وزیر نفت با تشریح پیشنهاد جدید پاکستان به منظور واردات گاز طبیعی از ایران با تاکید بر اینکه پاکستان هنوز آماده واردات گاز از ایران نیست، اعلام کرد: ایران آماده مذاکره با پاکستان برای صادرات گاز طبیعی است.
کد خبر: ۷۱۶۴۴۹
پاکستان آماده خرید گاز از ایران نیست

بیژن زنگنه در پاسخ به این سوال که موضع دولت یازدهم در قبال تاخیرهای پاکستان در قرارداد واردات گاز طبیعی از ایران چیست؟ گفت: در شرایط فعلی پاکستان هیچ گونه خط لوله و تاسیساتی برای واردات گاز ایران احداث نکرده است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد کشاندن این قرارداد گازی به داوری بین المللی را دارد؟ گفت: هر قرارداد صادرات گاز مرجع خاص داوری بین المللی خود را دارد و در آینده در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان مطابق با قرارداد تا اواسط سال 2015 میلادی می تواند گاز طبیعی از ایران خریداری کند، گفت: فعلا مباحث حقوقی را با پاکستان پیگیری می کنیم.

این مقام مسئول همچنین در خصوص پیشنهاد جدید گازی پاکستان به ایران توضیح داد: اخیرا پاکستان خواستار به تعویق انداختن 2.5 ساله زمان واردات گازطبیعی از ایران شده است.

زنگنه با اعلام اینکه وزارت نفت ایران آماده انجام مذاکرات جدید گازی با پاکستان است، افزود: در خصوص پیشنهاد جدید گازی اسلام آباد هم مذاکرات با این کشور همسایه در حال انجام است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران آماده بازگشت پاکستان به میز مذاکرات دو جانبه است، گفت: هم اکنون پاکستان هیچ خط لوله ای برای واردات گاز طبیعی از ایران احداث نکرده و از این رو فعلا این کشور آماده خرید گاز از ایران نیست.

به گفته این عضو کابینه دولت تدبیر و امید، به نظر می رسد پاکستان برای واردات گاز از ایران منتظر لغو تحریم‌ها است.

رویای انتقال گاز ایران به شبه قاره هند در حالی 25 ساله می شود که پرونده صدور گاز به هند و پاکستان در سکوت کامل خبری بایگانی شده است و به نظر می رسد پیش از آنکه پای گازهای ترش پارس جنوبی به هند و پاکستان برسد، ترکمنستان با احداث خط لوله تاپی گوی سبقت را از رقیب بزرگ گازی خود برباید.

قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در طول چند سال گذشته فراز و فرودهای مختلفی را تجربه کرده است و در نهایت پاکستانی‌ها که این روزها به یک صادرکننده کوچک نفت هم تبدیل شده‌اند تاکنون به بهانه تحریم حاضر به احداث خط لوله واردات گاز از ایران نشده اند.

به عبارت دیگر، با گذشت نزدیک به پنج سال از امضای این قرارداد گازی در تهران اما تاکنون اسلام آباد اقدامی به منظور ساخت خط لوله واردات گاز از ایران انجام نداده است و با ادامه وقت کشی پاکستانی‌ها پیش بینی می‌شود از سال آینده میلادی مطابق با مفاد قراردادی ایران ادعای دریافت جریمه گازی را در مجامع بین‌المللی مطرح کند.

همزمان با اولتیماتوم‌های جدید وزارت نفت به پاکستان، علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی سال گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ایران برای ساخت این خط لوله حدود 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری کند، گفته است: اگر از همین امروز پیمانکار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک این کشور مشخص و ساخت آن آغاز شود 4 سال به طول خواهد انجامید تا این خط تکمیل شود، این درحالی است که طبق قرارداد باید در یک دسامبر 2014 خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان تکمیل شود.

این دیپلمات وزارت نفت با تاکید بر اینکه ایران هیچ گونه کمک مالی برای ساخت خط لوله صادراتی در خاک پاکستان نمی‌تواند به این کشور بکند، تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها نمی توانیم بودجه خط لوله یک کشور دیگر را تامین کنیم.

در همین حال، پیش بینی می‌شود در صورتی که پاکستان از ابتدای سال 2015 میلادی اقدام به واردات گاز از ایران نکند باید به طور متوسط روزانه سه میلیون دلار غرامت به ایران بپردازد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها