تعلیق گفتگوها میان حوثی ها و مسئولان رسمی یمن، گزارش نماینده شورای همکاری خلیج فارس به الزیانی، توقف پروازها به فرودگاه صنعا و حمله به یک ایستگاه تولید برق از مهمترین اخبار این کشور به شمار می رود.
کد خبر: ۷۱۷۳۹۵
توقف گفتگوها و پروازها در یمن

به گزارش روزنامه القدس العربی، محمد عبدالسلام سخنگوی انصار الله گفت: حوثی ها رایزنی ها با مسئولان رسمی یمن را به دلیل دخالت آشکار طرف خارجی به حال تعلیق درآورده اند.

وی افزود: درباره امضای پیش نویس توافق که شامل خواسته های مردم طبق نقشه راه مشخص بود توافق حاصل شد و این پیش نویس پس از اینکه چند بار نمایندگان دولت آن را بر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن عرضه کردند مورد موافقت قرار گرفت اما پس از آن جمال بن عمر نماینده سازمان ملل در امور یمن و احمد عوض مبارک نماینده رئیس جمهوری یمن بیانیه ده کشور حامی یمن را وارد کردند.

ده کشور حامی طرح موسوم به خلیج فارس در یمن چند روز قبل حوثی ها را مسئول بحرانی شدن اوضاع یمن دانسته بودند.

از سوی دیگر حوثی ها این دخالت خارجی را سبب شکست رایزنی ها می دانند.

این ده کشور حامی طرح خلیج فارس که به حکومت علی عبدالله صالح در سال 2012 پایان داد و معاون بی رقیب او را برجایش نشاند، شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین و پنج کشور عربستان، سلطان نشین عمان، امارات، بحرین و کویت و نماینده اتحادیه اروپا هستند.

مخالفت حوثی ها با دخالت ده کشور

عبدالسلام بیان کرد: آنها تصور دیگری دارند و آن بازگرداندن اوضاع به نقطه صفر و تلاش برای طولانی کردن زمان رایزنی ها و دخالت بیگانگان بر اساس طرح موسوم به خلیج فارس و قطعنامه های شورای امنیت است.

سخنگوی انصار الله افزود: هدف از طرح این موضوعات پیچیده تر کردن اوضاع است زیرا خواسته های مردم به یمن و ملت آن مربوط می شود و دلیلی برای دخالت طرف های خارجی و دخالت در ترسیم سیاست های کشور و آینده آن وجود ندارد. رژیم یمن مسئول تبعات مشکلات آتی خواهد بود.

وی از ادامه تحرکات انقلابیون به شکل گسترده تر خبر داد.

منابع وابسته به سازمان ملل تاکنون واکنشی به سخنان سخنگوی انصار الله نشان نداده اند.

شایان ذکر است که اخیر رایزنی هایی میان مقامات یمن به سرپرستی سازمان ملل انجام شده بود. هزاران یمنی از چهاردهم ماه گذشته میلادی با حضور در خیابانها خواستار سرنگونی دولت یمن، کاهش قیمت فرآورده های نفتی شده اند. در این میان درگیری هایی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ داده است.

از سوی دیگر صالح بن عبدالعزیز القنیعیر نماینده دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در یمن گزارشی به عبداللطیف بن راشد الزیانی در دیدار با وی ارائه داد.

در این دیدار الزیانی بر اهمیت ادامه تلاشها برای عبور یمن از بحران کنونی که شاهد آن است در راستای طرح خلیج فارس تاکید کرد.

حزب سوسیالیست در حال بررسی گزینه ها

در همین حال منابع وابسته به حزب سوسیالیست یمن اخبار مربوط در رسانه ها مبنی بر معرفی حزب سوسیالیست به همراه تعدادی از احزاب اللقا المشترک درباره نامزد کردن محمد احمد لقمان برای نخست وزیری در دولت آینده را تکذیب کرد اما در عین حال گفت: حزب سوسیالیست یمن در حال حاضر در حالی بررسی گزینه های مشارکت در دولت احتمالی آینده است.

توقف پروازها به سبب مخاطرات امنیتی

از سوی دیگر منابع یمنی از توقف پروازهای عربی و بین المللی به فرودگاه بین المللی صنعا به سبب مخاطرات امنیتی در اطراف فرودگاه خبر دادند.

این منابع بیان کردند: پروازهای امارات به فرودگاه صنعا متوقف شده است و این پروازها به فرودگاه عدن است.این اقدام امارات چند روز پس از اقدام مشابه سعودی ها در توقف پرواز به فرودگاه صنعا صورت می گیرد.

همزمان منابع یمنی از برپایی چادرهای جدید از سوی حوثی ها در منطقه ضلاع همدان در شمال غرب صنعا خبر دادند.

حوثی ها نفتکش ها را رفع توقیف کردند

این منابع به رفع توقیف نفتکش هایی که حوثی ها در جاده صنعا الحدیده به بنی مطر توقیف کرده بودند اشاره و از تمرکز حوثی ها بر سه نقطه در جاده صنعا الحدیده و گشت زنی آنها در شهر مناخه و منطقه الصباحه در غرب صنعا خبر دادند.

در جنوب الجوف آرامش نسبی میان قبایل و حوثی ها حاکم است.بسیاری از حوثی ها از بنی مطر،همدان، ارحب، خولان و بنی حشیش و مناطق دیگر به استان الجوف آمده اند.

این در حالی است که یک منبع وابسته به وزارت برق یمن از خارج شدن ایستگاه تولید برق در 136 کیلومتری الجوف بر اثر حمله خبر داد.

از سوی دیگر حزب ناصری یمن با صدور بیانیه ای در عصر روز گذشته به خروج از دولت وفاق ملی به سبب عدم موافقت با طرح های ارائه شده از سوی آنها اشاره کرد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها