهی پرداخت. نباید با اعصاب مردم بازی کرد.

هاشمی افزود: وزارت بهداشت در جهت صیانت از سلامت ایرانیان و توجه به امر پیشگیری و بهداشت برنامه‌های متعددی در دستور کار دارد. 50 درصد جمعیت کشور اضافه وزن دارند، بنابراین باید تغییر الگوی مصرف در چربی‌ها ایجاد شود. حذف چربی ترانس از مواد خوراکی باید صورت گیرد. البته طی یک دهه گذشته اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است، امیدواریم این پنج درصد باقی مانده نیز حذف شود. لازم است قندهای ساده و نمک در منابع غذایی محدود شود. بی‌تردید این امر کار اصلی صنایع غذایی است.

وی آمار مرگ و میر ایرانیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیماری‌های قلبی - عروقی رتبه نخست را در شاخص تعداد سال‌های از دست رفته عمر دارند. تغذیه و ترکیب آن اعم از چربی، شکر، قند و نمک می‌تواند در افزایش یا کاهش مرگ و میر موثر باشد.

هاشمی نسبت به افزایش مصرف روغن در کشور هشدار داد و گفت: طی سال‌های 87 تا 90 حدود 20 درصد به مصرف روغن کشور اضافه شده است. مصمم هستیم به کمک مردم این مسیر را تغییر دهیم. به نحوی که تا سه سال آینده مصرف روغن در کشور کاهش یابد.

وی ادامه داد: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت میزان دریافت روزانه شکر در افراد باید حداکثر 10 درصد کالری دریافتی باشد. این در حالیست که آمار مصرف شکر طی سال 87 تا 90 نشان داد که این میزان دریافتی از 21.1 به 23.9 کیلوگرم افزایش یافته است. مشخص است که چنین رقمی مطلوب نیست و در این زمینه ما بیش از 30 درصد اضافه مصرف داریم. بنابراین باید به سمت محدود کردن مصرف شکر حرکت شود.

هاشمی افزود: مصرف نمک در ایرانیان نیز بیش از استانداردهای جهانی است به طوری که ایرانی‌ها 2.5 برابر بیشتر از استانداردهای جهانی نمک مصرف می‌کنند. سیاست وزارت بهداشت در جهت کاهش سالانه 10 درصد نمک دریافتی است. بنابراین صنایع غذایی باید به نوآوری و فرمولاسیون‌های کم نمک توجه بیشتری داشته باشند.

وی در عین حال گفت: طرح تحول نظام سلامت به امر بهداشت و درمان منحصر نمی‌شود. در حوزه آموزش، پژوهش و غذا و دارو نیز بسته‌های متعددی پیش بینی شده که به تدریج اعلام خواهد شد.

وزیر بهداشت برچسب گذاری مواد غذایی را اقدامی دانست که باید بسیار زودتر از اینها اجرایی می‌شد و گفت: اطلاع از وضعیت سلامت مواد غذایی حق مردم است. امیدواریم تا یک سال و نیم آینده علائم هشداردهنده بر روی تمام محصولات غذایی نصب شود. در کنار این موضوع دولت و مجلس باید در بحث مالیات و عوارض سیاست تشویقی برای محصولات سبز و کم عوارض داشته باشند.

وزیر بهداشت از تعیین فهرست فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی آسیب رسان سلامت خبر داد و گفت: این فهرست به مقامات مسئول تحویل داده شده است. امیدواریم عوارض جدی بر کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت اعمال شود.

وی توسعه و گسترش پایش محصولات غذایی را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت خواند و گفت:‌ درصدد هستیم نظارت عمومی بر محصولات غذایی را فراهم کنیم. در حال حاضر عمدتا سخت‌گیری‌هایمان در مورد مواد غذایی به زمان قبل از عرضه به بازار و ارائه پروانه بهداشتی مربوط می‌شود. این در حالیست که محصول باید در طول زمان در بازار پایش شود.

وزیر بهداشت پایش باقیمانده سموم و آفت‌کش‌ها در محصولات غذایی را از دیگر برنامه‌ها خواند و گفت: در این زمینه از وزارت جهاد کشاورزی تشکر می‌کنم. چرا که اقدامات موثری در زمینه نوع سموم بکار رفته و همچنین کنترل میزان آنها انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها