«جام‌جم» از میزان سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد

شکست دیوار تحریم با سرمایه‌گذاری ۹میلیارددلاری

منافع ملی برای هر کشوری در دوران مدرن، خط قرمزی مهم به شمار می‌رود. این خط قرمز گاهی در چارچوب دفاع از حریم جغرافیایی کشور تعریف می‌شود، زمانی در قالب ملی شدن ذخایر طبیعی بروز می‌یابد، در دوره‌ای به معنی بیرون راندن نظامیان بیگانه تعریف شده و گاهی نیز حفظ دستاوردهای تکنولوژیک است.
کد خبر: ۷۲۱۱۴۹
مقاومت در برابر تهدید منافع ملی

هشت سال جنگ تحمیلی، آزمونی مهم و ماندگار برای آن بود که مردم کشورمان ایستادگی بر خطوط قرمز کشور را به نمایش گذاشته و عزم خود را برای مقابله با تلاش ارتش متجاوز بعثی جهت زیر پا نهادن منافع ملی ایران نشان دهند.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی، دفاع از منافع ملی کشور بیشتر حول دفع تهدید نظامی معنا شده و بدیهی بود مقاومت در برابر دشمن، در قالب دفاع نظامی تعریف می‌شد. با این حال اکنون 34 سال پس از آغاز حماسه دفاع مقدس، حفظ منافع ملی، معنایی متفاوت از آن دوران دارد.

در شرایط کنونی کشور که تحریم اقتصادی، فشار سیاسی و هجمه تبلیغاتی ازجمله راهکارهای مورد استفاده برای تهدید امنیت ملی کشورمان به‌شمار می‌رود، نوع مقاومت برای حفظ امنیت ملی متفاوت از قبل شده و چنین است که تجربه ایستادگی مردم و مقاومت در برابر شکستن خط‌قرمزها، اکنون در قالب حمایت از حقوق هسته‌ای کشور و دفاع از تیم مذاکره‌کننده کشورمان متجلی می‌شود.

مردم ایران به تجربه دریافته‌اند، همان‌طور که در هشت سال جنگ تحمیلی، تنها با حفظ روحیه مقاومت توانستند بر دشمن پیروز شوند، امروز در شرایط تحریم اقتصادی نیز می‌توانند اقتصاد مقاومتی در پیش گرفته و نقش خود را در دفاع از امنیت ملی کشور و رشد و رونق اقتصادی و تولید ملی ایفا کنند.

در همین راستاست که طی 10 سال گذشته که گفت‌وگوهای هسته‌ای در جریان بوده و کشورهای بیگانه تلاش می‌کردند با تحریک نیروهای اجتماعی در داخل، عرصه را برای مذاکره‌کنندگان کشورمان تنگ کنند، مردم ضمن دفاع از حقوق هسته‌ای و توانمندی‌های علمی کشور، هیچ‌گاه پشت دیپلمات‌ها را خالی نکرده و به این ترتیب طرف مقابل را وادار کردند به توانایی‌های تکنولوژیکی مردم احترام بگذارد.

به پشتوانه همین حمایت‌های مردمی است که هم در جریان دفاع مقدس و هم در عرصه مذاکرات هسته‌ای، دشمن نتوانست از خطوط قرمز کشور که همان «امنیت ملی» ـ در گستره معنایی وسیع‌تر نسبت به گذشته ـ عبور کرده و زیاده‌خواهی‌های خود را در ارتباط با ایران در حوزه‌های مختلف محقق کند.

حفظ روحیه مقاومت همراه با عقلانیت سیاسی و توجه به منافع ملی، فراتر از مصالح شخصی، تجربه گرانبهایی است که از دوران دفاع مقدس به دست آمده و هنوز هم هموارکننده مسیر توسعه کشور است.

محمود هرندی -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها