رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، «علی لاریجانی» را شخصیتی معتدل و قانونگرا توصیف کرد و گفت: برخورد امروز برخی نمایندگان با رییس مجلس سخیفانه بود.
کد خبر: ۷۰۹۰۸۴
جلالی: لاریجانی شخصیتی معتدل و قانونگرا است

«کاظم جلالی» در جمع خبرنگاران درمورد رفتار برخی نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس اظهارداشت: هتاکی و بی حرمتی در هیچ جایی دارای جایگاه نیست و ادب، متانت و اخلاق است که می تواند کارساز باشد.

وی ادامه داد: علی لاریجانی شخصیتی معتدل و قانونگرا است و صبح امروز تفسیر وی از آیین نامه داخلی این بود که کمیسیون فرهنگی باید افرادی را که ثبت نام می کند به مجلس معرفی کند و کمیسیون می تواند نظر خود را در مورد افراد خاصی بیان کند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس یادآور شد: مجلس را نمی توان از حقوق خود برای انتخاب افراد محروم کرد.

جلالی همچنین گفت: رییس مجلس را در بحث اختلافی دیکتاتور نمی نامند، در مجلس کسی نمی تواند دیکتاتوری کند چون همه نمایندگان از حقوق مساوی برخوردارند.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس افزود: این نوع برخورد با لاریجانی برخوردی سخیفانه بود و در شان همکاران نیست که نسبت به رییس مجلس که برگزیده مجلس است رفتار نادرست و ناشایست داشته باشند.

موضوع انتخاب نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات امروز باردیگر بحث برانگیز شد و جمعی از نمایندگان با اعتراض به رفتار لاریجانی در رای گیری استمزاجی نسبت به نظر کمیسیون فرهنگی فریاد زدند که که این کار دیکتاتوری است.

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا این گونه رفتارها در مجلس در امتداد بی احترامی ها به لاریجانی همانند اتفاقات سال گذشته در شهر مقدس قم است، گفت: البته آقای لاریجانی از این بی حرمتی ها در طول سالیان گذشته زیاد دیده اند و هزینه مشی معتدل و اخلاقی خودشان را زیاد پرداخت کرده اند.

وی افزود: اگر حادثه 22 بهمن سال گذشته قم مورد بررسی درست قرار می گرفت و با عوامل آن برخورد می شد، طبعا دیگر شاهد بی حرمتی ها نمی شدیم ولی متاسفانه با آن حادثه هم به شکل ریشه ای برخورد نشد.

جلالی اظهار داشت: به رغم این که رهبر معظم انقلاب همیشه تذکر دادند، باید توجه داشت که حتی در جایی که کسی نظر مخالفی دارد باید حرف او را با متانت و ادب شنید و پاسخ داد؛ در خانه ملت نباید به سمتی برویم که از اخلاق و دین مداری فاصله بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون اقلیت مجلس در حال تبدیل شدن به اکثریت است، گفت: امروز به نظر می رسد رای گیری استمزاجی شتابان انجام شد و بسیاری از نمایندگان دقیقا متوجه نشدند که چگونه باید رای دهند، بنابراین شتاب آلودگی در بحث رای گیری وجود دارد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: این قضاوت ها که تصور شود جای اقلیت و اکثریت در حال تغییر است قضاوت های زودهنگامی است که برخی ها آن را انجام می دهند.

نظم فراکسیونی را باید داخل فراکسیون رهروان ولایت حفظ کنیم

جلالی همچنین درباره استیضاح رضا فرجی دانا گفت: فراکسیون رهروان ولایت در این زمینه به اجماع نرسید و همان طور که دیدید در جلسه این کمیسیون برخی از نمایندگان مخالفت خود را اعلام کردند البته فقط برخی از آ نها اما به هر حال اختلاف نظر وجود داشت.

وی یادآور شد: این موضوع وجود نداشت که فراکسیون رهروان ولایت به شکل اجماعی از وزیر حمایت کرده باشد که بعد بگوییم رای نیاورد؛ اینگونه نبوده است البته باید بیشتر بتوانیم نظم فراکسیونی را داخل فراکسیون رهروان ولایت حفظ کنیم.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم درمورد جلسه امروز شورای مرکزی این فراکسیون گفت: این جلسه بیشتر به بحث درباره تعطیلات تابستانی دو، سه هفته ای مجلس گذشت، جلساتی را ترتیب دادیم که اقدامات اصلاحی را در مسیر خودمان انجام دهیم.

باید از دولت حمایت کرد

جلالی افزود: ما قائل به این هستیم که باید از دولت حمایت کرد و این حمایت هم برای خوشامد یا بد آمد کسی نیست، ما معتقد هستیم که امروز کشور مشکلات بسیار زیادی دارد و این مشکلات جز با آرامش، همدلی و همیاری قوا امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: سرمایه ای که با دولت جدید در داخل کشور ایجاد شده از یک نوع وفاق و یک نوع ثبات و آرامش در عرصه سیاست داخلی کشور است لذا، این سرمایه را باید مغتنم شمرد و نباید این سرمایه را به ورطه هلاکت و نابودی برد که متاسفانه برخی ها بدون توجه به این سرمایه اقداماتی را انجام می دهند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس درباره تشکیل فراکسیون جدید در مجلس نیز گفت: اگر نمایندگان واقعا علاقه مند هستند که فراکسیونی تشکیل دهند ما هیچ گاه مخالفت نکرده ایم اما آیا مشکل تعامل دولت و مجلس با تشکیل فراکسیون دیگر حل می شود؟ بنابراین انتظار نداریم که کسی بر روی سر ما منت بگذارد.

جلالی افزود: ما این منت گذاری ها و برخی تهدیدها را قبول نداریم.

وی همچنین اظهار داشت: البته همه گفت وگوها را دو نفر از همکاران ما انجام می دهند که مورد توجه رسانه ها هم هستند. شما نفر سوم را خیلی در آن دایره نمی بینید و فکر می کنید براساس تحلیل قبلی که بنده هم گفتم ما با دریافت شرایط داخلی و خارجی کشور به دنبال حمایت از دولت هستیم.

وی افزود: اینکه برخی از دولتی ها و برخی از نمایندگان هم بر سر ما به خاطر تشکیل نشدن فراکسیون جدید منت بگذارند، بی انصافی است و اگر فکر می کنند مشکل تعامل دولت و مجلس با تشکیل یک فراکسیون جدید چندنفره حل می شود هیچ ایرادی ندارد.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس در پاسخ به این سوال که پس از استیضاح وزیر علوم چند درصد این فراکسیون ریزش داشته است، گفت: ما هیچ گونه ریزشی در فراکسیون نداشته ایم. در بحث استیضاح همان طور که گفتم اختلاف نظر وجود داشت؛ عده ای قائل به این بودند که باید استیضاح انجام شود حتی آن را امضا کرده و عده ای دیگر با استیضاح مخالف بودند.

جلالی تاکید کرد: ما ریزشی در نیروهای خودمان نداشته ایم و اعلام موضعی هم نکرده ایم، لذا اساسا در داخل مجلس هم کار تشکیلاتی و سازمانی مانند خارج از مجلس نیست. خصوصا در سیستم ما که بر اساس یک نظام حزبی انتخابات شکل نمی گیرد.

وی یادآور شد: همه کسانی که می خواهند رای دهند می گویند ما شب اول قبر باید جواب دهیم، بنابراین هرکسی براساس پاسخگویی شب اول قبرش رای می دهد. ما نمی توانیم به افراد بگوییم که شب اول قبر شما را هم ما جواب می دهیم.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس اضافه کرد: در حال حاضر شرایط کشور شرایط سختی است و نمایندگانی هم که در دوره نهم انتخاب شده اند خیلی نمی توانند پاسخگوی مطالبات منطقه ای مردم خودشان باشند. چرا که از سال 90 به این سمت میزان تحقق بودجه بسیار کاهش یافته است و در نتیجه نمایندگان با این کاهش تحقق بودجه نمی توانند آن گونه که باید به مردم خودشان در حوزه های انتخابیه پاسخ دهند. در نتیجه مطالبات مردم جمع می شود و خود را در تذکر به وزرا، استیضاح نشان می دهد.

جلالی اظهار داشت: سنتی از گذشته در دولت ها وجود دارد که دولت ها و وزرا معمولا به صداهای بلندتر و افراد پیگیرتر در این مسایل زودتر پاسخ می دهند. بنابراین افراد هم وقتی می بینند سوال کردند و به سوال آن ها پاسخ داده شده است به این موضوع تشویق می شوند که این کار را انجام دهند. بنابراین در این موضوع دولت و مجلس باید چاره ای بیندیشند.

وی همچنین گفت: بخشی از سوال و استیضاحی که مطرح می شود را سیاسی نبینید این مطالبات هم بعضا از دولت گذشته به وجود آمده است و امروز این دولت باید پاسخ دهد و نهایتا منجر به یک نوع تصادم بین نماینده و وزیر در سطح حوزه انتخابیه می شود و بعد در صحن خود را نشان می دهد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها