شهری که از دیر باز مبدا تجاری ایران و شاهراه تردد کاروان‌های بزرگ بوده اما به دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی آن، مردم رغبت زیادی برای زندگی در آن نداشته‌اند، اکنون تنها شهری در ایران به شمار می‌رود که گورستانی برای دفن امواتش ندارد.
کد خبر: ۷۱۱۱۲۲

جام جم سرا: از آنجا که تراکم جمعیت شهرستان جلفا، از دیرباز بیشتر در روستاهای هادی شهر، شجاع، گرگه علمدار و شاهمار بوده، تا به حال گورستانی در این شهر ساخته نشده است.

جلفا در زمان‌های گذشته مبدا واردات کالاهای اساسی گمرک و راه آهن بوده است و مردم نیز تنها برای تجارت به این شهر می‌آمدند و به علت اینکه تمام ساکنان این شهر غیر بومی بودند، بعد از مرگ نیز افراد در شهرهای خود و یا در شهرهای نزدیک شهر جلفا دفن می‌شدند.

به نقل از مهر، بر اساس اظهارات اهالی شهر جلفا، در زمان‌های گذشته نیز از این شهر به علت دور بودنش به عنوان تبعیدگاه استفاده می‌شد، به طوری که روزهای این شهر پر از هیاهو و شب‌های آن در خلوت و سکوت مطلق سپری می‌شد. در هشت سال گذشته شورای شهر شهر جلفا برای ایجاد آرامگاه در این شهر مکانی را اختصاص داده بود که ایجاد نشد. علت امر غیر بومی بودن افراد شهر است که اکثرا به علت شغل خود در آنجا زندگی می‌کنند.

به گزارش جام جم سرا و به گفته فرماندار شهرستان، این شهر مدفن پنج شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس است که در حیاط مسجد جامع مدفون شده‌اند.

زاهد محمودی افزود: علاوه بر این، سه سرباز شهید سال ۱۳۲۰ در حاشیه رود ارس کنار پل آهنی شهر جلفا دفن شده‌اند.

به گفته ولی راعی شجاعی، مورخ و محقق، شهرهای شجاع و شاهمار نزدیک‌ترین شهرهایی بودند که در آن زمان برخی از ساکنان شهر جلفا بعد از مرگ در آنجا دفن می‌شدند. حدود ۳۷ سال گذشته در شهر جلفا قرار بود که آرامگاهی ایجاد شود، این شهر به لحاظ دارا بودن کلیسای خرابه گردشگران زیادی داشت و در آن زمان یک خانواده ارمنی برای زیارت این کلیسا آمده بودند که در راه بازگشت فرزند خود را از دست دادند و در این آرامگاه دفن کردند، مسلمانان به علت اینکه نخستین مدفون این گورستان ارمنی بود در آنجا افراد خود را دفن نکردند و بعد‌ها آنجا تبدیل به آرامگاه ارامنه شد.

راعی خاطرنشان کرد: حدود شش سال گذشته نیز قرار بود در تپه‌ای نزدیک به شهر جلفا آرامگاهی ایجاد شود که به علت نظامی بودن آن اجازه ایجاد گورستان داده نشد.
به نقل از مهر، شهرستان جلفا رتبه شانزدهم را در آمار مرگ و میر آذربایجان شرقی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها