روز پنجشنبه در آمریکا

مذاکرات ایران و 1+5 برگزار می شود

و باز هم سناریوی تکراری غرب برای گفت​وگوهای هسته​ای ایران و 1+5 در حالی پیگیری می​شود که گفت​وگوهای ظریف با اشتون رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا و رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این هفته انجام شد.
کد خبر: ۷۱۳۲۸۰
خبرسازی رویترز با دیپلمات​هایی که وجود خارجی ندارند

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا ، در راستای مذاکرات دوجانبه با مجموعه کشورهای ۱+۵ ذر رئوزهای پنج شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ تا شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ به مدت ۳ روز در ژنو دیدار و گفت​وگو خواهند کرد.

گزارش​های آژانس بین​المللی انرژی اتمی هم حاکی از پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق اولیه ژنو است، اما همانگونه که در دوره​های گذشته هم تحرکات رسانه​ای برخی رسانه​های غربی و اروپایی به ویژه انگلیسی را علیه فضای مذاکرات هسته​ای شاهد بوده​ایم، در این دور نیز باز هم رویترز یک ادعای بی اساس را مطرح کرده است.

این خبرگزاری انگلیسی که در آستانه مذاکرات پیشین هم به انتشار اخبار دروغ و بی پایه واساس اقدام می​کرد، باز هم با انتشار خبری مدعی شده است که مقامات دیپلماتیک غربی گفته​اند؛ ایران اطلاعات لازم را برای آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی فراهم نکرده است.

"رویترز" در گزارشی به نقل از این مقامات نوشت: آژانس هفته جاری گزارشی مبنی بر کم‌کاری تهران در پاسخ به ابهامات درباره فعالیت‌های اتمی این کشور منتشر می‌کند.

در تازه​ترین گزارشی که آژانس بر اساس تحقیقات بازرسان و دوربین​های نصب شده خود در تأسیسات هسته​ای ایران منتشر کرده تأکید شده است که جمهوری اسلامی ایران همه مواردی که توافقنامه ژنو ذکر شده اجرا کرده است.

حتی یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین​المللی انرژی اتمی در سفر به تهران و در دیدار با مقامات کشورمان از جمله رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به پایبندی ایران به توافق ژنو اشاره کرد.

در گزارشی هم که در 30 مرداد 93 از سوی آژانس بین​المللی انرژی اتمی درباره فعالیت​های هسته​ای ایران منتشر شد نوشته شده است؛ایران در حال اجرای تعهدات خود بر اساس تمدید توافق ژنو است.

این تأکید نشان می​دهد که ایران تعهد خود را در دور گذشته توافق اولیه ژنو انجام داده است و پس از تمدید توافق هم به اجرای آن اقدام کرده است.

در مدت زمان گذشته از توافق اولیه ژنو تاکنون، اما آمریکا به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو پایبند نبوده و در چندین دور تحریم​های تازه​ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد که مغایر و خلاف توافقنامه است.

هفته گذشته بود که آمریکا تحریم​های تازه​ای را علیه ایران اتخاذ کرد که با واکنش مقامات کشورمان روبرو شد و تأکید شد که اینگونه اقدامات باعث بی اعتمادی هر چه بیشتر مردم ایران به آمریکا می​شود.

در گزارش آژانس همچنین بر پایبندی ایران به توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو میان ایران و گروه موسوم به 1+5 منعقد شد، صحه گذاشته است. توافق موقت ژنو پایان تیر ماه امسال به مدت 4 ماه تا سوم آذر تمدید شد.

اما بازگردیم به فرافکنی​های رسانه​های غربی به ویژه رویترز که سابقه طولانی در اینگونه خبر پراکنی​ها دارد.این خبرگزاری به نقل از دیپلمات​های غربی مدعی شده است که ایران اطلاعات لازم را برای آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی فراهم نکرده است.

این دیپلمات​های وجود خارجی ندارند و تنها بر اساس خواسته​های درونی گردانندگان رویترز است که چنین اخباری به دروغ منتشر می​شود چون هیچگاه در چنین اخباری نامی از منبع آن برده نمی​شود.

در عالم رسانه​ای مدرن امروزی دیگر چنین اخباری با عناوین منبع آگاه، دیپلمات مطلع، مقام آگاه و... جایگاهی از افکار عمومی ندارد و مخاطب خواهان اخبار و گزارش​های تأیید شده و موثق است. اما این خبرگزاری همچنان به انتشار چنین اخبار دروغی اقدام می​کند.

دی ماه سال گذشته بود که همین خبرگزاری در یک خبرسازی جعلی از تأسیس دفتر آژانس بین‌المللی انژری اتمی در تهران خبر داد که این ادعا از سوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تکذیب شد.

رویترز در گزارشی که در همین زمینه منتشر کرده بود باز هم به نقل از منابع دیپلماتیک در وین که نامی از آنها نبرده است مدعی شد که نهاد نظارتی وابسته به سازمان ملل در حال بررسی راهکارهایی برای افزایش حضور در ایران برای بازرسی و نظارت بیشتر بر تأسیسات هسته​ای است.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها