هرچند در ششم آذرماه سال 90 همزمان با مجلس هشتم شورای اسلامی در مصوبه ای کاهش روابط با انگلیس با فریاد مرگ بر انگلیس نمایندگان به تصویب رسید اما بعد از گذشت حدود سه سال ،تصمیم، بر آب شدن یخ های روابط دو کشور قرار گرفت که به ناگاه سخنان کامرون برودت این روابط را تشدید کرد.
کد خبر: ۷۲۵۷۰۶
ناگاه سخنان کامرون برودت روابط را تشدید کرد

اگرچه در مصوبه نمایندگان تاکید براین بود که وزارت امورخارجه موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد اما برای رعایت جوانب و احتمال برقراری ارتباط در تبصره ای مقرر شد که در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه این کشور وزارت امورخارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقاء دهد.

حال با گذشت زمان و تغییر دولت و رویکرد جدید کابینه یازدهم در سیاست خارجی کشور و در زمانی که صحبت از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بود نخست وزیر انگلیس در سخنان خصمانه‌ای علیه کشورمان ،پس از یک نشست مشترک با رئیس جمهور ایران ماهیت رفتاری خود را بصورت واضح بر زبان آورد و مجدداً منویات قلبی این کشور را بر زبان راند.

سخنان خصمانه دیوید کامرون درمجمع سازمان ملل به جای آنکه یخ های روابط ایران و انگلیس را آب کند دلیلی برای به سردی گراییدن این روابط شد و نمایندگان دوره نهم و حتی وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش های متفاوت تاکید کردند که ایران هیچ عجله ای برای گسترش روابط با این کشور ندارد.

هرچند ادبیات کامرون علیه ایران غافلگیر کننده نبود،اما وزیر خارجه کشورمان نیزدر آخرین اظهار نظر در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد، هیچ عجله‌ای برای برقراری ارتباط با انگلیس وجود ندارد ودیوید کامرون در اندازه‌ای نیست که رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه به او پاسخ دهد.

وزیر امور خارجه اصل حرف کامرون را عجز در مقابل ایران و نیازمندی آنها به کمک ایران دانسته و تاکید کرد که در رابطه با این کشور کاملا معقول و منطقی حرکت خواهیم کرد.

البته نمایندگان مجلس نیز که روزی دولت را مجبور به کاهش روابط به سطح کاردار کردند و روز دیگر بر گسترش روابط پارلمانی تاکید داشتند نیز بعد از سخنان نخست وزیر انگلیس مجدداً نظر مخالف خود را مطرح کردند و در میان سخنانشان همچنان نظر و تصمیم نهایی را بر عهده دولت و سیستم دیپلماتیک کشور گذاشتند.

رفتار نخست وزیر انگلیس بازگشایی سفارت این کشور را تحت الشعاع قرار داد

محمد رضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد:رفتار نخست وزیر انگلیس بازگشایی سفارت وارتباط با این کشور را تحت الشعاع قرار داد.

وی با اشاره به اینکه مسایل سیاسی به اقتضای زمان و مکان باید تبیین شود تاکید کرد:حضرت امام فرمودند که زمان ومکان حتی در مسایل فقهی هم وجود دارد ولی با توجه به صحبت های اخیر نخست وزیر انگلیس در مجمع سازمان ملل ، روابط دو کشورنه تنها تغییر نکرد بلکه یخ روابط را بیشتر کرد .

خباز گفت:هرکشوری برای خود غرور ملی دارد ولی وقتی توهین بی حساب باشد نه تنها یخ روابط شکسته نمی شود بلکه برودتش نیز بیشتر می شود.

سیاست انگلیس روابط را کم رنگ کرد

حجت الله خدایی سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به سیاست پیرانگلیس در قبال ایران گفت:باتوجه به سیاستهای دولت و موضگیری نخست وزیرانگلیس احتمال ایجاد روابط دیپلماتیک با این کشور بسیار کم است .

نماینده سلسله و دلفان با بیان اینکه اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس ایجاد رابطه دیپلماتیک را با کدورت مواجه کرد افزود: باید مسایل کلان کشور و مصالح ملی را در نظر گرفت و متناسب با آن به اتخاذ تصمیم پرداخت.

وی در مورد منع قانونی از سوی مجلس برای رابطه سیاسی دو کشور افزود:منع قانونی وجود ندارد و نمایندگان اختیار کامل را به دولت واگذار کرده اند چرا که باید شرایط روز یا بحث زمان ومکان را در مورد سیاست خارجی در نظر گرفت.

سخنان کامرون خرابه ها را ویران کرد

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه باید در مورد برقراری روابط دیپلماتیک با انگلیس نظر نمایندگان مجلس باید لحاظ شود گفت:موضعگیری نخست وزیر انگلیس همه خرابه هایی را که از قبل باقی مانده بود ویران کرد.

نماینده ایلام افزود:با موضعگیری که نخست وزیر انگلیس در قبال ایران داشت قطع روابط قطعی شد و فضای عمومی کشور نیز رضایتی برای برقراری ارتباط با این کشور ندارد.

وی با اشاره به اینکه بعد از دیدار رئیس جمهور با دیوید کامرون نمایندگان مجلس هم خوشبین به گسترش روابط دیپلماتیک با این کشور بودند اما بعد از اظهارات وی در سازمان ملل همه چیز تغییر کرد افزود:‌هرچند قانون مجلس، دست دولت را برای ارتباط با دولت انگلیس باز گذاشته اما دستگاه سیاست خارجی باید مجلس را در جریان امور قرار دهد.

احمد رضا دستغیب دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه مطابق تبصره مجلس منع قانونی برای ارتباط با انگلیس از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد گفت:مجلس دست دستگاه دیپلماسی را باز گذاشته است اما نمایندگان نیز از دولت می خواهند که مطابق با نظر وکلای ملت سیاستهای کشور رقم زده شود.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها