مدیر برنامه ریزی استراتژیک سایپا خبر داد

متوسط ۴ ایراد در خودروی صفر ایرانی

ارزیابی خودروهای تولید تیرماه منتشر شد

ام‌ وی‌ام و پراید ؛ بی‌کیفیت‌ترین خودروها

در ارزیابی کیفی خودروهای تولیدی در تیرماه، ام‌وی‌ام ۱۱۰، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ به عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودروها در گروه خودروهای سبک معرفی شدند.
کد خبر: ۷۰۹۵۶۷
ام‌ وی‌ام و پراید ؛ بی‌کیفیت‌ترین خودروها

در تیر امسال بر اساس آمار ارائه شده از سوی خودروسازان، مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل از آن با کاهش 8.6 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با روند صعودی 58.3 درصدی مواجه شد.

در تیر ماه 99 درصد از خودروهای تولید شده در داخل کشور به خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز به خودروهای سنگین (مسافری و باری) اختصاص داشت.

گروه سبک:

در بخش سواری شاهد افت 6.1 درصدی تیراژ تولید در تیرماه نسبت به ماه قبل از آن بودیم که کاهش تولید خودروهای تندر 90 ایران خودرو، پارس تندر و رانا از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند نزولی است.

از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تولید خودروهای سواری ساخت داخل می‌توان به تولید مجدد خودروهای لیفان (1800) 620 و ام وی ام110 اشاره کرد.

با توجه به کاهش تولید خودروهای سواری در تیر ماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نیز نسبت به ماه قبل از آن 3.9 درصد تنزل داشت.

از بین 22 مدل خودرو بازرسی شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، 16 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 6 مدل دیگر نیز در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

طبق جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری، به طور کلی پارس تندر محصول شرکت پارس خودرو کمترین میزان نمره منفی و ام وی ام 110 محصول شرکت مدیران خودرو بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در تیرماه سال جاری، خودروهای ارزیابی شده در دسته قیمتی 20 میلیون تومان شامل سایپا 131X محصول سایپا، سایپا 131X محصول پارس خودرو و سایپا 132X بود که به ترتیب 79، 80.8 و 82.3 نمره منفی را کسب کردند.

در این ماه 14 خودرو در دسته قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که از میان آنها، پنج خودرو رتبه کیفی A+، هفت خودرو رتبه کیفی A و دو خودرو رتبه کیفی B+ را کسب کردند.

در این گروه، پارس تندر با 20.6 نمره منفی در گروه کیفی خیلی خوب و در صدر جدول قرار گرفت و پس از آن، تندر90 پارس خودرو با 20.9 نمره منفی و تندر 90 ایران خودرو با 21 نمره منفی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

در انتهای جدول این دسته قیمتی نیز تیبا با 60.2 نمره منفی و ام وی ام 110 با 84.3 نمره منفی قرار دارند.

در این ارزیابی، سه خودرو بین 40 تا 60 میلیون ریال وجود دارد که جک 5J اتوماتیک با 45 نمره منفی در جایگاه اول، لیفان 620 با 51.3 نمره منفی در جایگاه دوم و ام وی ام 530 با 52.7 نمره منفی در جایگاه سوم قرار دارند.

همچنین لیفان 60X و ام وی ام 33X در دسته قیمتی بین 60 تا 80 میلیون قرار دارند که لیفان 60X با کسب 50 نمره منفی رتبه کیفی A را به خود اختصاص داد، اما ام وی ام 33X با 65.5 نمره منفی در رده کیفی خوب با رتبه B+ قرار دارد.

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری، پژو 206 بیشترین میزان بهبود و رانا بیشترین میزان تنزل را داشته‌اند.

وانت:

در بخش وانت، شاهد تنزل 22.5 درصدی تولید در تیرماه نسبت به خردادماه هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند مربوط به کاهش تولید وانت نیسان CNG و وانت پیکان تبریز است. در مورد تیراژ تولید خودروهای گروه وانت، می‌توان به تولید مجدد وانت مزدا تک کابین، وانت مزدا دو کابین و وانت نیسان i24Z اشاره کرد.

با توجه به کاهش تولید خودروهای وانت در تیر ماه، ارزیابی این خودروها نیز 1.6 درصد تنزل داشت، به طوری که از 6 مدل خودروی ارزیابی شده، 2 مدل در سطح کیفی خوب و 4 مدل نیز در سطح کیفی قابل قبول قرار گرفتند.

در این ارزیابی کیفی، وانت وینگل5 محصول شرکت سازه های خودرو دیار در صدر و وانت نیسان CNG محصول شرکت زامیاد در انتها قرار گرفته‌اند.

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، وانت پیکان بیشترین میزان بهبود را داشته است.

گروه سنگین:

در بخش خودروهای تجاری مسافری در تیرماه مانند ماه‌های قبل از آن، خودرویی ارزیابی کیفی نشده است.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 4.5 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، مربوط به تولید مجدد کامیونت ایسوزو P75NPR و کامیونت الوند است.

از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد خودروهای تجاری باری ساخت داخل می‌توان به قطع آدیت کشنده ماز و قطع تولید کامیون اسکانیا 410P اشاره کرد.

در ارزیابی کیفی خودروهای این بخش، 5 مدل خودرو ارزشیابی شده است که 4 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و یک مدل هم در سطح کیفی خوب قرار دارند.

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری، کامیون بنز WH بیشترین درصد بهبود را داشته است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
۰
۰
جرأت دارید این را به مدیر عامل سایپا بگوئید چون همین چند وقت پیش ایشان فرموده بودند حتی خودروهای خارجی هم كلاس یارای رقابت با پراید را ندارند
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
۰
۰
به نظر من پراید از همه مطمئن تره و هم امنیتش بالاست . ،،،سایپا مطمئن

نیازمندی ها