بارورسازی ابرها در 12 استان قطعی شد

ایجاد بارش مصنوعی از شمال تا مرکز ایران

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از آغاز اجرای طرح باروری ابرها در 12 استان کشور از ابتدای مهرماه سال جاری (سال آبی جدید) خبر داد.
کد خبر: ۷۲۰۷۵۴
ایجاد بارش مصنوعی از شمال تا مرکز ایران

رحیم میدانی با بیان اینکه طرح باروری ابرها به‌ صورت جدی در برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفته است گفت: تمامی تجهیزات و بسترهای لازم برای انجام طرح پیش‌بینی و هواپیماها هم تجهیز شده‌اند و این کار از دو روش ژنراتورهای زمینی و عملیات هوایی انجام خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: طی نشست‌هایی که با سازمان هواشناسی کشور داشته‌ایم، این سازمان متعهد شد طی 8 ماه این مطالعات تمام شود تا در صورت امکان انجام این طرح به تمامی استان‌های کشور تعمیم یابد.

وی با اشاره به انجام طرح در 12 استان کشور، افزود: این طرح از ابتدای سال آبی 94-93 آغاز خواهد شد و وزیر نیرو تاکید جدی بر باروری ابرها در محدوده استان تهران دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو بر انجام مطالعات امکان‌ سنجی، پیش از اجرای طرح باروری ابرها در هر منطقه تاکید کرد.

میدانی درباره تامین اعتبار مور نیاز این طرح گفت: در سال گذشته افزون‌ بر اعتبار مصوب باروری ابرها، 100 میلیارد ریال اعتبار مازاد به این امر تخصیص یافت و همین امر موجب شد زیرساخت‌های لازم به‌ خوبی تامین شود.

همچنین مرتضی افتخاری با بیان اینکه در سال آبی جاری بحث باروری ابرها به‌ صورت جدی در ایران اجرا خواهد شد، گفت: امسال استان‌ هایی در برنامه قرار گرفته که مطالعه امکان‌ سنجی بارورسازی در آن اتفاق افتاده باشد و یا اینکه بشود مبتنی‌ بر اطلاعات موجود و کامل این کار را انجام داد؛ در غیر اینصورت اجرای بارورسازی نمی‌تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه روش باروری به‌ لحاظ هزینه‌ های استحصال آب از تمامی روش‌ ها مقرون به‌ صرفه‌ تر است و در بیشترین حد خود قیمت تمام‌ شده هر مترمکعب آب 60 تومان برآورد شده است؛ در حالی که در روش‌ های دیگر تا 2000 تومان نیز هزینه انجام می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات آب افزود: باروری ابرها در ایران موجب افزایش 5 تا 20 درصدی بارش در مناطق اجرای طرح می‌شود.

وی از استان‌ های اصفهان، کرمان، فارس، یزد، آذربایجان‌ شرقی و غربی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، گیلان، مازندران و گلستان برای اجرای طرح نام برد.

در هر مرحله از باروری از حدود 5 درصد از رطوبت ابر استفاده می‌ شود و لذا این ابر توانایی دارد که در مناطق دیگر نیز بارش ایجاد کند و باروری ابر موجب از بین رفتن بارش در دیگر مناطق نخواهد شد.

افتخاری درباره برخی اظهارنظرها درباره مشکل محیط‌‌ زیستی باروری ابرها با ترکیب‌ های شیمیایی گفت: حجم موادی که برای باروری ابر استفاده می‌شود، بسیار کم است به‌ طوری که هیچ اثر منفی در محیط زیست نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: مقدار مجاز غلظت نقره در آب شرب 50 میکروگرم در هر لیتر است؛ این مواد سال‌ هاست که در باروری ابرها در همه جهان استفاده می‌ شود و بیشترین مقدار گزارش‌ شده نقره در آب شش برابر کمتر از حد مجاز است لذا این مقدار تهدیدی برای محیط زیست نمی‌تواند باشد.

رییس موسسه تحقیقات آب با تاکید بر اینکه باروری ابر در یک منطقه، کاهشی را در بارش مناطق دیگر ایجاد نمی‌کند، گفت: در هر مرحله از باروری از حدود 5 درصد از رطوبت ابر استفاده می‌ شود و لذا این ابر توانایی دارد که در مناطق دیگر نیز بارش ایجاد کند و باروری ابر موجب از بین رفتن بارش در دیگر مناطق نخواهد شد.

وی با اشاره به لزوم افزایش امکانات فنی کشور برای توسعه طرح بارورسازی ابرها، افزود: در حال حاضر، برای انجام بارورسازی به روش هوایی فقط دو فروند هواپیما در اختیار مرکز بارورسازی ابرها است در حالی که طبق استاندارد و با توجه به گستره جغرافیایی ایران، 5 فروند نیاز است.

افتخاری گفت: با توجه به امکانات موجود و فاصله استان‌ ها از همدیگر، طبق برنامه کشور به سه منطقه شامل محدوده شمال‌ غرب، مرکزی و حاشیه خزر تقسیم شده تا محدوده پرواز هواپیماها مشخص باشد؛ بر این اساس، عملیات در استان‌ های حاشیه خزر در فصل بهار انجام می‌شود اما دو محدوده دیگر بیشتر در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات آب با بیان اینکه برای پوشش کل کشور به افزایش پوشش رادار هواشناسی نیاز است، افزود در حال حاضر، 3 رادار در اختیار مرکز بارورسازی بوده و 5 رادار نیز در سازمان هواشناسی کشور است؛ اما برنامه 3 رادار دیگر در دست اقدام است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها