نگاهی به بازار پوشاک ساخته شده از الیاف طبیعی

رویارویی لباس‌های نایلونی و پوشاک موسوم به سلامت

رفتن به باشگاه ورزشی و انجام تمرینات جسمانی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان برای تناسب اندام و سلامت انجام داد، اما یکی از کارهایی که بعد از ورزش نباید از یاد برد، شستن لباس‌های بوی عرق گرفته است! آنچه به ذهن بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای خطور می‌کند، تاثیر جنس لباس بر میزان جذب بوی بد بدن انسان است.​
کد خبر: ۷۲۰۶۶۳
کدام لباس ورزشی مناسب‌تر است؟

جام جم سرا: جالب است بدانید عرق کردن به خودی خود بوی بد ندارد، اما باکتری‌های روی پوست بدن موجب بوی بد بدن می‌شوند و در بعضی محیط‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند. نتایج تحقیقات ​پژوهشگران ​ دانشگاه گنت بلژیک نشان داد، باکتری‌ها در پارچه‌های مصنوعی نظیر پلی‌استر سریع‌تر رشد می‌کنند.

در این تحقیق، فعالیت ورزشی 26 ورزشکار ـ 13 مرد و 13 زن ـ که تی‌شرت‌هایی از الیاف کتان و مصنوعاتی نظیر پلی‌استر به تن داشتند، بررسی شد. پس از تمرین، لباس‌ها را در کیسه‌های نایلونی انداختند و در محیط تاریک مشابه کمدهای لباس در باشگاه ورزشی قرار دادند. پس از 28 ساعت و بررسی بوی متصاعد شده از نمونه‌ها دریافتند پلی‌استر که نوعی پارچه مصنوعی است، از الیاف طبیعی کتان بوی بدتری دارد.

برای آن‌که جمعیت باکتری‌های موجود روی پوست ملموس‌تر شود، خودکار و خط‌کشی بردارید و مربعی به ضلع یک سانتی‌متر روی ساعد دست خود بکشید. در این مربع حدود یکصد باکتری زندگی می‌کنند. در حالی ‌که اگر همین شکل را روی بخش‌هایی مثل زیر بغل، ناف یا پنجه پا بکشید و کمی با دقت بیشتری نگاه کنید، با جمعیتی ده میلیونی از باکتری‌ها مواجه می‌شوید که در حال گذراندن زندگی ​ خود هستند!

میکروب‌های موجود در پوست بدن در مواد شیمیایی حاصل از تعریق به ترکیبات بدبو تبدیل می‌شوند. در حالی ‌که الیاف طبیعی نظیر کتان چنین موادی را سریعا جذب می‌کنند. پارچه‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند، فاقد چنین قابلیتی بوده و مایع باقیمانده بین پوست و لباس درواقع محیطی آرمانی برای این دسته از باکتری‌ها پدید می‌آورد. برای تائید این یافته‌ها، محققان محیط مشابهی را روی پارچه‌های مختلفی نظیر پلی‌استر، آکریلیک، نایلون، پشم گوسفند، ویسکوز و کتان رشد دادند. نتیجه این‌که کتان محیطی است که حداقل باکتری‌ها در آن رشد کردند و بهترین محیط برای رشد باکتری‌های بدبو هم پلی‌استر بود.

کارشناسان امیدوارند نتایج این تحقیقات به تولید لباس‌های ورزشی بهتر و بی‌بو ختم شود، البته تولیدکنندگان نام‌آشنا از مواد ضدمیکروب نظیر نانوسیلورها در تولید لباس‌های ورزشی استفاده کرده‌اند که باکتری‌های خوب و بد پوست را یکسان از بین می‌برد و در درازمدت به اختلال دستگاه ایمنی بدن انسان منجر می‌شود. (ضمیمه سیب)

حسین ملک‌محمدی

منابع: پاپیولار​ساینس، گیزمگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها