مشاور وزیر در یادداشتی گوشزد کرد:

انتقاد از توزیع غذای ناسالم در برخی سفرهای هوایی

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از گنجاندن غذاهای ناسالم در برخی فهرست‌های غذایی هواپیماهای کشور انتقاد کرد.
کد خبر: ۷۱۶۸۴۴
انتقاد از توزیع غذای ناسالم در برخی سفرهای هوایی

جام جم سرا: دکتر عباس زارع‌نژاد، در یادداشتی که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت انتشار یافته، تصریح می‌کند: سفر با هواپیما به دلیل بالا بودن هزینه‌های آن، برای هر مسافری تداعی خدمات مناسب را به همراه دارد. موضوع وعده‌های غذایی در هواپیما نیز همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دست اندرکاران شرکت‌های هواپیمایی بوده و بیشترین توان خود را به بخش کترینگ یا‌‌ همان تهیه و سرو غذا در هواپیما معطوف کرده‌اند. حتی در برخی خطوط هوایی، مسافر حق انتخاب غذای مورد علاقه خود را دارد و می‌تواند ۲۴ ساعت قبل از پرواز، غذای مورد علاقه‌اش را سفارش دهد.
وی اضافه کرده است: اما زمانی که حق انتخاب غذا بنا به دلایلی از مسافر سلب می‌شود و انتخاب منوی وعده غذایی به مسوولان خطوط هواپیمایی واگذار می‌شود، باید نخستین و مهم‌ترین شرط که ارزش غذایی با کمترین آسیب است را در نظر داشته باشیم.

مشاور وزیر در این یادداشت ادامه داده است: در مسیر بازگشت از سفر استانی هیات دولت به خراسان رضوی با یکی از خطوط هواپیمایی، در بسته‌های غذایی که بین مسافران توزیع شد، شیر پرچرب هم وجود داشت آن هم درست زمانی که افکار عمومی درگیر تمرین استفاده نکردن از لبنیات پرچرب است. همین امر بهانه‌ای شد تا مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بنا بر رسالت خود با ارسال نامه‌ای به مسوولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی از آنان درخواست کند که خطوط حمل و نقل مسافری با اصلاح بسته‌های غذایی خود از مواد غذایی آسیب رسان به سلامت مردم به سمت مواد غذایی سالم حرکت کنند.

یکی از مهم‌ترین عوامل شکل دهنده الگوی غذایی جامعه، مجموعه عادات و فرهنگ غذا و تغذیه‌ای افراد آنجامعه است، این عادات از بدو تولد در درون خانواده شکل می‌گیرد که خود وابسته به بستری است که جامعه فراهم می‌آورد.

توزیع بسته‌های غذایی آن هم بدون در نظر داشتن سن و وضعیت جسمی مسافران می‌تواند القا کننده فرهنگ نادرستی باشد که به مصرف کننده تحمیل می‌شود. این درحالی است که اطلاعات موجود حاکی از افزایش روند بیماری‌های مزمن هشدار دهنده در کشور است.

چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور وجود دارد که خود زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان هاست و از دلایل عمده آن تغییر الگوی مصرف و رفتارهای نامطلوب غذایی است.

از سوی دیگر در زمینه بروز سوء تغذیه در گروه‌های مختلف جامعه، باور‌ها و رفتارهای غذایی مردم و ناآگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه یکی از عوامل اساسی است.

بنابراین در شرایطی که انتشار برخی خبر‌ها بستر مناسب برای اصلاح فرهنگ تغذیه‌ای را فراهم می‌کند، همه ما باید دست به دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم از این ظرفیت بدست آمده ‌‌نهایت بهره برداری را بکنیم و در قبال سلامت مردم خود را مسوول بدانیم.

در حال حاضر وضع موجود در حوزه فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه به رغم وجود و حضور سازمان‌های متعدد در این عرصه، وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد.

اگرچه این سازمان‌ها دارای نقش جدی در فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه هستند اما بطور بدیهی حوزه فرهنگ حوزه‌ای متعامل بین جامعه و تمامی نهادهای فعال در آن است.

زارع نژاد یادداشت خود را با این جمله پایان داده است که وقتی جامعه تحرک لازم را برای اصلاح الگوی تغذیه‌ای خود آغاز کرده است، باید همه دستگاه‌هایی که مستقیم و یا غیر مستقیم با سلامت مردم مرتبط هستند با تبعیت از سیاست‌های نظام سلامت در جهت نهادینه کردن این مهم، از هیچ تلاشی فرو گذار نکنند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها