اسنپ‌چت، نرم‌افزارهای واسط را مقصر می‌داند

انتشار صدهزار تصویر خصوصی کاربران اسنپ‌چت

مجموعه‌ای 13 گیگابایتی شامل بیش از 100 هزار تصویر رد و بدل شده میان کاربران اسنپ‌چت توسط هکرها منتشر شده است. این تصاویر میان اعضای اسنپ‌چت به‌طور خصوصی رد و بدل شده‌اند و هنوز منبع انتشار آن‌ها مشخص نشده است
کد خبر: ۷۲۶۷۰۷
انتشار صدهزار تصویر خصوصی کاربران اسنپ‌چت

جام جم کلیک: پس از انتشار عکس‌های خصوصی بسیاری از بازیگران در اثر هک سرویس اشتراک ابری اپل (iCloud) این‌بار نوبت به اسنپ‌چت (SnapChat) رسیده است.

مجموعه‌ای 13 گیگابایتی شامل بیش از 100 هزار تصویر رد و بدل شده میان کاربران اسنپ‌چت توسط هکرها منتشر شده است. این تصاویر میان اعضای اسنپ‌چت به‌طور خصوصی رد و بدل شده‌اند و به عقیده کاربران (فرستندگان و گیرندگان) تصاویر در مبدا و مقصد حذف شده‌اند.

سرویس اسنپ‌چت به کاربران این امکان را می‌دهد تا تصاویر و ویدئوهای زیرنویس شده‌ای را برای یک‌دیگر ارسال کنند و این اطمینان به آن‌ها داده می‌شود که این اطلاعات پس از مشاهده توسط گیرنده، به‌طور خودکار حذف می‌شود.

با این وجود بیش از 100 هزار تصویر از کاربران اسنپ‌چت مربوط به چند سال اخیر توسط هکرها منتشر شده و اسنپ‌چت نیز مسئولیت انتشار این تصاویر را بر عهده نگرفته است.

متن پاسخ مدیران اسنپ‌چت به تصاویر منتشر شده به شرح زیر است:

ما تایید می‌کنیم که سرورهای اسنپ‌چت حفره‌ای نداشته‌اند و منبع انتشار تصاویر نیستند.

کاربران اسنپ‌چت، قربانی برنامه‌های واسطه‌ای شده‌اند که توسط آن‌ها به ارسال و دریافت اسنپ‌ها می‌پرداختند. و این همان چیزی است که ما به صراحت در شرح شرایط استفاده از سرویس آن را ممنوع اعلام کرده‌ایم چرا که خطر بالقوه‌ای برای امنیت کاربران به‌شمار می‌رود.

ما با هشیاری کامل، فروشگاه محصولات اپل و گوگل‌پلی را در جهت جلوگیری از انتشار نرم‌افزارهای مخرب نظارت می‌کنیم و تاکنون موفق شده‌ایم بسیاری از این برنامه‌ها را از فروشگاه‌های مذکور حذف کنیم.

به عقیده کارشناسان، برخی نرم‌افزارهای واسط همچون Snapsave در اندروید موجب انتشار این تصاویر هستند چرا که این نرم‌افزار کاربران را قادر می‌سازد تا تصاویر دریافت شده در اسنپ‌چت را روی کارت حافظه دستگاه اندرویدی خود ذخیره کنند! البته این ادعا توسط سازنده نرم‌افزار Snapsave رد شده است چرا که به گفته‌ی ایشان نرم‌افزار Snapsave هیچ اطلاعاتی از جمله نام و رمز عبور کاربران را ذخیره نکرده و همچنین ادعای ذخیره شدن تصاویر رد و بدل شده در سرورهای ابری را نیز رد کرده است.

مظنون بعدی در این پرونده سایت SnapSaved.com است. وب سایت فوق، ابزار تحت وبی برای ذخیره‌سازی اسنپ‌های دریافت شده توسط کاربران را در اختیار ایشان قرار می‌داده و بیش از 2 ماه است که به‌طور ناگهانی سرویس‌دهی آن متوقف شده است. تا چندی پیش این وب‌سایت به یک سایت دانمارکی فروش تجیزات همچون آنتن تلویزیون و ... تغییر مسیر داده بوده است و بسیاری از کاربران ناشناس سایت 4chan این وب‌سایت را مقصر اصلی این ماجرا می‌دانند.

یکی از نکات جالب توجه در تصاویر منتشر شده، وجود زیرنویس‌هایی به زبان هلندی روی برخی از تصاویر است. با وجود این زیرنویس‌ها، این احتمال وجود دارد که نرم‌افزار یا سرویس مورد استفاده که منبع نشت این اطلاعات است با زبان مورد استفاده در زیرنویس‌ها ارتباطی داشته باشد!

به‌نظر می‌رسد اسنپ‌چت در این ماجرا دخالتی نداشته باشد اما این نشت تصاویر می‌تواند هشدار دیگری در استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسانی باشد که این روزها کاربران سراسر دنیا را به خود سرگرم کرده‌اند و بسیاری از اطلاعات محرمانه و خصوصی کاربران را در خود جای می‌دهند.

وایبر، واتس‌اپ، لاین و بسیاری از نرم‌افزارهایی که روزبه‌روز امکانات بیشتری را برای رد و بدل کردن محتوای صوتی، تصویری و ویدئویی در اختیار کاربران قرار می‌دهند ممکن است قربانی بعدی هکرها باشند.

نویسنده: امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها