سرطان پروستات، پس از سرطان معده، دومین سرطان کشنده در میان مردان کشورمان به شمار می‌رود و احتمال بروز این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود. با این حال، طبق آمار موجود، بیش از نیمی از مردان بالای ۶۰ سال دچار بزرگی پروستات هستند. اطلاعاتی درباره این بیماری را در ادامه مطلب بخوانید.
کد خبر: ۷۱۴۲۱۱
علائم و روش‌های پیشگیری از دومین بیماری کشنده مردان

جام جم سرا: مراجعه به پزشک و معاینه سالیانه بهترین روش حفظ سلامت پروستات است و مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها از جمله گوجه فرنگی برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود.

انواع بیماری پروستات

نوع اول:
بزرگ شدگی غیر سرطانی پروستات یا بزرگی خوش خیم سرطانی است که در آن بافت پروستات بزرگ و متورم شده و نهایتا جریان ادرار را قطع می‌کند و در نتیجه ادرار درون مثانه باقی می‌ماند.

نوع دوم:
التهاب پروستات است که می‌تواند حاد یا مزمن باشد و در هر سنی مردان را مبتلا می‌سازد.

نوع سوم:
جدی‌ترین نوع، سرطان پروستات است که علت آن نامشخص و در مردان بالای ۶۰ سال شایع است. در این نوع بیماری، سلول‌های سرطانی به بافت طبیعی پروستات هجوم آورده، آن را تخریب کرده و جایگزین آن می‌شوند. اگر سرطان تشخیص داده نشود ممکن است به سایر قسمت‌های بدن انتشار یابد.

علائم سرطان پروستات

هر چند از سرطان پروستات به عنوان بیماری بدون علامت یاد می‌شود، اما گاهی نیز با علائمی همراه است.

جریان ادرار ضعیف و دردناک، وقفه دار یا با شروع آهسته و همچنین وجود خون در ادرار، درد ناحیه لگن، کمر، ران‌ها، تورم در ناحیه لگن، پشت و ران‌ها از جمله علائم سرطان پروستات به شمار می‌رود.

پیشگیری از سرطان پرستات

بهترین روش حفظ سلامت پروستات، ارزیابی سالیانه و در صورت بروز مشکلات ادراری مراجعه سریع به پزشک است.

ارزیابی مرتب حتی برای کسانی که جراحی پروستات داشته‌اند نیز ضروری است زیرا جراحی پروستات نمی‌تواند تضمینی در برابر جلوگیری از سرطان پروستات باشد.

مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها از جمله گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات بسیار مفید است؛ مصرف گوجه فرنگی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

همچنین مصرف ماهی و مواد غذایی حاوی روی یا مکمل‌های آن، ویتامین «ای» (E)، سلنیوم و «امگا ۳» می‌تواند در پیشگیری از سرطان پروستات نقش داشته باشد.

مصرف نکردن دخانیات یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از سرطان پروستات است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها