پیش‌تولید و نگارش اولین سریال ابراهیم‌ فروزش با نام زیر نور شمع براساس داستان‌هایی از هوشنگ مرادی‌کرمانی برای نمایش از شبکه دو، همزمان انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۰۷۹۵۹
«زیر نور شمع» با داستان مرادی‌کرمانی مقابل دوربین می‌رود

ابراهیم فروزش که پیش از این فیلم خمره را براساس داستانی به همین نام از هوشنگ مرادی‌کرمانی کارگردانی کرده، این بار مجموعه‌ای از داستان‌های مختلف این نویسنده را در قالب یک سریال به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط‌احمدی برای شبکه دو کارگردانی می‌کند.

سبط‌احمدی درباره روند تولید سریال زیر نور شمع گفت: فیلمنامه از سوی گروهی از نویسندگان به سرپرستی فارس باقری و زیرنظر ابراهیم فروزش نوشته شده است و در این مجموعه 18 داستان از مجموعه داستان‌های تنور، پلوخورش و لبخند انار از مرادی‌کرمانی انتخاب و برای ساخته شدن در قالب سریال بازنویسی شده است.

این تهیه‌کننده درباره ارتباط این داستان‌ها گفت: در همه داستان‌ها روابط انسانی و تعاملات خانواده‌ها محور اصلی است و از این‌رو ضمن بازنویسی با روش‌هایی مانند خلق شخصیت‌های ثابت ترتیبی اتخاذ شده که داستان‌ها ضمن آن‌که مستقل هستند با هم ارتباط پیدا ‌کنند و در قالب یک مجموعه بگنجند. این تهیه‌کننده درباره نام این مجموعه تلویزیونی گفت: هوشنگ مرادی‌کرمانی کتابی به نام زیر نور شمع ندارد اما درکتاب پلوخورش داستانی به نام زیر نور شمع دارد که همین عنوان را برای سریال انتخاب کرده‌ایم.

هوشنگ مرادی‌کرمانی از نویسندگانی است که تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های متعددی از آثارش ساخته شده است؛ به عنوان نمونه می‌توان به فیلم سینمایی خمره به کارگردانی فروزش، چکمه ساخته محمدعلی طالبی، مهمان مامان اثر داریوش مهرجویی، سریال مثل شب چهارده ساخته محمدعلی طالبی و البته مجموعه قصه‌های مجید به کارگردانی کیومرث پوراحمد اشاره کرد.

سریال قصه‌های مجید، در اصفهان به تصویر کشیده شد و فروزش قصد دارد مجموعه زیر نور شمع را در همدان بسازد، در حالی که جغرافیای همه داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی، شهر کرمان است.

سبط‌احمدی در این باره توضیح داد: برای ساخت این سریال مناطق مختلفی از جمله خرم‌آباد، روستای ماسوله و برخی روستاهای اطراف تهران از جمله طالقان را بررسی کردیم و جالب است که همه این مناطق شرایط لازم را برای ساخت سریال در اختیار ما می‌گذاشتند، اما در نهایت تصمیم گرفتیم به علت ویژگی‌های همدان این سریال را در همدان و روستا‌های اطراف آن بسازیم.

این تهیه‌کننده در این باره توضیح داد: داستان‌های مرادی‌کرمانی به منطقه‌ای خاصی محدود نیست، می‌توان آنها را در هر جغرافیایی ساخت و همیشه تازه و برای همه قابل فهم است، اما به دلیل تناسب جغرافیای همدان و روستاهای اطراف آن با فضای داستان‌های مرادی‌کرمانی، مردم فرهنگ‌دوست همدان و البته شناخت و آشنایی قبلی من و آقای فروزش با این منطقه به واسطه ساخت فیلم‌هایی مانند شیر تو شیر و سنگ اول، در نهایت همدان را انتخاب کردیم.

خانه‌های روستایی، مناطق شهری، جاده‌های اطراف همدان و بسیاری از اماکن مختلف این استان جزو لوکیشن‌های سریال زیر نور شمع خواهد بود. به گفته سبط‌احمدی، نزدیک به 70 درصد از نماهای این سریال در فضای خارجی تصویربرداری می‌شود.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: با وجود آن‌که نماهای بیرونی زیادی داریم و احتمالا تصویربرداری تا فصل زمستان هم ادامه خواهد داشت، سرما و سختی کار در همدان را به‌جان خریده‌ایم، چون امیدوارم بتوانیم از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این روستاها برای ساخت یک سریال دیدنی بهره بگیریم.

سبط‌احمدی درباره بازیگران این سریال و استفاده از بازیگران بومی و محلی گفت: زیر نور شمع نزدیک به 180 بازیگر خواهد داشت که با تعداد زیادی از آنها مذاکره کرده‌ایم، اما هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است. حدود 30 بازیگر این سریال از تهران همراه ما خواهند بود و دیگر بازیگران سریال اهل همدان هستند.

به گفته این تهیه‌کننده ، در سریال زیر نور شمع علاوه بر مسائل انسانی و روابط خانوادگی به نکاتی مانند کم‌آبی و محدودیت منابع انرژی در کشور نیز اشاره دارد.

سبط‌احمدی معتقد است: سریال زیر نور شمع می‌تواند به یکی از آثار فاخر تلویزیون بدل شود، زیرا فیلمنامه این سریال براساس نوشته‌های هوشنگ‌ مرادی‌کرمانی است که یکی از نامداران این عرصه و از نویسندگانی است که آثارش زبان جهانی و همه‌فهم دارد و به زبان‌های مختلفی در کشورهای مختلف ترجمه شده است. همچنین ابراهیم فروزش در مقام کارگردان نیز سابقه درخشانی در عرصه فیلمسازی دارد که آثارش اگر به دلیل هجمه‌ آثار تجاری در کشور خودمان کمتر دیده شده، اما مورد توجه منتقدان داخلی و خارجی بوده و جوایز بسیار زیادی از جشنواره‌های متعدد جهانی به‌دست آورده است.

به اعتقاد این تهیه‌کننده، سریال زیر نور شمع می‌تواند مانند تمامی آثار این دو هنرمند ماندگار و بدون تاریخ مصرف باشد که همیشه در هر زمان و جغرافیایی مخاطب دارد. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها