اگر تا کنون با مارمولک‌ها سروکار داشته‌اید حتما می‌دانید که انواعی از آن‌ها قادرند دم خود را در مواقع اضطراری فدا کرده و پس از فرار از مهلکه مجددا آن را رشد دهند. دانشمندان در دانشگاه ایالتی آریزونا اخیراً اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند کد ژنتیکی این رشد مجدد اعضا را بشکنند و امید دارند بتوانند آن را در حوزه پزشکی برای احیای مجدد اعضای انسان‌ها به کار ببرند.
کد خبر: ۷۰۹۹۲۵

جام جم سرا: به گفته پروفسور کنرو کوسومی که این گروه را رهبری می‌کند مارمولک‌ها نزدیک‌ترین حیوان به انسان‌ها با قابلیت بازاحیای کامل اعضای بدن به شمار می‌روند. آن‌ها همچنین از جعبه ابزار ژنتیکی مشترکی با ما برخوردارند؛ بنابراین از نظر تئوری می‌توان این گونه پیش‌بینی کرد که هر آنچه آن‌ها قادر به انجام آن هستند ما نیز می‌توانیم، تنها کافی است بدانیم از کدام ژن و به چه میزان باید بهره ببریم.

به نقل از 24 آنلاین نیوز، از طریق تحلیل‌های ملکولی و رایانشی مارمولک‌ها معلوم شده که آن‌ها حداقل ۳۲۶ ژن را در مناطق مختلفی از دم خود در طی فرایند بازسازی عضو فعال می‌کنند. دراین بین، ژن‌های مربوط به ترمیم جراحت، توسعه جنینی و تنظیم هورمونی نیز حضور دارند. به علاوه، این پژوهش مشخص کرد که گونه‌ای از سلول‌های در گردش نقش کلیدی را در طی این فرایند بازی می‌کنند که انسان‌ها نیز آن سلول‌ها را دارا هستند، در حقیقت این سلول‌ها پیش سازه‌های سلول‌های عضلات اسکلتی هستند.

با استفاده از فنآوری‌های نسل آتی برای توالی‌یابی این ژن‌ها در طول فرایند بازسازی عضو می‌توان راز پشت عملکرد این ژن‌ها برای بازسازی دم مارمولک را آشکار کرد. همچنین با استفاده از این دانش می‌توان نسخه‌ای برای سلول‌های انسانی در بازسازی غضروفها، عضلات یا حتی اعصاب نخاع یافت. نتایج این پژوهش در نشریه‌ی PLOS One به چاپ رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
aramrahimi
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
۰
۰
من یك دانش آموز دهمی هستم ومی خواهم چیز های بیشتری درباره ی ژن وچگونگی ترمیم آن بدانم لطفا بیشتر توضیح دهید باتشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها