وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی سفر به عربستان و همچنین استقبال از همتای سعودی خود در تهران خبر داد و با اشاره به اینکه دو کشور با خطرات زیادی مواجه هستند، بیان کرد: افراط، خشونت و ترویج آن در جهان اسلام منافع دو کشور ایران و عربستان را تهدید می کند و هر گونه فرقه گرایی خطری برای دو کشور است و ما باید به عنوان نیروی واحد همکاری کنیم.
کد خبر: ۷۱۱۶۵۲
ظریف:آماده سفر به عربستان هستم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با ارکی تیومیویا وزیر امور خارجه فنلاند که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: با توجه به سابقه ای که وزیر امور خارجه عربستان دارد می تواند نقش مهمی در آینده دو کشور ایفا کند، بنده آماده ام همراه با ایشان برای گسترش روابط دو کشور مشارکت کنم.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه فنلاند در ایران گفت: روابط ایران و فنلاند نزدیک به یک قرن تاریخ دارد و دو کشور دارای گفتگوهای مثبت و خوبی در طول سال های گذشته بوده اند.

وی افزود: روابط اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی دو کشور قابل توجه بوده است و در طول سال گذشته روابط توسعه پیدا کرده و شاهد ملاقات های سیاسی دو کشور بوده ایم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: اکنون همه خوشحالیم که وزیر امور خارجه فنلاند در تهران هستند و ما در دیدار مشترک مسائل دو جانبه، همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی و همچنین نقش بخش خصوصی در روابط دو جانبه را مورد توجه قرار دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه موضوعات منطقه ای نیز مورد توجه طرفین قرار گرفت، افزود: خطر افراط، خشونت و تروریسم تنها در منطقه نخواهد بود و فراتر از آن کشورهای مختلف را در بر می گیرد و می تواند جوامع مختلف از آسیا تا آمریکا را تهدید کند.

وی گفت: موضوع هسته ای و روش رسیدن به راه حل قابل قبول از موضوعاتی بود که درباره آن تبادل نظر کردیم. موضوعات بین المللی و خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای نیز از مسائل دیگر بود و بخش های مختلف گفتگو را در ملاقات با رییس جمهور و بر سر میز ناهار ادامه خواهیم داد.

ظریف افزود: در شرایط کنونی بین المللی ضرورت گفتگوها بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه باشد و نیاز به راه حل مشترک برای معضلاتی که جنبه جهانی دارد و یا می تواند پیدا کند، وجود دارد.

عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار فنلاندی در این باره که چه نوع توافقی مورد رضایت ایران است، گفت: ما متعهد به برنامه اقدام مشترک ژنو هستیم و به دنبال یک راه حل جامع که بر اساس برنامه اقدام مشترک دارای دو ویژگی است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران یک ویژگی توافق ژنو است و از بین بردن تمام تحریم ها علیه ایران ویژگی دیگری این توافق که این دو هدف برای دستیابی به راه حل جامع، راهنمای ما است و خطوط قرمز ما برای مذاکرات.

ظریف گفت: اقدامات خودسرانه باید از بین برود. ما می خواهیم شفافیت داشته باشیم و امیدواریم طرف مقابل نیز به دنبال روش های عملی باشد. سلاح های هسته ای نقشی در تامین امنیت ایران ندارند و مقام معظم رهبری و رییس جمهور ایران مشخصا اعلام کرده اند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مشکلی با اقدامات شفاف ساز نداریم، افزود: افراد باید مواضع خودسرانه نگیرند و این موضوع ارتباطی به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فنلاندی درباره محدودیت اینترنت در ایران و اقدامات دولت در این زمینه گفت: ما مشخص کرده ایم که ایران یک جامعه کثرت‌گرا است که دیدگاه های مختلفی در آن رواج دارد.

ظریف با اشاره به اینکه از دولت ایران به عنوان یک دولت دموکراتیک خواسته شده که به نگرانی ها پاسخ دهد، افزود: ما باید به دیدگاه های بخش مختلف جامعه پاسخ دهیم که دولت مسئولیت دسترسی به اینترنت و محیط امن برای نسل جوان را فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به دنبال اجماع های داخلی هستیم که محدودیت ها بدون از بین بردن ساختار اجتماع، از بین برود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات متقابلی که ایران در برابر تحریم های آمریکا انجام خواهد داد، گفت: همانطور که بارها گفته ایم، تحریم ها بیشتر برای راضی کردن گروه های فشار است که با هرگونه توافق مخالفند و در بعضی از موارد با استفاده از ملاحظات فنی در ریزه‌کاری‌ها تلاش می‌شود تحریم ها را توجیه کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: اگر قرار باشد از ریزه کاری های فنی استفاده شود، ایران نیز این توان را دارد که از ریزه کاری های توافق ژنو برای اقداماتی که خوشایند طرف مقابل نیست، استفاده کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دیدگاه های مختلفی در ایران است، اما هیچ گروه فشاری وجود ندارد که نخواهد به راه حل برسیم بخاطر اینکه ایران به دنبال جنگ طلبی در منطقه نیست و مردم ایران به دنبال درگیری و سلاح هسته ای نیستند.

ظریف افزود: به هر حال این امکان وجود دارد که با توجه به امکانات فنی اقداماتی را انجام دهیم که خوشایند طرف مقابل نباشد. تا به حال خویشتنداری کرده ایم، اما اگر ضرورت ایجاب کند، این اقدامات را انجام خواهیم داد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها