سفر به چشمه‌های آبگرم‌ معدنی سرعین

جایی که بهشت از زمین می‌جوشد +عکس

پانزده کیلومتر که از اردبیل به سمت تبریز برانی و سر دوراهی شک کنی، تابلوی «سرعین ٥ کیلومتر» آنقدر وسوسه‌انگیز است که به راست بپیچی و برای یک آب تنی ساده هم که شده سری به سرعین بزنی. فقط یک کیلومتر بعد از خودت به خاطر این انتخاب ممنون می‌شوی: سبلان باشکوه آغوشش را برایت باز کرده، سرعین را مثل کودکی روی دست‌هایش گرفته و انگار که منتظر توست.
کد خبر: ۷۱۰۶۳۸
جایی که بهشت از زمین می‌جوشد +عکس

جام جم سرا: این زیباترین نمای سبلان است و البته زیباترین نمای سرعین که شهری کم‌وسعت اما خوش‌منظر را پیش‌چشمت گسترده. ساختمان‌های بلند هتل‌ها و مجتمع‌های آپارتمانی، نمای یک شهر شلوغ را یادآوری می‌کنند اما نباید نگران بود؛ جمعیت ساکن سرعین کمتر از ٥‌هزار نفر است و این آپارتمان‌ها بیشتر نقش ویلاهای شخصی را دارند. بیشتر از ١٥٠ هتل، مهمانپذیر و مجتمع اقامتی پذیرای حدود ٥ میلیون مسافری است که براساس آمارهای رسمی سالانه به این شهر سفر می‌کنند.

آب‌وهوای ییلاقی سرعین در تابستان اگرچه بهانه موجه بسیاری از مسافران برای سفر به این شهر است اما یک انگیزه منحصربه‌فرد هم وجود دارد: چشمه‌های متعدد آبگرم معدنی.

چشمه‌های بهشتی

تعداد و نوع چشمه‌های آبگرم معدنی در سال‌های اخیر به سرعت درحال تغییر بوده «گاومیش گلی» اما هنوز آن حال‌وهوای سنتی خود را حفظ کرده است. این آبگرم در فضایی حدود ٨٠٠مترمربع در میدان مرکزی شهر واقع شده.

چشمه‌های کوچک و بزرگ این استخر در کنار هم می‌جوشند و از زیر پای شما در هر ثانیه ١٤٦لیتر آب ٤٦ درجه را با جلوه‌ای زیبا به داخل استخر وارد می‌کنند. گاومیش گلی را به نوعی می‌توان مادر مجتمع‌های جدید آب‌درمانی هم نامید چراکه با لوله‌کشی بخشی از آب آنها را نیز تأمین می‌کند.

به غیر از گاومیش گلی، تنها «پهن‌لو» است که از میان بیش از ١٠ استخر قدیمی سرعین هنوز به همان شکل قدیمی باقی مانده و البته مشتری‌های خاص خودش را دارد. مجتمع‌های مدرن آب‌درمانی «ایرانیان»، «سبلان»، «بش‌باجیلار» و «قهوه‌سویی» شکیل‌تر و مجهزتر از آبگرم‌های سنتی احداث شده‌اند. این مجتمع‌ها علاوه بر استخر، به بخش‌هایی مثل سوناهای خشک و بخار، جکوزی، استخر کودکان، دوش‌ها و وان‌های انفرادی، رختکن کمددار و تخت استراحت مجهزند.

به‌جز مجتمع ایرانیان که در ورودی شهر قرار دارد، دیگر مراکز آب‌درمانی در مرکز شهر و شعاع کمتر از یک کیلومتری گاومیش‌گلی واقع شده‌اند. هزینه استفاده از آبگر‌م‌های سنتی ٥٠٠تومان برای پهن‌لو و ١٠٠٠ تومان برای گاومیش‌گلی است. این هزینه برای آب‌درمانی‌ها از ٣، ٤‌ هزار تومان شروع می‌شود و درمورد مجتمع ایرانیان به ١٠‌هزار تومان هم می‌رسد. با پرداخت این مبالغ می‌توانید از همه امکانات مجتمع‌ها- به‌جز ماساژ و پذیرایی که هزینه‌ای جداگانه دارد- استفاده کنید.

چند مجتمع آب‌درمانی جدید دیگر نیز در سرعین در حال احداث است که ازجمله می‌توان به طرح‌های توسعه آبگرم‌های «ژنرال»، «ساری‌سو» و «قره‌سو» اشاره کرد.

مرهم دردها

کسی به صورت دقیق نمی‌داند اولین‌بار استفاده درمانی از آب‌های گرم معدنی کی متداول شد اما به نظر می‌رسد آدمیزاد ابتدا پس از استفاده به‌عنوان استحمام پی به خاصیت تسریع درمان زخم‌ توسط این چشمه‌ها برده است.

بررسی تاریخچه چشمه‌های آبگرم معدنی در سرعین نشان می‌دهد، این چشمه‌ها ابتدا به خاطر گرم‌بودنشان توجه بومی‌ها را جلب کرده‌اند. آن‌طور که قدیمی‌های شهر روایت می‌کنند، پدران‌ آنها در زندگی روستایی خود از آبگرم‌ها بیشتر برای شست‌وشوی احشام و لباس استفاده می‌کرده‌اند.

وجود چنین چشمه‌هایی در منطقه‌ای سردسیر مثل سرعین که در دامنه سبلان واقع شده و حداقل در ٧ ماه از ‌سال با مساله سرمای هوا روبه‌رو است مزیتی عمده برای سرعینی‌های قدیم محسوب می‌شده تا بخشی از انرژی مورد نیازشان را از آنها تأمین کنند. البته می‌شود حدس زد که استحمام در این آب‌ها نیز قدمتی به اندازه کشف‌ آنها دارد؛ چه کسی می‌تواند در یک هوای سرد از لذت آب‌تنی و غلتیدن در آغوش بخارآلود و سکرآور آبگرمی که از زمین می‌جوشد چشم بپوشد؟

اسامی با مسما

به جز ساری‌سو (آب‌زرد) و قره‌سو (آب‌سیاه) که صراحتا به خاطر رنگشان نامگذاری شده‌اند، کاربری آبگرم‌ها دلیل اصلی شهرتشان به اسامی گوناگون و گاه عجیب است. همین آبگرم قره‌سو- که ٢سالی می‌شود در راستای یک طرح توسعه عظیم با همسایه‌اش ساری‌سو مخلوط شده و یک استخر موقت کوچک را تشکیل داده- به خاطر آرامشی که القا می‌کرده به آبگرم اعصاب شهرت یافته بود.



«گاومیش گلی»، بزرگترین و مشهورترین استخر سرعین، به دلیل استحمام گاومیش‌ها در آن به این نام (برکه گاومیش) شهرت یافته و «پهن لو» را به علت این‌که در زمان‌های دور که مورد استفاده‌ای نداشت روی سطح آن کف و جلبک‌هایی به شکل پهن جمع می‌شده به این نام خوانده‌اند.

«گوز سویی» و «قهوه‌سویی» نیز ٢ استخر کوچک در کنار هم بودند که امروز مجتمع بزرگ آب‌درمانی قهوه‌سویی را تشکیل می‌دهند. قهوه‌سویی به نام قهوه‌خانه‌ای خوانده شده که از قدیم تا همین یکی، ٢سال پیش در کنار آب برپا بود. گوزسویی (آب‌چشم) اما از دیرباز استفاده خاص درمانی داشته و برای شست‌وشوی چشم به‌کار می‌رفته.

مجتمع آب‌درمانی «بش باجیلار» (پنج خواهران) در محل پنج چشمه‌‌ای احداث شده که از کنار هم می‌جوشند. از همه جالب‌تر اما داستان نام‌گذاری آبگرم «ژنرال» است. پیرمردهای شهر روایت می‌کنند که از پدرانشان شنیده‌اند یک ژنرال انگلیسی در زمان جنگ اول جهانی زخم پای خود را با استحمام در این آب مداوا کرده است و این آب به نام ژنرال معروف شده. مجموعه‌های مدرن آب‌درمانی که در چند‌ سال اخیر تعدادشان زیاد شده اما چندان از این روند نام‌گذاری تبعیت نمی‌کنند. مجتمع‌های آب‌درمانی سبلان و ایرانیان اسم‌شان نیز همچون رسم‌شان جدید است.(عیسی عظیمی/شهروند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
حرف نداره این شهر و آبگرم هاش و همینطور آب و هواش توی تابستون.

نیازمندی ها