گزارش تصویری از فرهنگ، آداب و سنن بومی و اصیل ایرانی

آیین عروسی، به سبک و سیاق عشایر قشقایی [عکس]

مراسم عروسی در شهرستان کلات، ۳ شبانه‌روز برگزار می‌شود: شب اول مراسم عروسی را «مصلحت شامی» می‌گویند که در آن اقوام داماد گرد هم می‌آیند تا تقسیم کار کنند. مراسم «هیزم کنی» که به صورت همیاری صورت می‌گیرد، از صبح زود روز اول شروع می‌شود. شب دوم «حنابندان» است که در آن عاشیق‌ها (نوازندگان محلی) ساز و قوشمه و دهل می‌زنند، حنا به خانه عروس می‌برند و عروس و داماد توسط ساقدوش‌ها حنا می‌بندند.
کد خبر: ۷۲۲۰۵۲
آئین عروسی سنتی در شهرستان کلات |مجموعه‌عکس|

جام جم سرا: «عروس‌کشان» روز سوم صورت می‌گیرد. عروس را سوار بر اسب مادیان می‌کنند و جلوی او پسربچه‌ای ۵-۴ساله قرار می‌دهند به نیت اینکه اولین فرزندشان پسر باشد. عروس نزدیک خانه داماد می‌ایستد و داماد که به همراه ساقدوش سوار بر اسب است مراسم «نار زدن» را انجام می‌دهد.
بفرمایید سفری تصویری کنید به شهرستان کلات و این آیین سنتی در ببینید:

(عکس: سیدرسول عزیزی/مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
توضیحات متن خیلی خوب بود. باعث میشه با آداب و رسوم سنتی اقوام مختلف آشنا بشیم. عكسها هم عالی بودن. چقدر لباسها وكلاهاشون خوشگله!
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
چقد جالب ادم دیگه فكر نمیكنه همچین عروسیهایی هم وجود داشته باشه چقد ساده و بی ریا
مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
كلات نادر یكی از شهرستان های با صفای استان خراسان رضوی می باشد
گوهرشاد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
من خودم اهل اونجام 100 كیلومتری مشهده تقریبا همون كلات نادری كه پایخت اول نادرشاه افشار و كاخ خورشید در ان قرار دارد ...به كبود گنبد مشهور میباشد به خاطر گنبد فیروزه ای مسجد كه خیلی زیبا میباشد و زبان انجا تركی میباشد حتما یه سر تشریف ببرید و جاهای دیدینی قشنگ دارد
موسی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
درزمان قدیم پسرا ودخترا نجابت وحیا داشتند ولی الان دوست پسر ودوست دختر-درزمان قدیم به پای هم پیرمی شدند ولی الان درعرض چند ماه از هم سیرمی شوند
همراه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
خدا خودش خوب میدونه كه چه فرزندی به آدم بده. نیازی به خرافات نیست. دیده ام دختری رو كه از پنج تا پسر هم بیشتر عصای دست پدر و مادرش بوده. در ضمن دیده ام پسری رو كه جز شر و سرافكندگی چیزی برای پدر نداشته.

نیازمندی ها