امام رضا(ع) سفارش کردند که شیعیان در روز عید غدیر حرم مطهر امیرمومنان(ع) را زیارت کنند و امام هادی(ع) نیز برای این روز زیارتی جامع را توصیه کردند.
کد خبر: ۷۲۶۹۱۱
سفارش امام رضا (ع) برای زیارت امیر مومنان (ع) در عید غدیر

بسیاری از دوستداران و شیعیان امیرمومنان (ع) مشتاق زیارت حرم مطهر آن حضرت در روز عید غدیر هستند تا به سفارش امام رضا(ع) برای زیارت اولین امام شیعیان عمل کنند ولی از آنجا که امکان زیارت مرقد مطهر آن حضرت برای همه ارادتمندان ممکن نیست لذا به زیارت از راه دور اکتفا کرده و دل های خود را روانه حرم و بارگاه ملکوتی امیرمومنان(ع) می کنند.

یکی از زیارت هایی که از راه دور و نزدیک برای ائمه معصومین (ع) سفارش شده، زیارت جامعه کبیره است که از امام هادی(ع) نقل شده و بسیاری از شیعیان با خواندن این زیارت از معارف ناب آن بهره مند شده و با توجه به معنای عبارت های زیبا و دلنشین این زیارت، جرعه های نابی از شناخت ولایت و امامت را سرمی کشند.

شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان به روایت امام رضا(ع) اشاره می کند که آن حضرت به یکی از یاران خود به نام ابن ابی نصر بزنطی فرمود: سعی کن که روز غدیر نزد قبر مطهر حضرت امیرالمومنین (ع) حاضر شوی. چون خدا در این روز گناهان 60 ساله مرد و زن مومن را می آمرزد و در این روز آزاد می کند از آتش جهنم، دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر آزاد کرده است.

وی پس از بیان اعمال و دعاهای عید غدیر خم به زیارت امیرمومنان(ع) به نقل از امام دهم(ع) در روز عید غدیر اشاره می کند و می گوید که زیارت امام هادی(ع) را در هر روز و حتی از دور می توان خواند و در واقع این زیارت غنیمتی برای مشتاقان و شیعیان امیرمومنان(ع) است.

حجت الاسلام محمد مهدی زارعی گلپایگانی استاد حوزه از زیارت امام هادی(ع) در روز عید غدیر به عنوان بیعت دوباره شیعیان با حضرت علی(ع) یاد کرد و گفت: این زیارت سرشار از معارف قرآنی مربوط به امامت و ولایت است.

وی زیارت امام هادی(ع) در روز عید غدیر را یکی از نیازهای جامعه امروز یاد کرد و گفت: در این زیارت فضایل امیرمومنان(ع) بیان شده که الگویی برای شیعیان است.

این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: همانگونه که مسلمانان صدر اسلام در هجدهم ذیحجه با حضرت علی (ع) بیعت کردند؛ با خواندن این زیارت که در آن 43 آیه از قرآن به صورت نقل مستقیم و برخی آیات نیز با اشاره بیان شده؛ جایگاه امامت آن حضرت به خوبی تبیین شده است.

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: امام علی النقی(ع) درسالی که به دستور معتصم به سامرا فراخوانده شد، در روز عید غدیر حرم مطهر امیرالمومنین(ع) را در نجف با عباراتی زیارت کرد که مزین به آیات قرآن در ارتباط با ولایت و بیان مقام و فضیلت های آن حضرت است.

وی با بیان برخی از فرازهای این زیارت گفت: امام هادی(ع) از حضرت علی (ع) به عنوان بارزترین نمونه و بهترین شاهد آیات یاد کرده و در برخی از آیات نیز به صورت تفسیری به مقام امامت اشاره می کند.

زارعی افزود: از آنجا که زائر مشتاق و شیفته امام معصوم با حال عاشقانه با امام خود نجوا می کند؛ دیگر مجالی برای بحث و استدلال وجود ندارد اما فرازهای زیارت امام هادی(ع) در این زیارت به گونه ای است که انسان با خواندن آن بدون این که از حال و شور معنوی زیارت کاسته شود؛ به مسائل عمیق اعتقادی و معارف الهی دست می یابد.

وی معارف بیان شده از سوی امام دهم (ع) در زیارت روز عید غدیر را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: در این زیارت امام هادی (ع) ضمن ترسیم جایگاه ولایت به اثبات امامت امیرمومنان(ع) پرداخته و در پایان نیز به نقش منافقان و خیانت های آنان اشاره می کنند.

این پژوهشگر مذهبی همچنین گفت: سیر تاریخی بیان شده در این زیارت ترکیبی بسیار عجیب و تاثیرگذار در خواننده ایجاد می کند و بدون اینکه از فضای عاشقانه زیارت فاصله بگیرد؛ به تبیین جایگاه امام علی(ع) می پردازد.

وی با بیان اینکه در زیارت امام هادی (ع) فرهنگ امامت جایگاه ویژه ای دارد؛ درباره تفاوت فرهنگ امامت و خلافت، افزود: در خلافت به دنبال کسی می گردیم که در امور سیاسی جامعه جانشین پیامبر(ص) شود و لذا تصور این که خلیفه باید معصوم باشد یا از علم ویژه الهی برخوردار باشد؛ جایگاهی ندارد و به همین دلیل در خلافت به حداقل ها اکتفا می شود.

زارعی گفت: بر اساس فرهنگ امامت، امام جریان اتصال یک انسان الهی با خداست و در این زیارت علاوه بر بیان شخصیت امیرمومنان(ع) به عنوان یک انسان ممتاز، فضیلت و مقام آن حضرت نیز از این منظر دیده شده و عبارت های «امین خدا»، «سفیر الهی»، «صراط مستقیم» و «حجت خدا» نیز از نمونه های آن است.

وی افزود: بسیاری از فرازهای زیارت امام هادی(ع) به موضوع امامت حضرت علی (ع) از این منظر اشاره می کند که امام معصوم جنبه اتصال پروردگار است و از آنجا که خدا به عنوان ارزشمندترین مساله در نظام توحیدی مطرح است، هر کسی که به خدا نزدیکتر باشد، عزیزتر بوده و امام معصوم در این دیدگاه چون برگزیده خدا و جانشین الهی است، مقام بسیار بالایی دارد.

این پژوهشگر مذهبی با بیان این که امام هادی (ع) در زیارت روز غدیر به سیر تاریخی زندگی امیرمومنان(ع) پرداخته؛ اظهار داشت: در این زیارت از اولین روزی که حضرت علی (ع) به پیامبر(ص) ایمان آورده تا رشادت های بی نظیر آن حضرت در جنگ های بدر، احد، خیبر و احزاب بیان شده و این مساله نشان دهنده آن است که حضور امام علی (ع) در این مقاطع حساس سبب حفظ اسلام و شریعت شده است.

این استاد حوزه درباره صفات منافقین که در زیارت روز غدیر از زبان امام هادی(ع) بیان شده، گفت: هنگامی که امام دهم (ع) با حضرت علی(ع) در قالب زیارت سخن می گوید؛ صفات سلبیه آن حضرت را بیان می کند که منظور امام هادی(ع) این است که برخی از افراد یعنی منافقان اینگونه بودند.

زارعی از زیارت امام هادی(ع) در روز هجدهم ذیحجه به عنوان زیارتی یاد کرد که به خوبی می توان دشمن شناسی بحث غدیر را در آن دنبال کرد و افزود: فرازهایی از این زیارت که خطاب به حضرت علی(ع) می فرماید «تو بر خلاف رضای خدا عمل نکردی»، «از روی ناتوانی از حق خود نگذشتی» و «از روی ناتوانی به سمت اسلام نیامدی» نشان دهنده آن است که منافقان اینگونه هستند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها