طبق آنچه در خبر‌ها آمده، پزشک معالج جوان ۲۳ ساله‌ای که بر اثر مصرف پودر بدن‌سازی از ۳ هفته پیش به کما رفته است، از جراح گوش و حلق و بینی، که هنوز برای جراحی این جوان اقدامی نکرده است، شکایت کرد. گفته می‌شود شرایط این بیمار بحرانی است اما وقت جراح مربوط به انجام جراحی‌های زیبایی بینی می‌گذرد.
کد خبر: ۷۱۹۹۴۳
شکایت پزشک جوان به‌کمارفته از جراح زیبایی

جام جم سرا: حسین نوابی ساکن خرم‌آباد به دنبال مصرف پودر بدن‌سازی به کما می‌رود و در حال حاضر نزدیک به سه هفته است که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دولتی شهید رحیمی خرم‌آباد بستری است. استفاده از لوله‌های تنفسی از طریق دهان، باعث شده شرایط این بیمار بحرانی شود با این حال، بعد از گذشت پنج روز از درخواست پزشکان معالج بیمار برای انجام جراحی، هنوز این جراحی انجام نشده است. حال آن که، به گفته خانواده و پزشک معالج این بیمار، جراح مذکور هر روز دو-سه جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهد.
با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی سراسر کشور ارتقای کیفیت خدمات، در بیمارستان‌های کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است. در همین باره با محسن خلیلی، قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درمورد عواقب عدم رسیدگی به بیماران گفت‌وگو کرده‌ایم.

اتفاقاتی از این دست چه عقوبتی برای پزشک به همراه دارد؟
درباره این شکایت، الان نمی‌شود اظهار نظری کرد. باید این پرونده مورد بررسی دقیق قرار گیرد و در صورتی که قصور پزشک در آن ثابت شد اقدامات انتظامی لازم درباره آن صورت گیرد. هر شکایتی که از پزشک بشود اگر پزشک کمیسیون کارشناسی تایید کند که قصوری شده‌است با آن برخورد می‌شود. عدم رسیدگی به موقع به بیمار، خود یک تخلف است که می‌تواند عواقب کیفری را به همراه داشته باشد. در این مورد که در خرم‌آباد اتفاق افتاده است، ابتدا دادسرای خرم‌آباد و لرستان دادگاه بدوی و تجدیدنظر خواهند داشت و هیات عالی دادگاه در تهران برگزار می‌شود.

معمولا اگر حادثه ناگواری به دلیل قصور پزشکی صورت گیرد، امکان جلب و بازداشت پزشک وجود دارد؟
چندی پیش قانون مجازات تخلفات پزشکی مشمول زندان نیز می‌شد که این قانون سر و صدای زیادی به‌پا کرد، به همین دلیل رئیس قوه قضائیه در این باره دستور دادند تا قضات در این مورد اقدامی نکنند و رسما هم اعلام کردند تا جلوی زندان رفتن طبیبان به دلیل اتفاقات پزشکی گرفته شود.

پس در اتفاقاتی از این دست با پزشک چه برخوردی می‌شود؟
در احکامی که قانونگذار تصویب کرده است بسته به نوع تخلف و نوع قصور و مشکلی که برای بیمار ایجاد می‌کند، برخورد‌ها از تذکر شفاهی آغاز می‌شود تا محرومیت موقت و دائمی از کار طبابت.

آیا کسانی بابت قصور پزشکی به‌طور دائمی از طبابت محروم شده‌اند؟
بله، هر سال چند مورد وجود دارد، اما آمار دقیقی از این محرومیت‌ها نداریم.

بیشتر این محرومیت‌ها به چه دلیل رخ می‌دهد، یعنی چه عواملی حکم را شدید‌تر می‌کند؟
تکرار قصور و تعدد شکایاتی که عواقب سنگینی برای بیمار به دنبال دارد، جرم را سنگین‌تر می‌کند.

برای یک مورد تخلف، محرومیت به چه صورت خواهد بود؟
می‌تواند از سه تا شش ماه محرومیت از کار و جریمه نقدی به همراه داشته باشد.

ازآنجایی که رسیدگی به این تخلفات علاوه‌بر بار حقوقی نیاز به تخصص در حرفه پزشکی نیز دارد، رسیدگی به این پرونده‌ها در کجا انجام می‌شود؟
ابتدا در دادسرای اسلامی پرونده تشکیل می‌شود بعد برای صدور رای به هیات بدوی می‌رود و آنها رایش را صادر می‌کنند و اگر اعتراضی به این رای وجود داشته باشد به هیات تجدید نظر می‌رود. اگر رای به محرومیت باشد قابل رسیدگی در هیات عالی است اما اگر پزشک کار خود را درست انجام ندهد، از لحاظ کیفری بحث دیه هم از طریق دادگستری و هم از طریق بخش انتظامی نظام پزشکی دنبال خواهد شد. (فرهیختگان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها