بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی شامگاه جمعه با حضور هنرمندان، مدیران و مسئولان سینمایی، برخی مقامات کشوری و اصحاب رسانه در اصفهان به‌طور رسمی آغاز شد که حضور فیلمسازان 64 کشور و رقابت آنها در کنار کارگردانان ایرانی، توجه همه جهان را متوجه نصف جهان کرده است.
کد خبر: ۷۲۴۰۷۲
تمام جهان مهمان نصف جهان

به گزارش جام‌جم، سالن اجتماعات کوثر اصفهان از ساعت‌19جمعه میزبان بسیاری از چهره‌های شاخص سینما بویژه عرصه کودک و نوجوان بود تا مهم‌ترین رویداد سینمایی مربوط به کودکان و نوجوانان آغاز شود و فیلمسازان ایران و دیگر کشورها در چهار روز رقابتی فشرده را پشت‌سر بگذارند و بخت خود را برای دریافت جوایز برترین‌ها در روز دوشنبه محک بزنند. رقابتی که با توجه به نمایش 356 فیلم متنوع ایرانی و خارجی، برنده واقعی و اصلی آن کودکان و نوجوانانی خواهند بود که در طول روزها و شب‌های برپایی جشنواره به تماشای آنها خواهند نشست.

هیات انتخاب بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره از میان 797 فیلم ارسالی از 64 کشور و 360 فیلم ارسالی به بخش‌های سینمای ایران در نهایت 270 اثر را برای قسمت‌های مختلف بخش بین‌الملل و 86 اثر را هم برای حضور در بخش‌های مسابقه ایران در نظر گرفتند که از این میان 14 فیلم سینمایی در مهم‌ترین بخش رقابتی جشنواره بیست و هشتم یعنی مسابقه سینمای ایران برای دریافت پروانه‌های زرین با یکدیگر رقابت می‌کنند.

«آوا» (سیامک کاشف آذر)، «باغ بهشت» (مرتضی محمدیان)، «به بادبادک‌ها شلیک نکنید» (حسین قاسمی‌جامی)، «پرونده‌ای برای سارا» (نادر مقدس)، «تتل و راز صندوقچه» (وحید گلستان)، «خانه‌ای کنار ابرها» (سیدجلال دهقانی‌اشکذری)، «مبارزان کوچک» (سیدداوود اطیابی)، «دزد و پری» (حسین قناعت)، «سرزمین رها» (فرهاد مهرانفر)، «فرار از قلعه رودخان» (غلامرضا رمضانی)، «فرمول ۱۳» (ناصر رفایی)، «قول» (محمدعلی طالبی)، «ما متهمیم» (رهبر قنبری) و «وروجک‌ها» (فرزاد اژدری) 14 فیلم و کارگردانی هستند که تنور رقابت این دوره از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را گرم خواهند کرد.

جشنواره‌ای برای کودک

با این‌که بخشی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به سیاق هر سال به نمایش فیلم‌هایی موسوم به «درباره کودک» اختصاص دارد، اما بنا به گفته و تاکید مهدی مسعودشاهی دبیر این دوره، جشنواره امسال تمرکز بیشتری روی آثار «برای کودک» خواهد داشت تا آنها مشارکت بیشتری در این رویداد مهم داشته باشند. این مشارکت حتی در مراسم افتتاحیه جشنواره نیز مشهود بود و کودکان حضور بسیار پررنگی داشتند.

قرائت قرآن از سوی یک قاری کودک، اجرای موسیقی از‌سوی بچه‌های موسیقی اصفهان و حضور فیلمسازان، داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان در این مراسم نشان‌دهنده توجه بیش‌از پیش مسئولان به این دو گروه سنی مهم بود.

در ابتدای این مراسم که به‌صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی شما و استانی اصفهان برای علاقه‌مندان پخش می‌شد، فیلم کوتاه «دیوارکشی» با موضوع حمایت از کودکان قربانی جنگ در مناطق مختلف دنیا، به نمایش درآمد. این فیلم که یکی از ۵۰ فیلم کوتاه ساخته شده در اصفهان برای این دوره از جشنواره بود، علاوه بر کودکان غزه و فلسطین، وضع بچه‌های اردوگاه اسرای آلمان و بچه‌های بوسنی و هرزگوین را هم دربرمی‌گرفت تا به‌واسطه ایجاد یک همبستگی بین‌المللی از طریق زبان فیلم، انزجار عمومی نسبت به جنگ و اثراتش روی کودکان را نشان ‌دهد.

یکی از بخش‌های جالب این مراسم پخش تصاویری از زیبایی‌ها و مکان‌های دیدنی و تاریخی نصف جهان، اصفهان بود که کودکی با تکنوازی ویلون آن را همراهی می‌کرد. در جایی از این تصاویر به خشکسالی زاینده‌رود هم اشاره می‌شود و صحنه‌ای را نشان می‌دهد که برای آخرین بار آب به این رود جاری شد و مردم اصفهان به جشن و خوشحالی پرداختند؛ اتفاقی که باز هم مردم امیدوار به تکرار آن هستند.

بزرگداشت‌ها و تجلیل‌ها

بجز قدردانی از فیلم منتخب کارگاه‌‌های فیلمسازی و معرفی برگزیده‌های بخش مواد تبلیغی شامل بهترین عکس و پوستر فیلم، یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین بخش‌های مراسم افتتاحیه به تجلیل‌ها و بزرگداشت‌ها اختصاص داشت.

حسن اکلیلی، هوشنگ حریرچیان و محمدعلی میاندار سه هنرمند قدیمی اصفهان بودند که در این مراسم به پاس یک عمر فعالیت هنری مورد تجلیل قرار گرفتند.

اکلیلی از بازیگران و کارگردان‌های قدیمی تئاتر اصفهان است که بیشتر مردم او را با نقش آقای گرفتار به یاد می‌آورند. «هشت بهشت» (علی‌اکبر خواجویی)، «آتش دل» (فریال بهزاد) و «تفنگ سرپر» (امرالله احمدجو) برخی از آثار تلویزیونی و سینمایی است که او در آنها ایفای نقش کرده است.

هوشنگ حریرچیان هم همان پیرمرد بامزه و خوش لهجه سریال‌های «پژمان» و «ساختمان پزشکان» است که فعالیت هنری‌اش را از سال 1326 آغاز کرده و بازی در آثاری چون «جعفرخان از فرنگ برگشته» ساخته زنده یاد علی حاتمی، «فرش باد» و «گاهی به آسمان نگاه کن» را در کارنامه دارد.

محمدعلی میاندار هم از بازیگران و کارگردانان قدیمی اصفهان است که علاوه بر سال‌ها فعالیت در تئاتر اصفهان، بازی در آثاری چون قصه‌های مجید، سایه سلطان، شازده احتجاب، جعفرخان از فرنگ برگشته و سفربخیر را در کارنامه دارد.

اما بجز این سه هنرمند اصفهانی، هشت هنرمند دیگر هم در این مراسم به پاس فعالیت در حوزه کودک و نوجوان تجلیل شدند. سعیده ذاکری (کارگردان پویانمایی و از مدیران مرکز صبا)، اسدالله علایی (برنامه‌ساز کودک و از مدیران قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صداوسیما در حوزه کودک و نوجوان)، امیر، منوچهر و بیژن خوشخرام (سه کارگردان عرصه پویانمایی) و فریدون حسن‌پور (کارگردان سینمای کودک و سازنده فیلم‌های من و زیبا، نشانی، وقتی همه خواب بودند و تعطیلات تابستانی) افرادی بودند که با تشویق حاضران در سالن کوثر هدایای خود را دریافت کردند.

ولی شاید بهترین لحظه این بخش تجلیل از زوج پیشکسوت و هنرمند حسین عرفانی و شهلا ناظریان بود که با تشویق فراوان حاضران همراه شد. صداهای جاودانه و ماندگار عرفانی و ناظریان را سال‌هاست در آثار مختلف ایرانی و خارجی شنیده‌ایم که درمیان آنها چند تا از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های مربوط به کودک و نوجوان و کارتون‌های خاطره‌انگیز هم به چشم می‌خورد.

عرفانی با دامنه صدایی و قدرت تیپ‌سازی بسیار بالا طی سال‌ها فعالیت در دوبله به جای بازیگران نام آشنایی چون همفری بوگارت، کلارک گیبل، شون کانری، توشیرو میفونه، آرنولد شوارتزنگر، تامی لی جونز و دیتر هالر ووردن (همان دی‌دی کمدین آلمانی) صحبت کرده است. یکی از مشهورترین نقشگویی‌های او برای کودکان و نوجوانان هم مربوط به نقش جالی، اسب لوک در کارتون «لوک خوش شانس» است.

شهلا ناظریان همسر عرفانی هم تجربه سال‌ها گویندگی و مدیریت دوبلاژ را یدک می‌کشد و مردم و بخصوص کودکان و نوجوانان دیروز صدای او را در نقش دوشس کارتون «گربه‌های اشرافی» و همسر دکتر ارنست در «خانواده دکتر ارنست» به یاد دارند. نکوداشت حسن سراج زاهدی، مترجم فقید سینمایی و مترجم کتاب «اصفهان نگین سرزمین ایران» هم یکی دیگر از قسمت‌های بخش تجلیل‌ها بود.

رونمایی از پرده صلح و خبر خوش رئیس سازمان سینمایی

صبح روز گذشته و پیش از آیین افتتاحیه، مراسم رونمایی از پرده صلح در مقابل مقر اصلی جشنواره فیلم کودک با حضور رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی در حاشیه این برنامه و پس از نگارش دلنوشته خود گفت: این پرده نماد صلح است و بچه‌ها در خلق آن دخیل هستند. امروز هم دنیا، دنیای پیام‌های کوتاه و هنرمندانه و زیباست. اصفهان شهر فرهنگ و هنر است. پیام‌های فرهنگی اصفهان را همه دنیا شنیده بودند و پیش از این اصفهان را به‌عنوان مهد رنگ، هنر، شعر و معماری شناخته‌اند. امروز سینمای کودک هم به آن اضافه شده است. رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در حال بررسی هستیم تا گروه سینمایی کودک و نوجوان را مانند گروه سینمای گروه هنر و تجربه راه‌اندازی کنیم که در این صورت، اصفهان پایگاه اصلی آن خواهد بود.

او در ادامه تاکید کرد: امسال استقبال مردم، نحوه برگزاری جشنواره و فعالیت مدیران نسبت به سال گذشته متفاوت است و این نشان می‌دهد مردم اصفهان جشنواره را برای خودشان می‌دانند و من مطمئنم اصفهان پایگاه خوبی برای سینمای کودک و نوجوان خواهد بود؛ هم برای ایران و هم برای جهان.

ایوبی گفت: سینمای کودک، سینمای آشتی مردم و خانواده‌ها با سینماست و من در نظر دارم بخش عمده‌ای از این کار را به‌عهده جشنواره فیلم کودک بگذارم. بناست سال آینده بخش‌های بیشتری از جشنواره را به مردم اصفهان و مدیران اصفهانی واگذار کنیم. نقاشی‌های پرده صلح که روز گذشته از آن رونمایی شد، روزهای آینده از سوی کودکان و نوجوانان تکمیل خواهد شد و قرار است پس از کامل شدن در مکان مناسبی به عنوان نماد صلح و دوستی نصب و سپس به مجامع جهانی ارسال شود.

سینماهای میزبان جشنواره کودک در اصفهان

این در حالی است که جشنواره از امروز کار نمایش فیلم‌ها را آغاز می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آثار به 9 سالن سینمای اصفهان مراجعه کنند.

سالن شماره یک و دو سینما قدس، سینما ساحل، تالار هنر، سینما سپاهان، سالن سوره، سینما فرهنگیان و سالن شماره یک مجموعه فرهنگی ـ هنری فرشچیان نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره خواهند بود. ضمن این‌که سالن شماره دو مجموعه فرهنگی ـ هنری فرشچیان هم به خبرنگاران و رسانه‌های گروهی اختصاص خواهد داشت و پس از نمایش هر فیلم جلسات پرسش و پاسخ خبرنگاران با دست‌اندرکاران فیلم‌ها هم در این سالن برگزار خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال فعالیت سه گروه دوبله همزمان است که در چهار سالن سینما ساحل، قدس ۲، سوره و فرشچیان ۱ صورت می‌گیرد و گویندگان توانا و باسابقه کشور به‌طور همزمان با پخش فیلم‌های خارجی آنها را برای تماشاگران دوبله می‌کنند. پرویز ربیعی، مریم رادپور و شوکت حجت (گروه اول)، افشین ذینوری، مهسا شرافت و ژیلا آژیر (گروه دوم) و رضا آفتابی، فاطمه شعشعانی و نسیم رضاخانی (گروه سوم) گویندگان دوبله همزمان هستند.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دوشنبه با معرفی برگزیدگان بخش‌های رقابتی سینمای ایران و بین‌الملل به کار خود پایان می‌دهد.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها