ناگفته های جهانگیری از پشت پرده فساد ارزی

چگونه 22 میلیارد دلار از کشور خارج شد؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: لغو تحریم بابک زنجانی از سوی دولت انگلیس زمانی موثر واقع می شود که پول هایی که اعلام کرده در خارج از کشور موجود است، اثبات شود.
کد خبر: ۷۲۴۸۶۳
اژه ای: ادعای بابک زنجانی اثبات نشد

حجت الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» روز دوشنبه در هفتادمین نشست خبری خود درمورد اینکه آیا رفع تحریم بابک زنجانی از سوی دولت انگلیس بر بازگردان اموال وی تاثیری دارد یا نه، افزود: بابک زنجانی اعلام کرده بود در دو بانک در کشورهای تاجیکستان و مالزی موجودی دارد که متاسفانه چیزی اثبات نشده و مبلغ ناچیزی در این دو شعبه داشته که قابل توجه نیست.

وی خاطرنشان کرد: البته بابک زنجانی اموال غیرمنقول و سهام شرکت هایی در برخی کشورهای همسایه و منطقه دارد که مورد شناسایی قرار گرفته اند.

محسنی اژه ای با بیان اینکه این اموال شناسایی شده، اموالی است که من از آن اطلاع دارم، گفت: اقداماتی روی این اموال انجام شده و وکلای متهم نیز در جریان هستند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در حال حاضر این تحریم یا رفع تحریم تاثیر چندانی بر موضوع ندارد و اگر پول هایی که خودش اعلام کرده در بانک های خارج کشور دارد، اثبات شود، آنگاه رفع تحریم موثر واقع خواهد شد.

تحقیق در باره پرونده بابک زنجانی

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می شود در پرونده بابک زنجانی نام چهار وزیر دولت قبل مطرح است، گفت: در این پرونده از سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت قبل تحقیق شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره گلایه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همکاری نامطلوب قوه قضاییه با نمایندگان گفت: قوه قضاییه درخصوص لوایحی که از ناحیه این قوه به مجلس ارسال می شود، همکاری بسیار خوبی با نمایندگان دارد.

وی ادامه داد: بخشی از همکاری ها نیز مربوط به طرح های مجلس است که دستگاه قضا درخصوص طرح های مربوط به قوه قضاییه همکاری مناسبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برقرار کرده است.

به گفته محسنی اژه ای، سازمان بازرسی کل کشور نیز در ارتباط با پرونده های تحقیق و تفحص مجلس ارتباط خوبی با کمیسیون اصل 90 دارد و در مجموع دستگاه قضا تعامل مناسبی با نمایندگان مجلس در بعد نظارتی و تقنینی دارد.

باشگاه راه آهن تعیین تکلیف نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت تعیین تکلیف باشگاه فرهنگی ورزشی راه آهن که از دارایی های بابک زنجانی محسوب می شود، گفت: این باشگاه هنوز تعیین تکلیف نشده، البته در ابتدا یک توافق اولیه نسبت به قیمت ایجاد شده بود که بعدها اختلاف پیدا کرده بودند.

بورسیه های غیرقانونی پیگیری می شود

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتشار اسامی برخی افراد درمورد بورسیه های غیرقانونی که بعدها مشخص شد بورسیه آنها مشکلی نداشته آیا جرم است و دستگاه قضایی در این زمینه وارد خواهد شد یا نه افزود: در همان مقطع وزارت علوم اعلام کرد انتشار این اسامی از ناحیه آنها نبوده و تا زمانیکه شکایت خصوصی نشود، دستگاه قضایی موضوع را دنبال نمی کند.

وی ادامه داد: البته اگر نامه منتشر شده جز اسناد طبقه بندی شده باشد، دستگاه قضایی ورود می کند، اما در غیر این صورت پیگیری فقط منوط به شکایت شاکی خصوصی است.

مردم به شرکت های لیزینگ توجه بیشتری داشته باشند

کلاهبرداری شرکت های لیزینگ خودرو و اقدام دستگاه قضایی در این خصوص از دیگر سوالات خبرنگاران در این نشست بود که محسنی اژه ای در این باره گفت: بارها از مردم تقاضا کرده ایم در این گونه موارد از جمله شرکت های لیزینگ، توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در موارد این چنینی هرچند شکایت صورت می گیرد، اما شرکتی که کلاهبرداری کرده، به میزان تعهدی که به مردم داده موجودی ندارد و به همین دلیل مردم گرفتار می شوند و فشار می آوردند که چرا به پول مان نمی رسیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: درمورد شرکت های لیزینگ نیز پرونده ای در قوه قضاییه مطرح است و همانطور که گفتم مشکل این گونه پرونده ها تعهد ایجاد شده برای مردم است زیرا فرد متعهد یا موجودی ندارد و یا موجودیش قابل شناسایی نیست.

آخرین وضعیت پرونده بیمه توسعه

نامه رییس کل بیمه مرکزی به سران سه قوه از جمله رییس قوه قضاییه و محتوای این نامه سووال یکی دیگر از خبرنگاران بود که سخنگوی قوه قضاییه در این باره افزود: محتوای آن نامه را نمی توانم مطرح کنم اما درمورد پرونده بیمه توسعه دو بخش وجود دارد که یک بخش در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال بررسی و بخش دیگر نیز با عنوان اتهامی در دستور بررسی شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری جلسه دستگاه قضا با برخی وزرا درمورد پالایش و فیلترینگ مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی خبر داد.

محسنی اژه ای گفت: اخیرا جلسه ای با برخی وزرا تشکیل شد که آنها در این جلسه اعلام کردند نهایت تلاش خود را برای پالایش و فیلترینگ مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی کرده و نیز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در این جلسه، وزرای حاضر عنوان کردند که در این مورد محدودیتی برای هزینه کردن و بستن قراردادها ندارند.

محسنی اژه ای ادامه داد: همه قائل به استفاده از فناوری های نوین هستیم و باید بیشترین بهره را از این فناوری ها برد.

وی ادامه داد: در شبکه های اجتماعی هم مسایل خوب و هم مجرمانه پخش می شود و قوه قضاییه وظیفه دارد از وقوع جرم جلوگیری کند که این مساله خاص به حق مردم نیز است.

آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران واشنگتن پست

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران واشنگتن پست و اینکه گفته می شود یکی از این متهمان این پرونده امروز(دوشنبه) آزاد شده، افزود: از اینکه یکی از متهمان پرونده امروز آزاد شده باشد، اطلاع ندارم، اما یکی از متهمان همان اوایل آزاد شد و یکی نیز بعدتر که اگر با آن متهم اولی حساب کنیم تا کنون دو نفر آزاد شده اند و اکنون دو نفر در این پرونده در بازداشت بر سر می برند.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، این پرونده هنوز منجر به صدور کیفر خواست نشده است.

درباره پرونده ریحانه جباری

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی اجرای حکم قصاص ریحانه جباری و اینکه برخی مراجع تقلید بر این باورند که او از خود دفاع کرده و اجرای حکم قصاص صحیح نیست، گفت: اگر همه ملتزم به قانون باشیم به نفع همه است و قانون قصاص نیز یکی از قوانین اسلام و حق شخصی برای اولیای دم است.

محسنی اژه ای ادامه داد: اگر اولیای دم تقاضای قصاص نکنند موضوع با این عنوان بررسی نمی شود ولی اگر اولیای دم تقاضای قصاص داشته باشند و جرم قاتل هم عمد تشخیص داده شود و با پا درمیانی، اولیا دم رضایت ندهند طبیعی است که حکم اجرا می شود.

به گفته وی، مرجع تقلید حکم های پرونده را تعیین نمی کند و این پرونده مانند سایر پرونده های قضایی به دقت رسیدگی شد که اولیای دم نیز در آن تقاضای قصاص دارند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: چندین بار برای گرفتن رضایت، وقت داده شده که این دفعه نیز برای آخرین مرتبه 10 روز فرصت برای گرفتن رضایت از صاحبان دم داده شده است که اگر توافق حاصل شد قصاص نفس انجام نخواهد شد و در غیر اینصورت انجام خواهد شد.

محسنی اژه ای افزود: متاسفانه در برخی رسانه ها و فضای مجازی با این عنوان که از جانب ما فشاری وجود داشته مطالبی در خصوص پرونده ریحانه جباری عنوان شده در حالیکه چنین نیست و این فرصت برای گرفتن رضایت از صاحبان دم داده شده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه نیز به نقل از اژه ای اعلام کرد که پرونده ریحانه جباری در مرحله مصالحه است.

پرونده های زمین خواری و گلایه های ابتکار

انتقاد مدیرکل بازرسی سازمان محیط زیست درمورد مبارزه با پرونده های زمین خواری موضوع دیگری بود که یکی از خبرنگاران به آن اشاره کرد و معاون اول قوه قضاییه درباره آن گفت: ناچارم که تکرار کنم زمین خواری چند نوع است؛ یکی از آنها اختلاسی است که بین دستگاه دولتی و احیانا شهرداری ها وجود دارد و این امر موجب طولانی شدن رسیدگی می شود.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: بطور مثال اینکه این ساخت وساز داخل یا خارج حریم است و چه کسی باید مجوز دهد، یکی از این موضوعات است و تا دعوای قبلی حل نشود قوه قضاییه نمی تواند رسیدگی کند.

محسنی اژه ای با اشاره به تماس تلفنی هفته گذشته معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست گفت: خانم ابتکار در تماس تلفنی با من گلایه مند بود که حکم های زیادی داشتیم که قاضی صادر کرده اما در مجموعه ما اجرا نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: طبیعی است که قول دادم موضوع را پیگیری می کنم و از دادستان تهران خواستم تا آن را رسیدگی کند.

به گفته وی، گاهی چهار سال از یک موضوع می گذرد، تغییر کاربری اعمال و ساخت و ساز انجام می شود و بعد از آن گزارش می دهند که این مورد باید تخریب شود که برای همین تخریب، مسوولان استانی می گویند نباید انجام شود زیرا آثاری بر منطقه دارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها