معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال جاری ۱۵۷ مورد فوت ثبت شده است که این رقم در سال گذشته مرگ ۲۹۱ مورد بوده گفت: تقویت نظام مراقبت مادران را یکی از برنامه‌های طرح تحول سلامت خواند و گفت: جلوگیری از سزارین‌های بی‌مورد و رسیدن به شاخص مطلوب ۲۵ تا ۳۰ درصد، یکی از اهداف این طرح است.
کد خبر: ۷۲۱۷۲۹

جام جم سرا: دکتر علی اکبر سیاری در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری با اشاره به ماموریت وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میر مادران باردار گفت: هرچه یک جامعه عقب مانده‌تر باشد میزان مرگ و میر مادران در اثر بارداری و زایمان بیشتر خواهد بود.

سیاری بر بهبود شیوه زندگی افراد که باعث سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود تاکید کرد و افزود: بهبود سبک زندگی باعث ارتقای کیفیت زندگی افراد و کاهش ابتلا به بیماری‌ها نیز می‌شود.

معاون بهداشت اولین عامل مرگ مادران باردار را خونریزی عنوان کرد و گفت: مادر بارداری که کم خونی دارد خطر مرگ آن ۸ برابر می‌شود. بنابراین لازم است که همه مادران قرص آهن مصرف کنند.

وی در ادامه افزود: اکلامپسی (فشار خون بالا وابسته به بارداری)، پره اکلامپسی (علاوه بر فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار، افزایش ناگهانی وزن)، عفونت، بیماری‌های قلبی، آمبولی و بیماری‌های زمینه‌ای به ترتیب دیگر عوامل مرگ در مادران باردار است.

سیاری با اشاره به اینکه مراقبت از مادران باردار در روستا‌ها نسبت به شهر فعال‌تر است، افزود: با فعال کردن خدمات از طریق تغییر ماموریت کار‌شناس سلامت بهداشت خانواده در روستا‌ها، درصدد هستیم که برای هر ۳تا۴ هزار نفر یک کار‌شناس مراقب سلامت که کار‌شناس آموزش دیده بهداشت خانواده است، در نظر گرفته شود.

معاون بهداشت در ادامه از تقویت نظام مراقبت مادران بویژه در بارداری‌های پرخطر خبر داد و افزود: تقویت برنامه مراقبت مادران، اجرای برنامه سلامت باروری در یک الگوی صحیح، افزایش آگاهی خانواده در مورد عوارض بارداری و زایمان و شیوه برخورد مناسب با آن، افزایش پوشش مراقبت‌های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان از دیگر برنامه‌های تحول سلامت مادران است.

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود، بر جلوگیری از سزارین‌های بی‌مورد و رسیدن به شاخص مطلوب ۲۵ تا ۳۰ درصد تاکید کرد و گفت: بر اساس ثبت سامانه کشوری میزان سزارین در سال گذشته ۵۴ درصد بوده است و در سال ۹۳ میزان سزارین در کشور به ۵۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ شهر زابل با ۲۱ درصد سزارین، کمترین و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استان گیلان با ۷۵ درصد سزارین بیشترین میزان سزارین را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشت در ادامه یکی دیگر از بزرگ‌ترین تحولات برنامه سلامت مادران را توجه به تجهیز و تدارک بیمارستان‌ها به دارو و ملزومات برای فوریت‌های مامایی و زایمان عنوان کرد و گفت: شناسایی به موقع وجلوگیری از تاخیر در تصمیم‌گیری و ارجاع موارد پرخطر، عدم تاخیر در ارائه خدمات درمانی به مادران در بیمارستان‌ها و مراکز زایمانی و بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی از دیگر برنامه‌های تحول سلامت مادران است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها