روز جمعه قرار است آزمونی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود تا توانایی63 هزار نفر را در رشته‌های حفظ قرآن کریم، ترجمه، تدبر مفاهیم قرآنی و نهج‌البلاغه بیازماید و به کسانی که نمره بالای 60 درصد کسب کنند، گواهینامه معتبر اهدا کند.
کد خبر: ۷۲۱۱۵۳
حضور کمرنگ مردان در فعالیت‌های قرآنی

البته این معاونت برای برندگان این آزمون جوایزی هم در نظر گرفته و قرار است 150 شرکت‌کننده برتر این آزمون را به سفر عمره مفرده و عتبات عالیات اعزام کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی پروانه، مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید این آزمون در 310 شهر برگزار خواهد شد. در میان آمار اعلام شده چند نکته قابل توجه به چشم می‌خورد. یکی از نکات درخور تأمل، نسبت شرکت‌کنندگان مرد و زن در این آزمون است؛ به طوری کلی 82 درصد شرکت‌کنندگان این آزمون را زنان و 18 درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند. یعنی از 63 هزار شرکت‌کننده، بیش از 50 هزار نفر از بانوان هستند. طبق آمار اعلام‌شده، 84 درصد این 63 هزار نفر را افراد بالای 12 سال تشکیل می‌دهند. از دیگر نکات قابل توجه، تعداد شرکت‌کنندگان استان تهران است که با توجه به جمعیت 12 میلیونی آن، فقط 3100 نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند که جای شگفتی دارد. جالب است بدانید که استان تهران از نظر تعداد شرکت‌کنندگان رتبه هفتم را میان 32 استان کشور به خود اختصاص داده است. استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و یزد در صدر این جدول قرار دارند. بی‌شک، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد در کنار نهادهای دیگر نظیر دارالقرآن، نقشی کلیدی را در ترویج آموزه‌های قرآن کریم در جامعه ایفا می‌کند، اما با اتکا به آمار این آزمون این پرسش‌ها مطرح می‌شود که چرا استان تهران حضور کمرنگی در فعالیت‌های قرآنی دارد؟ از همه مهم‌تر چرا مردان که بی‌شک نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، شرکت در این آزمون را نادیده گرفته‌اند؟ آیا بر اساس این آمار می‌توان نتیجه گرفت که مردان توجه کمتری به فعالیت‌های قرآنی دارند؟ شاید یکی از دلایل حضور کمرنگ مردان در فعالیت‌های قرآنی، مسأله اشتغال آنها باشد؛ درحالی‌که بانوان اغلب خانه‌دار هستند و فرصت بیشتری برای حضور در برنامه‌های قرآنی می‌یابند. به هر حال، این آمار اگر نشان‌دهنده چیزی هم نباشد، حداقل باید توجه مسئولان را جلب کند تا بررسی کنند که چرا چنین شرایطی بوجود آمده است.

کمیل انتظاری -‌ فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها