نگذارید اعتبارتان از سکه بیفتد

۵ نکته رسیدن به موفقیت برای شغل اولی‌ها

از زمانی که دانشگاه‌ را ترک می‌کنید، تا وقتی که به عرصه کار و فعالیت قدم می‌گذارید، همواره تصاویری نه چندان واقعی از کار در ذهن‌ دارید. رمزگشایی از دنیای کار که کدها و قوانین خشک و مخصوص خود را دارد، همیشه آسان نیست. در بیشتر مواقع برای جوانان راهیابی به دنیای کار و پیدا کردن شغلی مناسب، خیلی زود به یک مشکل اساسی تبدیل می‌شود. یک سایت فرانسوی برای کمک به این گروه از جوانان، پنج نکته مهم را گلچین کرده که نه‌تنها در محیط کار بلکه در تمام مراحل زندگی‌ کاربردی است.
کد خبر: ۷۱۵۰۸۳

جام جم سرا: نخستین نکته‌ قابل تامل برای موفقیت این است که یک جوان باید بداند محیط‌ کار با محیط‌های دیگر، تفاوت‌های آشکار دارد. در نتیجه باید در شیوه استفاده از ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... تغییراتی اساسی ایجاد کند.

1 خودتان را پشت کامپیوتر قایم نکنید

این روزها شمار کسانی که به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده‌اند، دیگر قابل محاسبه و شمارش نیست. در واقع این سایت‌ها که برای نزدیکی انسان‌ها به یکدیگر و ایجاد روابطی مثبت به وجود آمده بودند، بر خلاف تصور، منفی از آب درآمدند. چنین سایت‌هایی با تاثیرات نامناسب روی خانواده‌ها، روابط انسانی را هدف قرار داده‌اند و شکاف بین نسلی را هر چه بیشتر کرده‌اند. با این حال در زندگی شغلی یا شخصی‌ هر انسانی، هیچ چیز ارزش و جایگاه ارتباطات مستقیم با دیگر انسان‌ها را نخواهد داشت. تا کی می‌خواهید خودتان را پشت کامپیوترتان پنهان کنید؟ از این کار دست بردارید و به آغوش اجتماع بازگردید. اجتماعی زندگی کنید! این کامپیوترهای شخصی مانند سلول‌های انفرادی هستند با این تفاوت که شما این انزوا را وقتی کشف می‌کنید که سخت آسیب‍ دیده‌اید.

2 آخرین بار کی کتاب خوانده‌اید؟

آیا واقعا جوان امروزی، گنجایش خواندن و تمرکز روی بیشتر از 140 واژه چاپی را ندارد؟ این روزها بیشتر از همیشه، مغزمان را عادت داده‌ایم که متن‌های کوتاه و جملات تکه تکه را راحت‌ درک کند. بنابراین برای خواندن مطالب بلند و کتاب‌ها حتی رمان، وقت چندانی نمی‌گذاریم و اصلا به مغزمان فشاری وارد نمی‌آوریم. این در حالی است که مطالعه و خواندن برای رشد و شکوفایی فکر اهمیت زیادی دارد و باعث افزایش توانایی‌های ‌ما می‌شود. در واقع خواندن یک کتاب برای بالا بردن قدرت حافظه، بهتر نوشتن، کاربرد قواعد و دستور زبان، همچنین واکنش‌های شخصی ‌ما تاثیر بسزایی دارد.

3 خود را با انگیزه و فعال نشان دهید

تلاش کنید همیشه نخستین کسی باشید که در محل کار حضور پیدا می‌کند و آخرین نفری باشید که از آنجا بیرون می‌رود. هرگز منتظر نمانید که به شما بگویند چه کار کنید، خودتان بپرسید چه کاری را باید شروع کنم؟ در واقع اگر می‌خواهید انگیزه و مسئولیت‌پذیری شما بیش از پیش آشکار شود و دیگران شما را متفاوت از همکارانتان بدانند، برای اثبات تعهدتان، همواره و بی‌وقفه در تلاش باشید و علاقه‌مندی و انعطاف‌پذیری خود را با پشتکار به دیگران نشان دهید. حتی اگر گاهی رئیس‌تان شما را زیر فشار زیادی قرار می‌دهد، باید استقامت نشان دهید و ثابت قدم باشید، چون بی‌گمان او نیاز دارد که از تونایی و کارآیی شما مطمئن شود و بی‌تردید هر مسئولی چیزهای زیادی برای آموزش به شما دارد. از این رو باید بتوانید پیوسته در برابر او شکست‌ناپذیر و استوار حاضر شوید و کم نیاورید. تا می‌توانید تجربه کسب کنید، خشنود و رضایتمند باشید و تلاش کنید از آزمون‌ مسئولیت‌هایی که به شما سپرده می‌شود، سربلند بیرون آیید.

4 اعتبار مهم‌ترین دارایی شماست

به اعتبار و شهرت خود توجه زیادی داشته باشید! اعتبار شما نه فقط در دفتر کارتان بلکه در دنیای مجازی هم می‌تواند خدشه‌دار شود. سال‌ها زمان می‌برد تا اعتبار شما به سکه‌ای پرارزش تبدیل شود، ارزشی که کلید راهگشای شما در دنیای کسب و کار و آینده‌تان خواهد شد. این کلید نامرئی برای باز کردن یا بستن درها به روی فرصت‌های زندگی و شغلی است و تاثیر انکارناپذیری در زندگی هر کسی دارد. اگر با سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی این کلید را از دست بدهید، پیدا کردن دوباره آن بسیار مشکل و زمان‌بر خواهد بود.

5 تا می‌توانید حسابگر باشید و پس‌انداز کنید

حسابگر و مقتصد بودن به معنای خسیس بودن نیست، به معنای درست خرج کردن و مبلغی را برای پس‌انداز در نظر گرفتن است. شما با هر درآمدی می‌توانید، پس‌اندازی داشته باشید. البته نه اینکه خود را در تنگنا قرار دهید، بلکه به اندازه معقول، اما همیشه این کار را انجام دهید تا این به یک عادت خوب تبدیل شود. اقتصاددانان به جوانان تازه‌کار توصیه می‌کنند در هر صورت بخشی هرچند اندک از درآمد خود را پس‌انداز کنند. این مبلغ اندک که کم کم بیشتر می‌شود به شما شهامت رویارویی با اتفاقات غیر منتظره را می‌دهد. سفر هم می‌تواند جزو این اتفاقات باشد. (برگردان: راضیه خوئینی/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها