ستاره ای که همه فکر می کنند بی خیال است اما یک دنیا غم دارد

رضا عطاران: فوت مادرم من را از مرگ ترساند

چالش سطل یخ (Ice Bucket Challenge) فعالیت جدیدی است که در این روزها بسیار خبرساز شده و چهره‌های سرشناس فراوانی در آن شرکت کرده‌اند.
کد خبر: ۷۰۸۴۰۳
علی کریمی رضا عطاران را به ریختن سطل یخ روی خودش دعوت کرد

شب قبل علی کریمی به عنوان اولین چهره ایرانی به این جنبش پیوست و از رضا عطاران، مازیار فلاحی و علی دایی! برای ریختن سطل یخ روی خودشان دعوت کرد. با این دعوت کریمی به نظر می رسد جنبش «چالش سطل یخ» را در روزهای آینده به شکل جدی در بین سینماگران ایرانی شاهد باشیم.

این چالش که به خصوص از طریق فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرده، به این صورت است که شرکت‌کنندگان در این چالش، از سوی فرد دیگری (که او هم از شرکت‌کنندگان است) به حضور در این چالش دعوت می‌شوند. آنها 24 ساعت فرصت دارند تا یا یک سطل آب یخ روی سر خود خالی کنند یا 100 دلار به انجمن ALS کمک کنند. اگر کسی این چالش را پذیرفت هم می‌تواند 10 دلار به این مؤسسه کمک کند. هر چند صرف حضور افراد سرشناس در چنین حرکتی می‌تواند باعث توجه جهانی بیشتری به بیماری ALS شود. بنابراین انجمن ALS از مردم درخواست کرده در این چالش شرکت کرده و سپس ویدیوی ریختن آب یخ روی خود را روی سایت این انجمن آپلود کنند. بیماری ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، نوعی از بیماری است که باعث تخریب غیر قابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی شده و به سلب توانایی حرکت از افراد بیمار منجر خواهد شد. استفن هاوکینگ بزرگ، شاید مشهورترین فردی باشد که به این بیماری مبتلا است.

زمستان سال گذشته، چالشی با منشأ ناشناخته شروع شد که معمولاً با نام «چالش آب سرد» شناخته می‌شود. در این چالش که در شمال ایالات متحده عمومی شد، به این شکل بود که شرکت‌کنندگان یا به کمک برای تحقیقات در مورد بیماری سرطان کمک می‌کردند یا مجبور بودند به درون آب سرد بپرند. این جنبش از سوی عده‌ای که معتقد بودند پریدن به درون آب سرد بدون آمادگی قبلی می‌تواند خطرناک باشد، مورد انتقاد قرار گرفت.
اما چالش اخیر در ژوییه 2014 در نیوزیلند شروع شد. اما زمانی جنبه عمومی به خود گرفت که گلف‌بازی به نام کریس کندی چالش سطل یخ را انجام داد و یکی از اقوامش، جانت سنرچیا، که همسرش مدت یازده سال به بیماری ALS مبتلا بوده، را به این چالش دعوت کرد. روز بعد ژانت این کار را انجام داد و دختر 6 ساله‌اش از این حرکت فیلمبرداری کرد. فیلم این حرکت در فیس‌بوک قرار گرفت و به مرور زمان به یک جنبش عمومی تبدیل شد. تا به امروز بسیاری از افراد سرشناس در حوزه‌های سیاست، هنر و فرهنگ، ورزش و حوزه‌های دیگر در این حرکت شرکت کرده‌اند. افراد زیر، تنها بخشی از آدم‌های سرشناسی هستند که در این چالش شرکت کرده‌اند:
مارک زوکربرگ، بیل گیتس، اپرا وینفری، جاستین بیبر، سلنا گومز، درن فلچر، کونان اوبراین، جاستین تیمبرلیک، استیو بالمر، تیلور سوییفت، آدام لوین، دواین جانسون، اعضای تیم ملی بسکتبال مردان آمریکا، هیلاری داف، رابرت داونی جونیور، جک بلک، گوئن استفانی و استیون اسپیلبرگ. اسپیلبرگ که اخیراً توسط اپرا وینفری به این بازی دعوت شده بود، جرج لوکاس و جی. جی. آبرامز را به این چالش دعوت کرده است.

/Media/Image/1393/05/31/635443365178506728.jpg
در یکی از آخرین اتفاقات مربوط به این چالش، مارک زوکربرگ پس از ریختن سطل آب به روی خود،‌ بیل گیتس را به این بازی دعوت کرد و بیل گیتس هم با پذیرش این دعوت، یک سطل آب یخ روی خود خالی کرد. تصویر این مطلب، مارک زوکربرگ را پس از ریختن آب یخ روی خودش نشان می‌دهد.
(کافه سینما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها