اعلام رسمی برنامه مذاکرات هسته‌ای

نشست سه‌جانبه کری،ظریف و اشتون 18 و 19 آبان در عمان

ظریف و کری امروز دیدار می‌کنند

بهترین پیشنهاد ممکن ایران در مذاکرات هسته‌ای

دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران که در وین میان ایران، اشتون و کری وزیر خارجه آمریکا آغاز شده است، می‌رود تا دیگر اعضای گروه 1+5 را هم به وین بکشاند.
کد خبر: ۷۲۷۷۴۱
بهترین پیشنهاد ممکن ایران در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش جام جم آنلاین روز گذشته گفت‌وگوهای هسته‌ای میان معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و دیدار اشتون و ظریف انجام شد، امروز هم قرار است دیدار و گفت‌وگوها ادامه یابد.کری و ظریف هم دیدار خواهند داشت.

روز گذشته ظریف هنگام ورود به وین ناامید از دستیابی به توافق نهایی در این دور از مذاکرات گفته بود که «البته رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است بخاطر اینکه موضوعاتی که هنوز باقی مانده که باید حل وفصل شوند , موضوعات بسیار زیادی هستند.»

اما پس از انجام گفت‌وگوها بارقه‌هایی از دستیابی به نتیجه نهایی به وجود آمده است به گونه‌ای که وزیر خارجه کشورمان گفت: بحث‌های جدی در مذاکرات بین طرفین صورت گرفته، اما به جمع بندی مشترک نرسیده‌ایم، ولی معتقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به توافق ممکن است.

محمدجواد ظریف شامگاه سه‌شنبه پس از دیدار با کاترین اشتون با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمایندگی دائم ایران در وین افزود: در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه‌حل‌های ارائه شده برای پایان دادن به اختلافات هستیم. همانطور که بارها گفته شده است، اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات غیرقابل حل و فصل است.

وی گفت: البته این به آن معنا نیست که هنوز به راه‌حلی که مورد توافق همه باشد رسیده باشیم. به این معنا هم نیست که راه حل غیرقابل دسترسی باشد. همه معتقدند که این موضوع قابل حل است، زیرا به واقع، برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه صلح‌آمیز و یک واقعیت روی زمین است، به این معنا که دانش دانشمندان ما و فناوری که ما به دست آوردیم یک فناوری بومی است و همگان به این باور رسیده‌اند که نمی‌شود آرزو کرد این فناوری نباشد.

هنوز به جمع بندی مشترک نرسیده‌ایم

ظریف افزود: از این رو ضروری است بر روی راه‌حل‌ها کار شود و در مذاکرات امروز سه شنبه درباره راه‌حل‌های متفاوتی که هر یک از کشورها مطرح می‌کردند بحث‌های جدی صورت گرفت، البته تاکنون به یک جمع بندی مشترک نرسیده‌ایم، اما معتقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به آن ممکن است.

وزیر خارجه ایران کشورمان با اعلام اینکه از ظهر چهارشنبه به بعد ملاقات‌های سه جانبه با وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون برگزار می‌شود، گفت: روز پنج شنبه هم جلسه‌ای با مجموعه کشورهای 1+5 در حد مدیران سیاسی خواهیم داشت، زیرا معتقدیم حضور همه اعضای 1+5 برای رسیدن به راه‌حل ضروری است و بسیار خوب است که پنج‌شنبه از این فرصت برای رسیدن به نقطه مشترک استفاده کنیم.

ظریف افزود: این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با کاترین اشتون و آمریکا، یک بار هم مذاکره با کل 1+5 باشد و به این دلیل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان دهنده اراده سیاسی در همه طرف‌ها است.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا با توجه به سیاست‌های کلی نظام و نقطه نظرات مقام معظم رهبری که داشتن هرگونه سلاح‌های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام اعلام کردند، نیازی به سلاح‌های هسته‌ای ندارد و بر همین اساس احساس می‌کند که رسیدن به یک راه‌حل مفید است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد، گفت: بیش از 40 روز دیگر فرصت داریم و همانطور که گفتم درباره همه موضوعات راه حل‌هایی از سوی طرف‌های مختلف ارائه شده است، اما تنها لازم است که در مورد این راه حل‌ها به جمع بندی برسیم و در قالب یک مجموعه و یک بسته با آن برخورد کنیم.

کری: توافق هسته‌ای با ایران دور از دسترس نیست

اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پیش از مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: توافق با این کشور «دور از دسترس» نیست.

کری که قرار است امروز در وین با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کند در گفتگویی مطبوعاتی گفت: فکر نمی‌کنم چنین چیزی دور از دسترس باشد، اما هنوز پرسش‌های سختی داریم که باید به آنها پاسخ داده شود.

وی در حالی این اظهارات را بیان کرد که چیزی به پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر برای دستیابی به توافق جامع درباره پرونده هسته‌ای ایران باقی نمانده است.

جان کری خاطر نشان کرد مسائل بسیاری همچنان باید حل و فصل شود.

کری در پاسخ به گمانه زنی مبنی بر این که تمدید مذاکرات فراتر از ضرب الاجل برای دستیابی به راه حلی پایدار با ایران مورد نیاز خواهد بود، خاطرنشان کرد روز چهارشنبه برای مذاکراتی سه جانبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رهسپار وین می شود.

لاوروف : ضرب الاجل گفتگوهای هسته ای ایران، وحی منزل نیست

همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: بیست و چهارم نوامبر که به عنوان ضرب الاجلی برای حصول توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته ای آن کشور تعیین شده است، وحی منزل نیست.

لاوروف پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود در پاریس، در جمع خبرنگاران گفت : «من اطمینان دارم رسیدن به توافق امکان پذیر است ولی تضمین نمی کنم این توافق حتماً تا بیست و چهارم نوامبر حاصل شود، هر چند نهایت تلاش خود را به کار می گیریم که قبل از این تاریخ به نتیجه مطلوب برسیم ولی این تاریخ که وحی منزل نیست؛ به نظر من، اصل قضیه زمان های تعیین شده نیست بلکه کیفیت توافق‌هاست، این برای ما از همه چیز بیشتر اهمیت دارد.»

مایکل مان:مسائل مختلفی در مذاکرات وین بررسی خواهند شد

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئوول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا هم گفت:مسائل مختلفی در جریان مذاکرات آتی پنج به علاوه یک و ایران در وین بررسی خواهد شد.

مان در اظهاراتی در وین گفت: ما می دانیم که مسائل اصلی بر روی میز کدامها هستند. موضوعاتی چون غنی سازی،ظرفیت غنی سازی برای برنامه اتمی ایران،راکتور اراک و ظرفیت احتمالی نظامی وعوامل زیاد و مختلفی باید در نظر گرفته شود. اما مهمترین موضوع این است که ایران در راستای تعهدات بین المللی خود حرکت می کند تا به جامعه بین المللی این اطمینان را درباره طبیعت روشن صلح آمیز برنامه اتمی خود بدهد.

پیشنهاد دولت روحانی در مذاکرات بهترین پیشنهاد ممکن ایران است

در همین زمینه «الدار مامدو» مسئول هیأت پارلمانی ایران و پارلمان اروپا در یادداشتی نوشت؛ پیشنهاد دولت روحانی در مذاکرات هسته‌ای بهترین پیشنهادی است که ایران می‌تواند ارائه دهد.

به گزارش تسنیم، وی در این یادداشت با اشاره به اینکه دولت ایران برای رسیدن به توافق جدی است، اما «تشنه» توافق نیست تأکید کرد ایران تلاش دارد از شکست مذاکرات اجتناب کند، اما حاضر نیست به هر قیمتی تن به توافق دهد.

مامدو در ادامه تصریح کرد: «دولت روحانی بهترین پیشنهادی را که امروزه ایران می‌تواند ارائه دهد در این مذاکرات مطرح کرده است و اگر این پیشنهاد قبول نشود با انتقاد تند محافظه‌کاران مواجه خواهد شد».

وی به پیشنهادی که ادعا کرده ایران ارائه داده اشاره‌ای نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها